Сборяново и Свещарската гробница
Сборяново и Свещарската гробница
В края на април с наши приятели посетихме археологическия резерват Сборяново и прочутата Свещарска царска гробница, обявена от ЮНЕСКО за обект на световното културно-историческо наследство.
Бяхме там предиобед. Таксата за „Царската гробница” е 10 лв., а за другите две могили, намиращи се до нея, по 2 лв.. Така че на човек се пада по 14 лв., за да разгледа трите могили.
Честно да кажа малко множко ми се виждат тези пари за три могили при положение, че в Берлин плащам същите, но разглеждам няколко световни култури в огромен триетажен музей, който трудно се обхожда за един ден.
Както и да е…
Назначиха ни гид и закрачихме към могила №12. Влязохме в нея и екскурзоводката започна да обяснява подробности… Аз извадих фотоапарата и се приготвих да снимам, но в този момент жената вдигна ръката си и с дрезгав глас, нетърпящ възражение, се сопна:
- Снимането е забранено.
Аз се опулих насреща й, защото това пък най-малко очаквах.
- Че как така ще е забранено… Това да не е ЦЕРН… - рекох и усетих как един нерв започна да ми подскача отзад на врата.
- Ми на така забранено е. От горе така е наредено…
Погледнах нагоре, но нищо не видях.
- Как така ще е забранено.., защо ще е забранено… - продължих да упорствам аз, правейки се на неразбрал.
- Ми на така. Забранено е и никой не може да снима. Има табели и който снима охраната ще му вземе камерата.
Ех че като ми кипна отвътре… Ама се сдържах и само й казах:
- Аз съм обиколил повечето музеи в България, както и други в половин Европа, и никъде не съм видял някъде да е забранено да се снима… Дори и във Ватикана не е забранено. А тук защо е забранено?
- Ми на забранено е.
Работата започна да ми намирисва, защото да се забрани да се снима в могилите, това означава, че има нещо, което не трябва да вижда бял свят.
Проста логика.
И така… Прибрах си фотоапарата в джоба и започнах да се оглеждам.
Ако сте ходили в могила №12 сигурно ще си спомните, че отвътре изглежда така: Естествено на няколко метра пред обекта бяха опънали въже. Така че който видял видял… и това е.
От дясната страна на земята стоеше каменна врата, която явно беше свалена от гробницата. Загледах се и видях нещо интересно, защото на нея имаше изобразен само един символ, който се повтаряше много пъти в строго определен ред. Понеже не можех да снимам врата реших да я нарисувам, за да имате представа за какво става въпрос. Виждате, че повтарящият се символ представлява кръг с точка в него.
Веднага се сетих, че в древността този символ винаги присъства при Великата Майка.
Ето Астарта от Финикия, Ищар от Месопотамия и Танит от Картаген през периода от 3000 г.пр.н.е. до 7 в.пр.Хр.. Все пак нека покажа същия символ през халколита /5000-4000 г.пр.н.е./ по нашите земи.
Глинения съд е от с.Юнашко, Пазарджишко. Втората снимка е от музея в Ст.Загора, а третата представлява култова сцена от с.Овчарово, Търговищко. Разбирате, че нямаше как да не обърна внимание на еднаквостта между символа от каменната врата и този на Великата богиня, както и на кръга с точка от времето на халколита по нашите земи.
Но нали могилите до Старосел са датирани 4-3 в.пр.Хр.? Тогава какво прави този древен символ в Сборяново?!
Нещо не се връзваше, защото символът кръг с точка показва, че траките-гети са всъщност древните финикийци, преселили се от Балканите по цялото Средиземно крайбрежие, налагайки своята култура…
Доста смела хипотеза, нали?..
Но голямата манипулация от страна на нашите археолози лъсна, когато влязох в „Царската гробница”.
Разбрах защо са забранили да се снима.
Ама аз снимах…
Бяхме там предиобед. Таксата за „Царската гробница” е 10 лв., а за другите две могили, намиращи се до нея, по 2 лв.. Така че на човек се пада по 14 лв., за да разгледа трите могили.
Честно да кажа малко множко ми се виждат тези пари за три могили при положение, че в Берлин плащам същите, но разглеждам няколко световни култури в огромен триетажен музей, който трудно се обхожда за един ден.
Както и да е…
Назначиха ни гид и закрачихме към могила №12. Влязохме в нея и екскурзоводката започна да обяснява подробности… Аз извадих фотоапарата и се приготвих да снимам, но в този момент жената вдигна ръката си и с дрезгав глас, нетърпящ възражение, се сопна:
- Снимането е забранено.
Аз се опулих насреща й, защото това пък най-малко очаквах.
- Че как така ще е забранено… Това да не е ЦЕРН… - рекох и усетих как един нерв започна да ми подскача отзад на врата.
- Ми на така забранено е. От горе така е наредено…
Погледнах нагоре, но нищо не видях.
- Как така ще е забранено.., защо ще е забранено… - продължих да упорствам аз, правейки се на неразбрал.
- Ми на така. Забранено е и никой не може да снима. Има табели и който снима охраната ще му вземе камерата.
Ех че като ми кипна отвътре… Ама се сдържах и само й казах:
- Аз съм обиколил повечето музеи в България, както и други в половин Европа, и никъде не съм видял някъде да е забранено да се снима… Дори и във Ватикана не е забранено. А тук защо е забранено?
- Ми на забранено е.
Работата започна да ми намирисва, защото да се забрани да се снима в могилите, това означава, че има нещо, което не трябва да вижда бял свят.
Проста логика.
И така… Прибрах си фотоапарата в джоба и започнах да се оглеждам.
Ако сте ходили в могила №12 сигурно ще си спомните, че отвътре изглежда така: Естествено на няколко метра пред обекта бяха опънали въже. Така че който видял видял… и това е.
От дясната страна на земята стоеше каменна врата, която явно беше свалена от гробницата. Загледах се и видях нещо интересно, защото на нея имаше изобразен само един символ, който се повтаряше много пъти в строго определен ред. Понеже не можех да снимам врата реших да я нарисувам, за да имате представа за какво става въпрос. Виждате, че повтарящият се символ представлява кръг с точка в него.
Веднага се сетих, че в древността този символ винаги присъства при Великата Майка.
Ето Астарта от Финикия, Ищар от Месопотамия и Танит от Картаген през периода от 3000 г.пр.н.е. до 7 в.пр.Хр.. Все пак нека покажа същия символ през халколита /5000-4000 г.пр.н.е./ по нашите земи.
Глинения съд е от с.Юнашко, Пазарджишко. Втората снимка е от музея в Ст.Загора, а третата представлява култова сцена от с.Овчарово, Търговищко. Разбирате, че нямаше как да не обърна внимание на еднаквостта между символа от каменната врата и този на Великата богиня, както и на кръга с точка от времето на халколита по нашите земи.
Но нали могилите до Старосел са датирани 4-3 в.пр.Хр.? Тогава какво прави този древен символ в Сборяново?!
Нещо не се връзваше, защото символът кръг с точка показва, че траките-гети са всъщност древните финикийци, преселили се от Балканите по цялото Средиземно крайбрежие, налагайки своята култура…
Доста смела хипотеза, нали?..
Но голямата манипулация от страна на нашите археолози лъсна, когато влязох в „Царската гробница”.
Разбрах защо са забранили да се снима.
Ама аз снимах…
Р.Ч.
-
- Мнения: 5
- Регистриран: 22 сеп 2009, 13:30
- Местоположение: София
Re: Сборяново и Свещарската гробница
Здравей, Съм,
мойтте поздравления към теб. Благодарение на такива хора като теб, все още ми вдъхва доверие и надежда, че в България живеят истински Българий. Твоят нюх не те излъгал и ще се окажеш доста прав спрямо това за което говориш в горния пост. Гробницата е поне на 4000 пр.н.е. И точно поради тази причиная шайката п*т. поклоници забраняват на посетителите да снимат. Недай си боже, някой да се сети и да каже на света. Но, времето минава макар и да не съществува и нещата започват бавно, но славно да излизат на яве.
Поздрави!
мойтте поздравления към теб. Благодарение на такива хора като теб, все още ми вдъхва доверие и надежда, че в България живеят истински Българий. Твоят нюх не те излъгал и ще се окажеш доста прав спрямо това за което говориш в горния пост. Гробницата е поне на 4000 пр.н.е. И точно поради тази причиная шайката п*т. поклоници забраняват на посетителите да снимат. Недай си боже, някой да се сети и да каже на света. Но, времето минава макар и да не съществува и нещата започват бавно, но славно да излизат на яве.
Поздрави!
Помогни си сам, за да може Господ да ти помогне!
Re: Сборяново и Свещарската гробница
Здрасти, IYINFINITIYI. Каквото зависи от мен го правя…
И така „Царската гробница”.
Открита е при археологически разкопки през 1982 г., а през 1985 г. е включена в Списъка на световното културно и природно наследство на ЮНЕСКО.
Нямам представа кой учен е затвърдил становището, че гробницата е паметник на елинистичното изкуство от първата половина на 3 в.пр.Хр., но лично за мен това твърдение не е вярно!
Все пак нека видим какво описание дават учените „За царската гробница”.
"Трите помещения са със собствен полуцилиндричен свод на различна височина, нещо което е абсолютно нехарактерно за епохата. Това и е една от причините гробницата да бъде обявена за световен паметник на културата."
Чудя се учените защо направо не кажат, че полуцилиндричният свод няма нищо общо с елинистичното изкуство?.. Ето ги на снимка. Да видим нататък какво пишат учените:
"Входът е украсен със стълбове с йонийски капители, а над тях лежи плоча с релефен фриз от стилизирани волски глави, розетки и гирлянди."
Нека видим на снимката единия йонийски капител, фриза с бичите /волски/ глави и гирляндите: Така.
В научните среди и въобще навсякъде е наложено е становището, че йонийците са древни гърци /елини/. Добре, но Херодот друго пише за тях.
/Х.,1, 65/ - „Тези две нации, Йонийската и Дорийската в действителност са били най-известните преди, едната бидейки пеласгийска, другата елинска. Първата никога не е напуснала или излизала от своята територия, а втората сменяла често местоположението си.”
Виждате, че Херодот в прав текст пише, че йонийците са траките-пеласги! Така че т.нар. "йонийски капител" всъщност е патент на пеласгите, а не на елините.
Нека сега видим какви са оригиналните пеласгийски /йонийски/ капители от Пергамон и Коринт: А сега отново вижте на предната снимка капитела.
От сравнението спокойно мога да заключа, че или майсторът на гробницата в Свещари е бил новобранец, или този капител е много древен, предхождащ тия от Пергамон и Коринт.
Сега обърнете внимание на следващата снимка какво представляват бичите глави и гирляндите от Пергамон /7-6 в.пр.Хр./ и Сердика /3-2 в.пр.Хр./. Я отново погледнете гирляндата от Царската гробница в Свещари.
Разликата е потресаваща, нали?
От видяното вече със сигурност мога да кажа, че майсторът на гробницата е бил с две леви ръце. Но има и друг вариант - фризът с бичите глави, гирляндите, както и пеласгийския капител да са много стари и да предхождат същите от елинската /5-3 в.пр.Хр/ и елинистическата /3-1 в.пр.Хр./ епоха.
При това положение да се чуди и мае човек на нашите археолози как са датирали Свещарската гробница. Откъде го измислиха този 3 в.пр.Хр.?..

И така „Царската гробница”.
Открита е при археологически разкопки през 1982 г., а през 1985 г. е включена в Списъка на световното културно и природно наследство на ЮНЕСКО.
Нямам представа кой учен е затвърдил становището, че гробницата е паметник на елинистичното изкуство от първата половина на 3 в.пр.Хр., но лично за мен това твърдение не е вярно!
Все пак нека видим какво описание дават учените „За царската гробница”.
"Трите помещения са със собствен полуцилиндричен свод на различна височина, нещо което е абсолютно нехарактерно за епохата. Това и е една от причините гробницата да бъде обявена за световен паметник на културата."
Чудя се учените защо направо не кажат, че полуцилиндричният свод няма нищо общо с елинистичното изкуство?.. Ето ги на снимка. Да видим нататък какво пишат учените:
"Входът е украсен със стълбове с йонийски капители, а над тях лежи плоча с релефен фриз от стилизирани волски глави, розетки и гирлянди."
Нека видим на снимката единия йонийски капител, фриза с бичите /волски/ глави и гирляндите: Така.
В научните среди и въобще навсякъде е наложено е становището, че йонийците са древни гърци /елини/. Добре, но Херодот друго пише за тях.
/Х.,1, 65/ - „Тези две нации, Йонийската и Дорийската в действителност са били най-известните преди, едната бидейки пеласгийска, другата елинска. Първата никога не е напуснала или излизала от своята територия, а втората сменяла често местоположението си.”
Виждате, че Херодот в прав текст пише, че йонийците са траките-пеласги! Така че т.нар. "йонийски капител" всъщност е патент на пеласгите, а не на елините.
Нека сега видим какви са оригиналните пеласгийски /йонийски/ капители от Пергамон и Коринт: А сега отново вижте на предната снимка капитела.
От сравнението спокойно мога да заключа, че или майсторът на гробницата в Свещари е бил новобранец, или този капител е много древен, предхождащ тия от Пергамон и Коринт.
Сега обърнете внимание на следващата снимка какво представляват бичите глави и гирляндите от Пергамон /7-6 в.пр.Хр./ и Сердика /3-2 в.пр.Хр./. Я отново погледнете гирляндата от Царската гробница в Свещари.
Разликата е потресаваща, нали?
От видяното вече със сигурност мога да кажа, че майсторът на гробницата е бил с две леви ръце. Но има и друг вариант - фризът с бичите глави, гирляндите, както и пеласгийския капител да са много стари и да предхождат същите от елинската /5-3 в.пр.Хр/ и елинистическата /3-1 в.пр.Хр./ епоха.
При това положение да се чуди и мае човек на нашите археолози как са датирали Свещарската гробница. Откъде го измислиха този 3 в.пр.Хр.?..
Р.Ч.
Re: Сборяново и Свещарската гробница
Нека да припомним, че мотивът с бичите глави и цветето
присъства и в Казанлъшката гробница
Символът бича глава говори за приемственост и ни отпраща много назад във времето.
присъства и в Казанлъшката гробница
Символът бича глава говори за приемственост и ни отпраща много назад във времето.
- Прикачени файлове
-
- thracian_tomb_kazanluk_Funerary_Feast.jpg (127.69 KиБ) Видяна 14927 пъти
Re: Сборяново и Свещарската гробница
Да..... символа на бичата глава и цветето ни пращат назад във времето.... ама Казанлъшката гробница и тя е датирана в началото на III в. пр. Хр..
Абе всичко що е тракийско е от тогава......
Вечна му памет на Чудомир заради разказа „Трети век преди Христа”. Идиално си пасва на нашите умници.... Аз подозирам че археолозите ни не са чак толкова тъпи
ами имат над главите си шефове които им дърпат конците къде и какво да пишат.
Sum да ти кажа, че датировката в Свещарската гробница е на базата на намереното в нея
кости на няколко коня, куче и още на някакво друго животно..... керамични части, стрели, бронзови фигури и една златна обица.
Аз разбирам че шашмата с датировката е точно като надписите на Мадарския конник. Понеже на Мадара в надпис има изписано Тервел и хайдееее.... ей го де на „великото” умозаключение ,че конника е от 7 век.
Нали тогава дадох примера с автобусната спирка до нас.. помниш ли?
Че същото предполагам е и при Свещарската гробница. Като са погребали човек в нея това не означава, че тогава са я правили...... А и както ти писа в една друга тема
за Свещари това означава, че хората за ПОСЛЕДНО СА ПОЛЗВАЛИ ГРОБНИЦАТА ПРЕЗ 3 в.пр.Христа
Абсолютно съм съгласен с теб , но тогава как ще обясниш рисунката на стената.
Нали на нея ясно се вижда тракийския владетел яхнал кон и срещата му в отвъдното с Великата Майка? Това не е ли показател , че сградата е предназначена за погребението на цар?


Вечна му памет на Чудомир заради разказа „Трети век преди Христа”. Идиално си пасва на нашите умници.... Аз подозирам че археолозите ни не са чак толкова тъпи

Sum да ти кажа, че датировката в Свещарската гробница е на базата на намереното в нея

Аз разбирам че шашмата с датировката е точно като надписите на Мадарския конник. Понеже на Мадара в надпис има изписано Тервел и хайдееее.... ей го де на „великото” умозаключение ,че конника е от 7 век.






Абсолютно съм съгласен с теб , но тогава как ще обясниш рисунката на стената.

Re: Сборяново и Свещарската гробница
Здрасти, Иво.
Знаеш ли все съм се чудел защо повече от 20 години археолозите не възстановяват рисунката от „гробницата”?
Уж храма е включен в списъка на ЮНЕСКО, но нищо не се прави, за да се възстанови композицията. Този въпрос винаги е будел любопитството ми…
Ти виждал ли си рисунката отблизо? Питам, защото аз не съм. Ако се поразровиш в интернет все ще попаднеш на снимки, на които трудно се различават подробности от нея, защото са снимани от далеч.
Точно поради тази причина, когато бях в храма, аз пренебрегнах забраната и снимах рисунката отблизо. Виж какво точно има изобразено. Какво ще кажеш… друго си е, когато видиш някой неща от близо, нали?..
На снимката ясно се различава:
1. Седло /белия цвят/ с облегалка за гърба на ездача.
2. На седлото има закрепена мека част /сивия цвят/, която служи за удобство, когато се обляга тялото назад. Освен това има колан, който преминава през тялото на ездача.
3. Няма стреме.
4. Дясната ръка на ездача е с четири пръста.
5. Зад него има изобразена любовна сцена, която преминава в тяло на змия.
6. Змията е отправила своя взор към Кибела.
7. Великата Майка подава венеца към мъжа, но не гледа към него, а към коня.
8. Конят е вдигнал левия си крак, за да поздрави Великата богиня.
9. Майката има лента, която придържа косата й. В средата на лентата е изобразен нейният знак кръг с точка.
Хайде сега нека някой покаже, за да видим всички и сравним къде другаде има изобразено същото седло от 3 в.пр.Хр..
Да си призная за първи път виждам такова чудо…
Знаеш ли все съм се чудел защо повече от 20 години археолозите не възстановяват рисунката от „гробницата”?
Уж храма е включен в списъка на ЮНЕСКО, но нищо не се прави, за да се възстанови композицията. Този въпрос винаги е будел любопитството ми…
Ти виждал ли си рисунката отблизо? Питам, защото аз не съм. Ако се поразровиш в интернет все ще попаднеш на снимки, на които трудно се различават подробности от нея, защото са снимани от далеч.
Точно поради тази причина, когато бях в храма, аз пренебрегнах забраната и снимах рисунката отблизо. Виж какво точно има изобразено. Какво ще кажеш… друго си е, когато видиш някой неща от близо, нали?..
На снимката ясно се различава:
1. Седло /белия цвят/ с облегалка за гърба на ездача.
2. На седлото има закрепена мека част /сивия цвят/, която служи за удобство, когато се обляга тялото назад. Освен това има колан, който преминава през тялото на ездача.
3. Няма стреме.
4. Дясната ръка на ездача е с четири пръста.
5. Зад него има изобразена любовна сцена, която преминава в тяло на змия.
6. Змията е отправила своя взор към Кибела.
7. Великата Майка подава венеца към мъжа, но не гледа към него, а към коня.
8. Конят е вдигнал левия си крак, за да поздрави Великата богиня.
9. Майката има лента, която придържа косата й. В средата на лентата е изобразен нейният знак кръг с точка.
Хайде сега нека някой покаже, за да видим всички и сравним къде другаде има изобразено същото седло от 3 в.пр.Хр..
Да си призная за първи път виждам такова чудо…
Р.Ч.
Re: Сборяново и Свещарската гробница




Sum всички тези неща дето си им обърнал внимание


Да ама чак сега виждам ,че ако това твърдение е вярно царя владетел трябва да има четири пръста, а не пет.

Само този факт разпердушинчва теорията че това е гробница за владетел. Но като не е гробница тогава какво е??



Re: Сборяново и Свещарската гробница
Аз не мога да си обясня друго. Нали Диана Гергова твърди, че за съпругата на владетеля „е било голяма чест да го придружи в задгробния живот”. Щом като е било голяма чест защо художника не е нарисувал жената на втори кон до мъжа? Или поне да беше я представил да върви зад господаря си. А зад него не виждам жена а някакъв мъж с копие. Къде е жената на владетеля? Защо изведнъж изчезна? Уж било голяма чест да умре с него а никаква я няма, когато Великата богиня ги посреща.
Нарисуваното нещо въобще не се връзва с обясненията на археолога.
Намерих в интернет някаква що годе прилична снимка на нарисуваното на стената. Жената на владетеля липсва. Защо?
Нарисуваното нещо въобще не се връзва с обясненията на археолога.
Намерих в интернет някаква що годе прилична снимка на нарисуваното на стената. Жената на владетеля липсва. Защо?
Re: Сборяново и Свещарската гробница
Здрасти, Иво.
Съмнявам се да има уволнени археолози.
Въпросът, който постави за пръстите на ръката е много любопитен. Но едва ли някога ще видим скелета на мъжа, за да разберем истината. Пък и не е кой знае каква сложнотия да му махнат единия плъст на дясната ръка, нали?
За коня не се ли сещаш… Спомни си какво бях писал за Мадара, че конят е символ за Космическите епохи! В Свещари е вложено абсолютно същото значение и точно поради тази причина няма стреме.
~~~~~~~~~~~~~
Здрасти, Владимире.
Предлагам да видим отблизо човека зад конника. Виждаш, че е изобразена жена! Но забележи, че това не е съпруга, а войн. Зад нея има още един войн.
Ако приемем, че това са войните на владетеля това означава, че неговата армия е от жени. Сещам се за амазонките, но доколкото знам в тяхното общество никога не е допускан мъж да управлява. Така че ако това са амазонки тогава ездачът трябва да е жена. Но не е.
Най-логичното и просто обяснение на тази загадка е, че жените водят мъжа под охрана при Великата богиня Кибела!
Сега обърни внимание на следващата снимка, че в храма има 10 жени-кибели /учените ги наричат кариатиди/. Смея да твърдя, че част от тях са изобразени на композицията.
Нека отново погледнем рисунката: Различавам осем жени-кибели. Вдясно от конника имаме пет и вляво още две – общо седем. А осмата жена-кибела е змията на коня, която показва на Великата богиня какво е прегрешението на мъжа в живота му!!! Затова Великата Майка гледа към коня, защото той управлява епохите, а в тях е запечатан спомена от всеки един човешки живот.
Казано по друг начин, каквото човек е съгрешил в живота си същото събитие показва коня на жената-кибела /змията/, която възстановява сцената или събитието пред Великата богиня.
Да, Кибела посреща мъжа с венец и му дарява дарове, но дали ще го допусне до висшите светове е друг въпрос.
Разбирате ли вече смисъла, заложен в рисунката?
Съмнявам се да има уволнени археолози.

Въпросът, който постави за пръстите на ръката е много любопитен. Но едва ли някога ще видим скелета на мъжа, за да разберем истината. Пък и не е кой знае каква сложнотия да му махнат единия плъст на дясната ръка, нали?
За коня не се ли сещаш… Спомни си какво бях писал за Мадара, че конят е символ за Космическите епохи! В Свещари е вложено абсолютно същото значение и точно поради тази причина няма стреме.
~~~~~~~~~~~~~
Здрасти, Владимире.
Предлагам да видим отблизо човека зад конника. Виждаш, че е изобразена жена! Но забележи, че това не е съпруга, а войн. Зад нея има още един войн.
Ако приемем, че това са войните на владетеля това означава, че неговата армия е от жени. Сещам се за амазонките, но доколкото знам в тяхното общество никога не е допускан мъж да управлява. Така че ако това са амазонки тогава ездачът трябва да е жена. Но не е.
Най-логичното и просто обяснение на тази загадка е, че жените водят мъжа под охрана при Великата богиня Кибела!
Сега обърни внимание на следващата снимка, че в храма има 10 жени-кибели /учените ги наричат кариатиди/. Смея да твърдя, че част от тях са изобразени на композицията.
Нека отново погледнем рисунката: Различавам осем жени-кибели. Вдясно от конника имаме пет и вляво още две – общо седем. А осмата жена-кибела е змията на коня, която показва на Великата богиня какво е прегрешението на мъжа в живота му!!! Затова Великата Майка гледа към коня, защото той управлява епохите, а в тях е запечатан спомена от всеки един човешки живот.
Казано по друг начин, каквото човек е съгрешил в живота си същото събитие показва коня на жената-кибела /змията/, която възстановява сцената или събитието пред Великата богиня.
Да, Кибела посреща мъжа с венец и му дарява дарове, но дали ще го допусне до висшите светове е друг въпрос.
Разбирате ли вече смисъла, заложен в рисунката?
Последна промяна от Anonymous на 18 юни 2010, 10:58, променено общо 1 път.
Р.Ч.
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост