Хермес – Кибалион

за Познанието... Продължение на двете теми от форума на Спиралата.
ntsk

Re: ХЕРМЕС – КИБАЛИОН

Непрочетено мнение от ntsk » 22 яну 2010, 18:01

Time, съгласен съм с теб, че има запазени детайли, които може би не са далеч от истината!
Но виждаш как например теософите са си ги напаснали точно тия моменти към своето учение.

Men, аз се замислих дали това завъртане на 180 градуса, не е станало още преди новата ера. Не че християнството не е повлияло достатъчно.
Замислих се, защото на няколко места съм срещал да пише, че Пимандър е в основата на всички египетски учения /колко назад във времето, незнам/ !
Какво правим сега..?
Мисля да потърся малко материали и пак ще се включа.

иво

Re: ХЕРМЕС – КИБАЛИОН

Непрочетено мнение от иво » 22 яну 2010, 18:24

Ами във 32 стих се вижда че пише за Саклас и неговото първородно дете - Адам. :idea: А за тия седемте ректори /управителя/ направо нямам думи… :IL Ами то направо си е като едно околоземно копи-пейст…………. Който и да реши да създава религия все стига до бог с мъжко и женско в себе си :arrow: който нямал какво да прави и решил да се самовъзпроизведе :lol: и ей го на сина му….. и той бог…. :? :? :? само че вече синът е роден от словото му. Ама и той също нямал какво да прави :o и решил да създаде тия седемте..... А те се забавлявали и управлявали света и хората в него чрез съдбата. :twisted:
Голяма веселба пада…. няма що. Бухами като малоумници за някои лев да си плащаме сметките и накрая кво ….. два метра под земята ООД. :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Хайде да не се занимаваме повече с тая гръцка помия………. Давайте за другата книга за скрижалата. Аз не съм я чел ама тази вечер я започвам.

Equilibrium

Re: ХЕРМЕС – КИБАЛИОН

Непрочетено мнение от Equilibrium » 22 яну 2010, 19:01

Вижте какво открих в един сайт за Херметизма и намерените произведения в хронологичен ред:
Херметиците като цяло се обединяват около възгледа, че Хермес Трисмегист е авторът на 42-те книги, съставляващи писаното слово на Херметизма. Твърди се, че повечето от тези съчинения са
унищожени при пожара на Голямата александрийска Библиотека.
Произведенията се групират общо взето в следната структура:

Corpus Hermeticum. Най-старият вариант е на гръцки език. Състои се от 12
книги. Конструирани са кото диалози между Хермес – от една страна и
Поимандър – Бог, Асклепий и синът на Асклепий – Тат – от друга страна. В
пъвите книги Поимандър – Бог учи Хермес на тайните на Вселената, а в по-
късните книги Хермес предава наученото на Асклепий и Тат.

Изумрудената скрижала. Това е неголяма по обем книга, разкриваща
Чудото на единичното: “Това, което е отдолу е еднакво с това, което е отгоре;
и това, което е отгоре е еднакво с това, което е отдолу.” Изумрудената
скрижала се базира на трите страни на Мъдростта във Вселената. Хермес
получава прозвището Трисмегист(Трижди Велики), заради това, че е овладял
тези три страни на Мъдростта – алхимията, астрологията и теургията.
Легенадата разказва, че изумрудената скрижала е намерена от
Александър Велики в Хеброн на гроба на Хермес Трисмегист.

Кибалион. Сборник на Херметическата философия, издаден през 1912г.
от трима анонимни “посветени”, които твърдят, че книгата им е събрала
много по-стари устни традиции. В тази книга задълбочено са представени
херметичните принципи и мистицизъм.

Само мен ли ме притеснява тази работа с "тримата анонимни посветени", които както си седели и изведнъж през 1912г им хрумнало да дарят на света тайните учения, които се предавали от уста на уста хилядолетия наред.
И аз като Иво не мога да намеря време да прочета "Кибалион", но някакси ...

sum
Мнения: 2596
Регистриран: 15 дек 2012, 13:10

Re: ХЕРМЕС – КИБАЛИОН

Непрочетено мнение от sum » 23 яну 2010, 15:41

Здравейте.

Отделих време и два пъти прочетох т.нар. „Златен трактат на Хермес”, и честно да ви кажа определено много се развеселих.
Ще акцентирам само върху някой тестове.
Първа част започва с думите „така каза Хермес”. /Защо ли това ми напомня на думите „Исус каза; Исус рече”./
Но все пак да видим какво е казал Хермес: „…И тази наука и изкуство съм добил по едното вдъхновение на живия Бог, който отсъди те да бъдат открити за мен, Неговият слуга…”.
Айде… пак имаме „жив Бог, който отсъжда”. И разбира се „Негов слуга”, които освен да служи друго какво да прави?!?
Лично аз много се съмнявам Хермес да е казвал такива думи… ама знам ли…

След това стигаме до „Философския камък”.
Самата дума „философия” е гръцка. Не мога да си представя Хермес да е употребявал гръцки думи, когато е живял около 2000 г.пр.н.е.. А и първият философ Талес в гръцката традиция е роден през 635 г.пр.Хр. в Милет /Анатолия/.
Така че, много странно ми изглежда комбинацията Хермес и философия.

И така стигаме до втората част от произведението. Чета: „СИНЕ МОЙ, преди всички останали неща те съветвам да се боиш от Бога…”. И още: „каквото и да чуеш, приемай го осъзнато. Защото аз вярвам, че не си глупак.
И таз хубава!? Втората част направо започва със заплахата „да се боиш от Бога”. Нещо много еврейско ми звучи текста… а и кулминацията „аз вярвам, че не си глупак” направо ти казва – ти си глупак.
Но да видим следващото изречение: „Подчинявай се, затова, на моите инструкции и медитирай над тях, и остави сърцето си отворено да възприема, така сякаш ти си авторът на това, на което сега те уча.
Ето, че вече има и подчинение! А след това „остави сърцето си отворено да възприема”. А всичко, което човек възприема отива директно в самскарите и решетката от точки. Предполагам се сещате какъв ще е крайният резултат?.. Карма!
След това във втората част се завързва диалог между Хермес /Бащата, още наричан Отец/ и Сина /явно това е бъдещият ученик със своите въпроси/.
Но това, което ме учуди е този Отец откъде се пръкна в текста? И как така изведнъж Хермес стана Отец?..
Следва диалог между двамата и най накрая Отецът /Хермес/ казва: „Тези тайни, Сине, е твой дълг да прикриеш от вулгарния и осквернен свят.
Значи Бог е създал хахав и вулгарен свят, в който човек ще не ще живее, и затова трябва да се крият тайните, които ти е дал Отеца /Хермес/.
Брех, че мъдрост…

След това има още пет части, но да ви кажа не считам за нужно да дълбая в текста, защото предполагам вече е ясно, че „Златният трактат на Хермес” е отново гръцка измишльотина.

~~~~~~~~~

Хайде да видим вече какво пише в просволутата "Изумрудена скрижала"
Р.Ч.

ntsk

Re: ХЕРМЕС – КИБАЛИОН

Непрочетено мнение от ntsk » 23 яну 2010, 18:19

Sum, напълно приемам изводите ти. Мисля, че men ще излезе много прав.

В тази връзка намерих нещо много интересно. Текстът е на Николай Гочев и е писан като предговор конкретно към "Corpus Hermeticum".
Май наистина отново става въпрос за присвояване от страна на гърците. /нищо ново/
Искало им се е на някои "знанието", което са измъдрували да се обяви за египетско и оттам... древно...
Голям смях...

Ето няколко интересни пасажа от текста:

"Херметическата литература вероятно не е по-стара от Новия завет. Основанията за това убеждение, споделяно от повечето изследователи, се извличат повече от съобщенията, които откриваме в други антични текстове, отколкото от паметниците на самия херметизъм. Херметическият текст по правило не казва нищо за собствената си епоха и в това няма нищо чудно, след като самият той се представя на съвременните си читатели за произведен в най-дълбока древност."
-----
"Класическата гръцка античност и ранният елинизъм не знаят нищо за египетския мъдрец Хермес Трисмегист, под чието име впоследствие възникват многобройни текстове. Едва от ІІ в. сл. Хр. са се запазили малко съобщения за него. Най-ранните свидетелства принадлежат на Атенагор и Филон от Библос и от тях не може да се разбере, дали авторите им са знаели за съществуването на херметическите книги или просто са били запознати с легендата за Хермес."
-----
"Малко по-късно е свидетелството на Тертулиан (160 – сл. 220), който споменава теорията на Хермес за душата и го нарича “учител на всички физици (философи на природата)”. При това Тертулиан се обръща към онези, които “следват” Трисмегист. Това подсказва, че на границата между ІІ и ІІІ в. херметическата литература вече е съществувала и е имала своя публика."
-----
"Предположения за възрастта на текстовете могат да се направят и въз основа на вътрешни признаци, които включват особености на езика, доктринални и литературни заемки от други текстове, а също и въз основа на влияния, които те самите са оказали на други текстове. Този начин на датиране рядко позволява точни и сигурни изводи. Авторът на първия трактат, примерно, е познавал началото на Мойсеевото петокнижие, но (ако предположим, че го е чел на гръцки) от това следва само, че С.Н. І е по-късен от средата на ІІІ в. пр. Хр. Забелязана е близост между езика на същия трактат и на Четвъртото Евангелие, но тя е твърде обща, за да се заключи пряко влияние от страна на единия от двата текста върху другия. По-скоро би трябвало да се обърне внимание на честата употреба на термини, възприети от неоплатоническите автори след Нумений (ІІ в.)."
-----
"Следователно нищо не пречи тази литература да се е развила далеч извън пределите на Египет. Тя е можела да се поддържа в средите на хора, които просто са желаели да се чувствуват приобщени към една стара и уважавана култура, и дори да възкресят забравената и мъдрост единствено въз основа на общи впечатления, които е можел да добие всеки четящ човек от времето на първите векове след Христа."


и т.н. Тук е целия текст /обърнете внимание на 4-та и 5-та точка/:
http://homoviator-bg.net/?p=27

ntsk

Re: ХЕРМЕС – КИБАЛИОН

Непрочетено мнение от ntsk » 23 яну 2010, 18:40

За "Изумрудната скрижала" засега ще кажа, че звучи малко по-различно от разгледаните дотук "Корпус Херметикум" и "Златния трактат".
Имам предвид, че не избива чак толкова на религиозност от типа: Бог/Отец/-слуга/глупак/.

В началото прави впечатление единият от принципите, които откриваме в Кибалион /2-рия - Принципът на съответствието/.

Dimitar
Мнения: 351
Регистриран: 24 дек 2008, 01:59
Местоположение: София

Re: ХЕРМЕС – КИБАЛИОН

Непрочетено мнение от Dimitar » 23 яну 2010, 21:43

Разликата в стиловете в Кибалион и останалите книги е очевидна. Няма смисъл да си губим времето с измилици премислици...
Дайте да минем напрово на Кибалион-а.

sum
Мнения: 2596
Регистриран: 15 дек 2012, 13:10

Re: ХЕРМЕС – КИБАЛИОН

Непрочетено мнение от sum » 24 яну 2010, 11:24

Съгласен съм, Dimitar.
Само да подчертая, че в „Изумрудената скрижала” е заложено знанието на Хермес за трите страни на Мъдростта във Вселената. Т.е., Хермес получава прозвището Трисмегист /Трижди Велики/ заради това, че е овладял тези три страни – алхимията, астрологията и теургията.
НО обърни внимание, че в текста се говори отново за знание, което е пряко свързано с материята и въобще не става въпрос за Съзнанието!

Когато за първи път прочетох, че Хермес владеел „трите страни на Мъдростта” в мен веднага се появи представата, че той е знаел за трите пласта, които реално представляват светове в Космическия Ум /Брахман/. В нас същите тези светове-пластове са будхи, ахамкара и манас /частите на човешкия ум/.
Мислех си, че точно заради това знание са го нарекли Трижди Велик, но не би…

Така.
Нека сега да разгледаме творбата „Кибалион”.
Книгата според мен е много различна от материалите за Хермес, които разгледахме до тук. Но, за да се убедим в това трябва да видим какво пишат „Тримата посветени” в творбата си.
Ще изведа най-важното от „Въведение”. Там е заложено следното:
Всички основни и фундаментални концепции и учения, залегнали в езотеричните учения на всеки народ, могат да бъдат проследени обратно до Хермес. Дори корените на най-древните учения на Индия несъмнено се крият в оригиналното Херметично учение.”

Направи ми впечатление твърдението, че учението на Хермес се явява основата, върху която са стъпили всички древни и съвременни учения. За мен това твърдение не е лишено от смисъл, защото напълно е възможно всяко едно учение /езотерично или религиозно/ да има своя отделна жила, която да „пие” сокове от друг основен корен, който да е създаден назад във времето.
Но да видим какво пише по нататък:
„…Истината се предавала от ръка на ръка между избрани. Във всяко поколение в различните страни по земята винаги имало малцина Посветени, които пазели жив свещения пламък на Херметичното учение.
…Но все пак тези мъже никога не са забравяли или пренебрегвали оригиналните учения на Хермес, що се отнася до предаването на словата на истината на онези, които са готови да ги приемат - учение, което е изразено в Кибалион по следния начин: "Когато се следват стъпките на Майстора, ушите на онези, които са готови за това Учение, се отварят широко." И на друго място: "Когато ушите на учениците са готови да чуят, се появяват устните, които да ги напълнят с мъдрост." Но обичайното им отношение винаги е било стриктно в съответствие с друг Херметичен афоризъм, също от Кибалион: "Устните на Мъдростта са затворени, освен за ушите на Разбирането
".”

Последното съждение много ми хареса, защото на преден план е изведена работата на интелекта – Разбирането.

Хайде да проследим какво пише във всяка отделна глава от книгата.
Какво е вашето мнение за написаното в първата?
Р.Ч.

time
Мнения: 493
Регистриран: 22 дек 2008, 19:48

Re: ХЕРМЕС – КИБАЛИОН

Непрочетено мнение от time » 24 яну 2010, 11:53

Анализирайки “Кибалион” трябва да се има в предвид, че книгата е посветена на Хермес Трисмегист. От оригиналния текст са само цитатите в скобите/ под тях е написано Кибалион/.
Реално книгата представлява съждения и разяснения на Tримата Посветени върху определени цитати.
Това, което са мислили хората са го изложили прекрасно.
Според мен ние трябва да хванем само принципите и да обсъждаме нашето виждане по въпроса.

sum
Мнения: 2596
Регистриран: 15 дек 2012, 13:10

Re: ХЕРМЕС – КИБАЛИОН

Непрочетено мнение от sum » 24 яну 2010, 20:33

Не мисля, че е толкова просто да се коментират седемте принципа без да се съобразяваме какво са писали авторите за тях в книгата си. Лично аз не виждам какво повече може да се каже… Но, добре. Нека направим опит и видим какво ще излезе.

Ето цитатите на Седемте Херметични принципа, върху които се основава цялата Херметична философия:
I. ПРИНЦИПЪТ НА МЕНТАЛНОСТТА
II. ПРИНЦИПЪТ НА СЪОТВЕТСТВИЕТО
III. ПРИНЦИПЪТ НА ВИБРАЦИЯТА
IV. ПРИНЦИПЪТ НА ПРОТИВОПОЛОЖНОСТИТЕ
V. ПРИНЦИПЪТ НА РИТЪМА
VI. ПРИНЦИПЪТ НА ПРИЧИНАТА И СЛЕДСТВИЕТО
VII. ПРИНЦИПЪТ НА РОДА

Хайде да разгледаме първия принцип на менталността - "ЦЯЛОТО е УМ; Светът е Ментален." Кибалион

Time, как мислиш – още какво би могло да се допълни или разясни относно първия принцип?
Или може би по-правилен е въпросът – какво още липсва в обясненията на „Тримата посветени” относно първия принцип на менталността?
Р.Ч.

Отговори

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Volna и 1 гост