Археолог №3
Публикувано: 29 авг 2013, 16:54
Четвъртата експедиция на НИМ в района на Кози грамади, част от Същинска Средна гора откри древнотракийско култово съоръжение, разположено на 1365 м над морското равнище.
"Налице са разкошна природа, хладна и сенчеста гора, невероятно красива гледка към земите на владетеля и същевременно светилища, където той да се качва и да изпълнява религиозните си задължения като върховен религиозен жрец", обяснява ръководителят на екипа доц. д-р Иван Христов.
"Проучихме цялостно древен тракийски храм, който започва да функционира още в ранножелязната епоха, около VIII в. пр.Хр., и продължава през цялата класическа и елинистическа епоха - разказа пред "Труд" доц. Христов. - Използван е поне до края на IV в. пр.Хр. Архитектурата му е уникална, поне що се отнася до четирите вътрешно разположени бази за колони. Те обаче могат да се интерпретират и като каменни олтари. Имат кръгла форма и са разположени симетрично вътре в храма, който е интегриран около висока скала. През IV в. пр.Хр. той е преустроен чрез използване на огромни дялани, перфектно обработени каменни блокове - маниер за градеж, който е познат от големите куполни гробници в близкото село Старосел и от владетелската резиденция, която проучихме на Кози грамади. Но това по всяка вероятност се е случвало с намесата на гръцки майстори.[/b]"
"Според археолога храмът съществува и през римската епоха. Доказателство за това са десетките оброчни плочки, най-добрите екземпляри от които са с изображение на боговете Зевс и Хера. Почитането на Гръмовержеца тук не е случайно. "В древногръцката митология Зевс битува по високите върхове, но има доказателства, че е почитан и от местните траки. За съжаление, виждаме иконографията на Зевс, но не знаем как са го наричали те. Няма писменост, която да ни каже, но пък имаме писмени сведения изобщо за древните траки, според които те са обичали Зевс.Като символика божеството се почита от индоевропейските народи, но просто има различни наименования. Това е Богът гръмовержец, богът на небесните стихии, който командва всичко от небето. Затова е много популярен именно по високи планински върхове", допълва археологът.
"http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=2209726
Доц. Христов, смешно е това което говорите:
"Но това по всяка вероятност се е случвало с намесата на гръцки майстори."[/b]
Смешно е защото от една страна тракийския цар-жрец има знанието да общува с Върховния бог, създадено е голямото Одриско царство, тракийските царе секат свои монети, елински войник не е стъпвал в Тракия, строят се изуминелни храмове които вие наричате гробници по точно определен начин /схема/...НО за да правят градежи с камъни от 0.5 до 1 тон траките според вас не могат и вие твърдите че това по всяка вероятност е ставало с намесата на гръцки майстори. Щом е "вероятно" защо изобщо споменавате гръцките гастарбайтери?
"За съжаление, виждаме иконографията на Зевс, но не знаем как са го наричали те.Няма писменост, която да ни каже, но пък имаме писмени сведения изобщо за древните траки, според които те са обичали Зевс.]Като символика божеството се почита от индоевропейските народи, но просто има различни наименования."
Доц.Христов след като не знаете как траките са наричали своя Върховен бог, защо ни внушавате, че откритото светилище на Кози грамади е на Зевс ? По точно е да кажете, че откритото светилище на Кози грамади е на Върховния бог на траките и на Великата богиня майка. Траките са обичали своя Върховен бог и са го почитали чрез огъня. С вашите изказвания вие ни внушавате, че траките и тракийския цар-жрец са почитали и обичали елинския бог Зевс и че траките не са добри строители и са си викали зидарите от Гърция!!!???
Доц.Христов, вие сте български учен и получавате заплата и пари за разкопки от Българския народ и след като няма на Кози грамади конкретни надписи с имена на богове, бъдете така почтен да не използвате имената Зевс и Хера и след като не сте били свидетел при строежа на храма, не твърдете с някаква вероятност, че е строен с помоща гръцки майстори.
И тъй като твърдите че "божеството се почита от индоевропейските народи, но просто има различни наименования" то ето ви списък да си изберете наименование:
Аболеон: бог на стрелците, безметен (безметний) - този, който уцелва точно жертвата си без да се прицелва.
Аздул (Асдул, Ездул): бог-ездач, вероятно е едно от названията на тракийския бог-конник= вж. „Тракийски конник“.
Аксиерос (Axieros) = една от Кабирите, отъждествявана с Деметра. Името може и да е от мъжки род, поради което Аксиерос може да е един от Кабирите.
Аксиокерса (Axiocersa) = една от Кабирите, отъждествявана с Персефона.
Аксиокерсос (Axiocersus) = един от Кабирите, отъждествяван с Хадес.
Атиз (Атис, Ате, Ати): трако-фригийски бог-Баща, негова любима бил богинята Кибела.
Бендида (Bendis): богиня на дивото, на лова и на младежкото посвещение.
Бакхус (Вакх, Bacchus), (Загрей, Сабазий): бог на виното, опиянението, мимическото представление, лудостта, превъплъщението.
Балис: бог на светлината.
Борей (Boreas): бог на северния вятър в тракийската и древногръцката митология, в етимологична връзка с думите "буря" и "боря".
Витус (Виту): бог на живителната сила на природата.
Гебелейзис: бог на бурята, почитан от даките, отъждествяван от Херодот със Залмоксис.
Дарзалас (Darzalas): почитан в Одесос бог на подземния свят и плодородието, сходен с Кабир.
Еагър: тракийски речен бог. Според легендите е баща на Орфей и/или Лин. Според други легенди е баща и на сатира Марсий.
Ейрена (Ейрене): богиня на мира, почитана както от древните траки, така и в Гърция и Рим.
Загрей - хтоничен космически бог, почитан от орфиците, "Първият Дионис". При траките той бил бог на слънцето син на Бендида.
Залмоксис (Zamolxis): бог или легендарен герой, почитан от гетите.
Збелсурд (Сбелсурд): бог-гръмовержец, изобразяван държащ мълния във вдигнатата си дясна ръка, а вдясно от него има орел с разперени криле.
Зеланос: бог на виното, негово алтернативно име е Винияс. Зеланос означава буквално желан.
Земела: богиня на земята, растенията и плодородието, вероятно идентична със Семела.
Зеринтиос: бог на изкуствата
Зеринтия: прозвище на богиня, почитана в пещерата Зеринтия на остров Самотраки, почитана с жертвоприношения на кучета и отъждествявана от гръцките автори с Афродита или Хеката.
Зоура: богиня на зората.
Зумудрос: бог-лечител. Името му означава убиващия змиите.
Кабири (Cabiri): финикийски божества, почитани и от траки и елини в мистериални култове.
Кандаон: бог на войната, почитан от тракийското племе крестони, отъждествяван с гръцкия бог Арес.
Касмилус (Casmilus) = един от Кабирите, отъждествяван с Хермес.
Кибела: трако-фригийска богиня, считана за Майката-земя, майка на боговете и всичко живо на земята.
Котито (Cotyto): богиня-майка, почитана в мистериален култ.
Орфей: елински герой, който според елинската митология е с тракийски произход. Засега няма данни траките да са познавали неговото гръцко име и иконография.
Плейстор: бог на войната и блясъка (светлината) най-често изобразяван като пелтаст, името му означава блестящия.
Перкон (Perkos): бог на гръмотевицата.
Пурмерул: бог на огъня, слънцето, жарта и/или на житните растения, почитан от тракийското племе пурогери, живеещи по бреговете на Марица.
Резос: легендарен тракийски цар, превърнал се в антроподемон след смъртта си.
Сабазий (Sabazios): трако-фригийски бог-изцелител, бог на плодородието и земеделието, отъждествяван с Бакхус и Дионис = вж. „Бакхус“
Семела: майка на гръцкия Дионис, обожествена след смъртта ѝ под името Тиона.
Стримон: речен бог в тракийската и древногръцката митология и тракийски цар в Тракия.
Сурегетес: бог, почитан като Tπήκοος – “вслушващ се, чуващ молбите” и Tπιφανής – “явяващ се” насън или наяве.
Тракийски конник (Херос): герой и/или бог на лова, познат от оброчни плочки и надписи от римската епоха, почитан в цяла Тракия с различни местни имена.
Ямбадула (Хестия): трако-фригийска богиня, женската дублетна форма на Залмоксис, спомената в надпис от Рим.
Ятрус: бог от тракийската митология, който държал речните и водни стихии в подчинение.
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0% ... 0%B2%D0%B5
"Налице са разкошна природа, хладна и сенчеста гора, невероятно красива гледка към земите на владетеля и същевременно светилища, където той да се качва и да изпълнява религиозните си задължения като върховен религиозен жрец", обяснява ръководителят на екипа доц. д-р Иван Христов.
"Проучихме цялостно древен тракийски храм, който започва да функционира още в ранножелязната епоха, около VIII в. пр.Хр., и продължава през цялата класическа и елинистическа епоха - разказа пред "Труд" доц. Христов. - Използван е поне до края на IV в. пр.Хр. Архитектурата му е уникална, поне що се отнася до четирите вътрешно разположени бази за колони. Те обаче могат да се интерпретират и като каменни олтари. Имат кръгла форма и са разположени симетрично вътре в храма, който е интегриран около висока скала. През IV в. пр.Хр. той е преустроен чрез използване на огромни дялани, перфектно обработени каменни блокове - маниер за градеж, който е познат от големите куполни гробници в близкото село Старосел и от владетелската резиденция, която проучихме на Кози грамади. Но това по всяка вероятност се е случвало с намесата на гръцки майстори.[/b]"
"Според археолога храмът съществува и през римската епоха. Доказателство за това са десетките оброчни плочки, най-добрите екземпляри от които са с изображение на боговете Зевс и Хера. Почитането на Гръмовержеца тук не е случайно. "В древногръцката митология Зевс битува по високите върхове, но има доказателства, че е почитан и от местните траки. За съжаление, виждаме иконографията на Зевс, но не знаем как са го наричали те. Няма писменост, която да ни каже, но пък имаме писмени сведения изобщо за древните траки, според които те са обичали Зевс.Като символика божеството се почита от индоевропейските народи, но просто има различни наименования. Това е Богът гръмовержец, богът на небесните стихии, който командва всичко от небето. Затова е много популярен именно по високи планински върхове", допълва археологът.
"http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=2209726
Доц. Христов, смешно е това което говорите:
"Но това по всяка вероятност се е случвало с намесата на гръцки майстори."[/b]
Смешно е защото от една страна тракийския цар-жрец има знанието да общува с Върховния бог, създадено е голямото Одриско царство, тракийските царе секат свои монети, елински войник не е стъпвал в Тракия, строят се изуминелни храмове които вие наричате гробници по точно определен начин /схема/...НО за да правят градежи с камъни от 0.5 до 1 тон траките според вас не могат и вие твърдите че това по всяка вероятност е ставало с намесата на гръцки майстори. Щом е "вероятно" защо изобщо споменавате гръцките гастарбайтери?
"За съжаление, виждаме иконографията на Зевс, но не знаем как са го наричали те.Няма писменост, която да ни каже, но пък имаме писмени сведения изобщо за древните траки, според които те са обичали Зевс.]Като символика божеството се почита от индоевропейските народи, но просто има различни наименования."
Доц.Христов след като не знаете как траките са наричали своя Върховен бог, защо ни внушавате, че откритото светилище на Кози грамади е на Зевс ? По точно е да кажете, че откритото светилище на Кози грамади е на Върховния бог на траките и на Великата богиня майка. Траките са обичали своя Върховен бог и са го почитали чрез огъня. С вашите изказвания вие ни внушавате, че траките и тракийския цар-жрец са почитали и обичали елинския бог Зевс и че траките не са добри строители и са си викали зидарите от Гърция!!!???
Доц.Христов, вие сте български учен и получавате заплата и пари за разкопки от Българския народ и след като няма на Кози грамади конкретни надписи с имена на богове, бъдете така почтен да не използвате имената Зевс и Хера и след като не сте били свидетел при строежа на храма, не твърдете с някаква вероятност, че е строен с помоща гръцки майстори.
И тъй като твърдите че "божеството се почита от индоевропейските народи, но просто има различни наименования" то ето ви списък да си изберете наименование:
Аболеон: бог на стрелците, безметен (безметний) - този, който уцелва точно жертвата си без да се прицелва.
Аздул (Асдул, Ездул): бог-ездач, вероятно е едно от названията на тракийския бог-конник= вж. „Тракийски конник“.
Аксиерос (Axieros) = една от Кабирите, отъждествявана с Деметра. Името може и да е от мъжки род, поради което Аксиерос може да е един от Кабирите.
Аксиокерса (Axiocersa) = една от Кабирите, отъждествявана с Персефона.
Аксиокерсос (Axiocersus) = един от Кабирите, отъждествяван с Хадес.
Атиз (Атис, Ате, Ати): трако-фригийски бог-Баща, негова любима бил богинята Кибела.
Бендида (Bendis): богиня на дивото, на лова и на младежкото посвещение.
Бакхус (Вакх, Bacchus), (Загрей, Сабазий): бог на виното, опиянението, мимическото представление, лудостта, превъплъщението.
Балис: бог на светлината.
Борей (Boreas): бог на северния вятър в тракийската и древногръцката митология, в етимологична връзка с думите "буря" и "боря".
Витус (Виту): бог на живителната сила на природата.
Гебелейзис: бог на бурята, почитан от даките, отъждествяван от Херодот със Залмоксис.
Дарзалас (Darzalas): почитан в Одесос бог на подземния свят и плодородието, сходен с Кабир.
Еагър: тракийски речен бог. Според легендите е баща на Орфей и/или Лин. Според други легенди е баща и на сатира Марсий.
Ейрена (Ейрене): богиня на мира, почитана както от древните траки, така и в Гърция и Рим.
Загрей - хтоничен космически бог, почитан от орфиците, "Първият Дионис". При траките той бил бог на слънцето син на Бендида.
Залмоксис (Zamolxis): бог или легендарен герой, почитан от гетите.
Збелсурд (Сбелсурд): бог-гръмовержец, изобразяван държащ мълния във вдигнатата си дясна ръка, а вдясно от него има орел с разперени криле.
Зеланос: бог на виното, негово алтернативно име е Винияс. Зеланос означава буквално желан.
Земела: богиня на земята, растенията и плодородието, вероятно идентична със Семела.
Зеринтиос: бог на изкуствата
Зеринтия: прозвище на богиня, почитана в пещерата Зеринтия на остров Самотраки, почитана с жертвоприношения на кучета и отъждествявана от гръцките автори с Афродита или Хеката.
Зоура: богиня на зората.
Зумудрос: бог-лечител. Името му означава убиващия змиите.
Кабири (Cabiri): финикийски божества, почитани и от траки и елини в мистериални култове.
Кандаон: бог на войната, почитан от тракийското племе крестони, отъждествяван с гръцкия бог Арес.
Касмилус (Casmilus) = един от Кабирите, отъждествяван с Хермес.
Кибела: трако-фригийска богиня, считана за Майката-земя, майка на боговете и всичко живо на земята.
Котито (Cotyto): богиня-майка, почитана в мистериален култ.
Орфей: елински герой, който според елинската митология е с тракийски произход. Засега няма данни траките да са познавали неговото гръцко име и иконография.
Плейстор: бог на войната и блясъка (светлината) най-често изобразяван като пелтаст, името му означава блестящия.
Перкон (Perkos): бог на гръмотевицата.
Пурмерул: бог на огъня, слънцето, жарта и/или на житните растения, почитан от тракийското племе пурогери, живеещи по бреговете на Марица.
Резос: легендарен тракийски цар, превърнал се в антроподемон след смъртта си.
Сабазий (Sabazios): трако-фригийски бог-изцелител, бог на плодородието и земеделието, отъждествяван с Бакхус и Дионис = вж. „Бакхус“
Семела: майка на гръцкия Дионис, обожествена след смъртта ѝ под името Тиона.
Стримон: речен бог в тракийската и древногръцката митология и тракийски цар в Тракия.
Сурегетес: бог, почитан като Tπήκοος – “вслушващ се, чуващ молбите” и Tπιφανής – “явяващ се” насън или наяве.
Тракийски конник (Херос): герой и/или бог на лова, познат от оброчни плочки и надписи от римската епоха, почитан в цяла Тракия с различни местни имена.
Ямбадула (Хестия): трако-фригийска богиня, женската дублетна форма на Залмоксис, спомената в надпис от Рим.
Ятрус: бог от тракийската митология, който държал речните и водни стихии в подчинение.
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0% ... 0%B2%D0%B5