Сатянанда йога

за Познанието... Продължение на двете теми от форума на Спиралата.
sum
Мнения: 2625
Регистриран: 15 дек 2012, 13:10

Re: Сатянанда йога

Непрочетено мнение от sum » 11 дек 2014, 17:14

Продължаваме нататък. Следва текста от стр3:
Запечатване в ума
Как става това? Отговорът е прост. При пълна релаксация възприемчивостта е по-голяма. Когато съзнанието е свързано с всички сетива, възприемчивостта е по-малка. Това е тайната на йога нидра. Поради процеса на интелектуализация познанието, което влиза в мозъка, всъщност не се запечатва истински в него. Но отдръпнете ли мъничко ума навътре и навлезете ли в състояние, в което нито сте дълбоко заспали, нито пък сте напълно будни, всички впечатления, навлизащи в ума в този момент, добиват огромна сила и остават там.


Забележете отправната точка – „когато съзнанието е свързано с всички сетива, възприемчивостта е по-малка”.
Това съждение не може да бъде вярно, поради простата причина, че сетивата са само инструменти на съзнанието (ума). Дали ще сме будни или не те не оказват влияние на обема на възприемчивостта. По време на сън сетивата ги ползваме точно толкова, колкото и когато сме будни. Те не контролират обема на информация, с която умът работи. Така че, Сатянанда греши.
Обърнете внимание и на следващото негово твърдение, че когато сме будни „процеса на интелектуализация на познанието, което влиза в мозъка, всъщност не се запечатва истински в него.”.
Е как да не се запечатва истински в него!? На един човек като му обясниш и покажеш как се реже лист хартия ще може ли веднага да го направи? Разбира се, че ще може. После ще може ли когато си пожелае отново да повтори това действие? Ще може.
Така че изведеното от Сатянанда не е вярно.

А сега за следващото от текста – „отдръпнете ли мъничко ума навътре и навлезете ли в състояние, в което нито сте дълбоко заспали, нито пък сте напълно будни, всички впечатления, навлизащи в ума в този момент, добиват огромна сила и остават там.

Така. В състоянието турия информацията от външни източници и от карма... т.е. самскарите, намиращи се в решетъчна структура около сърцето (за повече информация виж в трилогията „Ти си Това”), както и другата, с която борави ума в битието, се препокрива. Тоест в турия трудно се различават спомените от миналото, сегашното и информация от външен източник. В самите центрове на ума - будхи, ахамкара и манас (повече за структурите на ума виж в третата част от трилогията „Ти си Това”) не се запечатва никаква информация. В тях не остават никакви впечатления. В пространството пък на ума същата тази информация, получена в турия, с течение на времето се разгражда точно така, както и всяка останала информация.
Твърдението на Сатянанда, че в ума (по време на турия) всяка информация (впечатление) добива огромна сила всъщност може да се получи, ако в този момент друго съзнание, с волево усилие, буквално вкара в практикуващия енергия-информация. Само по този насилствен начин може по време на турия информацията да остане за по-дълго време в ума. Но забележете, че това става пак чрез контрол от страна на външен източник. И понеже в пространството около нас има много и различни съзнания, които си щъкат насам натам за какво ли не, може ли някой да отговори след като постигне турия, информацията, навлязла в ума му от външен източник дали е полезна или не? В турия умът не различава минало, сегашно и прочее… точно заради това човек в това състояние лесно може да бъде манипулиран с информация. А това е много опасно както за човека, така и за обществото.
Р.Ч.

sum
Мнения: 2625
Регистриран: 15 дек 2012, 13:10

Re: Сатянанда йога

Непрочетено мнение от sum » 12 дек 2014, 12:12

И още от същата страница:
Интуитивните прозрения, получавани в йога нидра, дават възможност на човек да открие вътре в себе си отговорите на всички проблеми. Истинската човешка природа и цялостност се проявяват и му дават възможност да живее смислен и спокоен живот във всякаква обстановка. Това е отварянето на „третото око", което отвежда съзнанието отвъд условностите на личността и нейните напрежения, комплекси и задръжки. След като вече не се идентифицира емоционално с ума и тялото, цялостното човешко същество се прониква от божественото съзнание.
Както се казва в Трипура Рахася
(*2):
"Ето защо осъзнай със спокоен ум своята собствена истинска природа, която е единното, чисто и неделимо съзнание, лежащо в основата на неспокойния ум, който е съставен от цялата вселена в цялостното й разнообразие. Осъзнай със спокоен ум състоянието между съня и будността... Това е истинският Аз, свойствен на човека, който повече не може да бъде заблуден."

Относно първото изречение - няма как интуицията да ни даде отговор на всичките ни проблеми в турия. Това е невъзможно. Сатянанда отново греши…
Също така нямам думи за следващото негово съждение, че интуицията в турия е всъщност отварянето на третото око в човек… Третото око е център в нас и няма нищо общо с интуицията.
Забелязвате ли обаче какъв е финалът в цитата – след като личността (его-го) изчезне, тогава „човешко същество се прониква от божественото съзнание”.
Ха честито проникване на практикуващите йога нидра. Аз не позволявам на никой да прониква в мен. *no*
А пък за текста от Трипура Рахася, в който пише кой е истинският Аз в човек направо онемях…
Р.Ч.

men
Мнения: 962
Регистриран: 21 дек 2008, 12:38

Re: Сатянанда йога

Непрочетено мнение от men » 12 дек 2014, 13:33

"...цялостното човешко същество се прониква от божественото съзнание"

Пак това божествено съзнание....
Последователите на йота нидра изобщо задават ли въпроса - Кое е това божествено съзнание? На кого е? А когато проникне в човека това божествено съзнание, на карти ли ще си играят ... двете съзнания?
Или такива въпроси не се задават на гуру, защото който много пита има раздуто его?! Но ако последователя с наведена главица следва пътя и практиките посочена от гуру , ще е добра овчица, а може и име да му дадат и още по лесно да прониква в него нечие чуждо съзнание...
Има нещо много сбъркано в тази йога нидра!
Вместо да посочва на човека/последователя/ как да опознае себе си, това учение подготвя човека/последователя/ как да бъде проникнат или обладан от чуждо съзнание па макар и наречено "божествено". :facepalm:

berbera
Мнения: 57
Регистриран: 29 май 2013, 11:34

Re: Сатянанда йога

Непрочетено мнение от berbera » 12 дек 2014, 20:20

Май има нещо сбъркано като цяло, първо смятаме че сме несъвършенни, а след това въпреки, че идваме на Земята по свое желание, се опитваме да я напуснем и да забегнем някъде в космоса на друга планета *no* .

sum
Мнения: 2625
Регистриран: 15 дек 2012, 13:10

Re: Сатянанда йога

Непрочетено мнение от sum » 13 дек 2014, 14:32

Има много сбъркано в тази йога, berbera. Но за да не отчайваме хората, които са отделили години от живота си за нея, ще я караме бавно и полека... :D Аз ще покажа нещата в това учение такива, каквито са, пък дано им проблесне...

Я да видим сега какво пише на стр.6 -
Тайната на трансформацията
По време на практиката на йога нидра ние не само релаксираме, но и преструктурираме и трансформираме цялостната си личност отвътре. Подобно на митологичния феникс, с всяко занимание ние изгаряме старите самскари (запечатани в ума впечатления - бел. изд.), навици и тенденции, за да се родим наново. Този процес е само по-бърз, отколкото други процеси, които работят само върху външното, но и резултатите са по-надеждни и по-трайни
.”

Както виждаме от текста самскарите отново се намират в ума. Обаче друго е по-важно в този текст – излиза, че йогите чистят самскарите си, за да се родят отново - "ние изгаряме старите самскари... за да се родим наново".
Тоест гуру е наложил идеята, че ти не можеш да спреш хода на преражданията си и щеш не щеш ще се прераждаш докато свят светува. И понеже така и така ще се прераждаш, поне да бъдеш без умствени самскари. :)
Не знам за вас, но на мен вече ми е мъчно за последователите на йога нидра.

„…,но и преструктурираме и трансформираме цялостната си личност отвътре”. Да, така я преструктурират, че отново да се преродят в тяло. Все пак в тази връзка не мога да не обърна внимание, че хората дали ще правят йога нидра или не, пак ще се преродят. Но другото е по-важно - човек дори да изчисти умствените си самскари в този живот, при новото прераждане зародиша на детето приема (чрез кръвта) ДНК от майката и бащата, нали?
Обаче Сатянанда не е обяснил, че чрез ДНК детето приема също така и част от умствените самскари на родителите.
И какво излиза от цялата работа – последователите на Сатянанда чистят умствени си самскари, за да имат по-добра карма в следващия живот на Земята. Прераждат се, обаче приемат други подобни от новите си родители. Така че, всичко, свързано с чистенето на умствените самскари, си губи смисъла. Защото бебока ще се роди с нови такива. С две думи - от трън та на глог.
Как може да не се разбират тези прости неща от последователите на Сатянанда…
Р.Ч.

sum
Мнения: 2625
Регистриран: 15 дек 2012, 13:10

Re: Сатянанда йога

Непрочетено мнение от sum » 13 дек 2014, 23:05

tonidi_69 написа:sum, хубаво е, че повдигна темата за йога нидра, защото хората трябва да научат истината.

Сатянанда е написал своята истина в книгите си. Но кой разбира тази истина е друг въпрос. :D В тази връзка ето ти още една истина на стр.13 -
"Според йога има три важни надита, или енергийни канала, в това физическо тяло, познати като ида, пингала и сушумна. В ида се придвижва умствената сила, в пингала - жизнената сила, а в сушумна - духовната сила. Изразено с научна терминология, те се отнасят до симпатиковата, парасимпатиковата и централната нервна система.

Първо да уточним нещо важно – терминът нада визира както нервни влакна и кръвоносни съдове, така и пранични канали, по които се движи т.нар. жизнена сила в човешкия организъм. В „кундалини йога” подробно е описано колко нади се разклоняват от сърцето и т.н. Пак там се казва колко от праничните канали са основни, като дебело се подчертава, че те са 10 на брой. Ето имената им:
Гандхари - стига до лявото око.
Хастиджихва - стига до дясното око.
Пуша - стига до дясното ухо.
Яшасвини - стига до лявото ухо.
Аламбуша - стига до устата.
Куху - стига до половите органи.
Шанкхини - стига до отделителните органи (анус).
Ида - стига до лявата ноздра.
Пингала - стига до дясната ноздра.
Сушумна - центъра през гръбначния стълб.

Забелязвате ли, че ида, пингала и сушумна са описани като част от основните канали, по които преминава прана?
За запознатите с йога ученията това е ясно като две и две… Обаче изведнъж четем, че при Сатянанда ида, пингала и сушумна вече са с променен статут, защото изведнъж стават канали за умствена, жизнена и духовна сила. Брех… :)
…Утре някой друг „мъдрец” може да напише, че по тях не тече прана, а тъмна енергия, тъмна материя и междугалактически газ. Като се замисля колко му е… защо да не?! Щом за Сатянанда ида, пингала и сушумна по магичен начин изведнъж им се промени статута утре защо да не станат термини за физични величини. Аз не виждам проблем.

А за другата идея на Сатянанда, че ида, пингала и сушумна освен умствена, жизнена и духовна сила същите термини били аналог, моля ви се, и на научните термини симпатикова, парасимпатикова и централна нервна система… аз направо съм изумен. :shock:
И какво излиза, че симпатиковата нервна система всъщност е умствената сила; парасимпатиковата е жизнената сила; а пък централната нервна система в човек е духовната сила.
Да се смея ли, да плача ли… какво да правя вече не знам. Значи ако ми се схване ръката (заради неправилно преминаване на нервен ток по нервните окончания в локалната област) това всъщност ще означава, че духовната ми сила е спряла или е намаляла на това място.
А пък ако човек има повишено кръвно налягане, за което отговаря симпатиковата нервна система, ще означава, че умствената сила е намаляла и затова е вдигнал кръвно. Значи, тези хора, които не използват капацитета на ума си и не обичат много много да мислят… всички трябва да са със сърдечни проблеми или с усилена секреция от потните жлези, или с повишена температура (отговорникът за тези симптоми е симпатиковата нервна система). Значи медитиращите хора, които се стараят да не мислят, като укротяват мисловния процес чрез йога практики би трябвало да са най-болните хора…
Брех... *wacko*
Р.Ч.

men
Мнения: 962
Регистриран: 21 дек 2008, 12:38

Re: Сатянанда йога

Непрочетено мнение от men » 15 дек 2014, 11:33

В ида се придвижва умствената сила, в пингала - жизнената сила, а в сушумна - духовната сила.
От казаното в Йога нидра излиза, че по основните енергийни канали Ида и Сушумна не тече жизнена сила /прана/!!!
При това положение Йога нидра трябва да обясни как ще функционира 2/3 от човешкото тяло лишено от жизнена сила /прана/!? :shock:

sum
Мнения: 2625
Регистриран: 15 дек 2012, 13:10

Re: Сатянанда йога

Непрочетено мнение от sum » 15 дек 2014, 21:56

Ами горе долу така излиза, men. :)
Предлагам сега да обърнем малко повече внимание на следващите редове от стр.18:
Йога нидра е наречена „безсънен сън", защото се учим да навлизаме в състоянието, намиращо се между съня и будността, без загуба на осъзнаване. Това е началото на преживяването на йога нидра, но неговият смисъл и значение се простират далеч отвъд. Непросветленият човек сънува постоянно, дори когато е буден. Той не знае това, защото сетивните му функции са насочени навън. В момента, в който отделите осъзнаването от сетивните функции и се отпуснете, вие започвате да наблюдавате съновиденията. Именно това постига йога нидра.

Разбрахте ли какво постига йога нидра?
Съзнателно наблюдаване на съновиденията, нали?
Подчертавам това, защото на стр.20, Сатянанда обяснява какво следва след това:
Когато умът се съсредоточи и се оттегли навътре, съзнанието се поддържа чрез фокусиране върху серия символи или образи. Всеки символ има определена форма, която може да бъде фигура като Христос, Буда или личния гуру. Или може да приеме формата на лотос, златно яйце, символ на чакра. геометрична форма, мандала, янтра, цвят или дори звук.
Първоначално, когато човек се опита да визуализира символите, може да се появят множество разсейващи символи. Те може да приемат смущаваща форма на демони, дракони, призраци или змии; или може да бъдат във вид на красиви градини, спокойни езера или видения на свети хора и богове. Това са символи от несъзнаваното, самскарите или впечатленията, които съставляват егото. Те могат да изразяват болезнени спомени, неудовлетворени потребности, неизпълнени желания, задръжки, страхове, комплекси и неврози. Тези дълбоко вкоренени самскари обуславят мислите и преживяванията ни и ни принуждават да действаме по определени начини. Те често са основната причина за напрежението, за умствените смущения и болестите.
Процесът на визуализация в йога нидра ни дава възможност да изчистим тези самскари от ума, пречиствайки по този начин нивата на съзнанието си, което е необходимо, преди да е възможно да започне истинският напредък в йога
.”

Така.
Вече няма да обръщаме внимание за това къде се намират самскарите… Обаче много е важно да се разбере, че според Сатянанда точно самскарите съставлявали Его-то – „Това са символи от несъзнаваното, самскарите или впечатленията, които съставляват егото”.
Е не мога да се начудя как може мъдрец като Сатянанда да напише такова твърдение… как може да не знае, че ахамкара (его-то) в ума е отделен съзнателен център в човек. Чрез Аз-а его се определя личността, че този е Иван, а оня Драган и прочее. Моите уважения към Сатянанда, но Его-то в нас не е образувано от самскари, впечатления или нагласи. Който твърди подобно нещо за мен е в огромна, тотална заблуда, на която не мога да не обърна внимание.

Разбирате ли вече какво проповядва в същността си йога нидра?
Гуру твърди, че Его-то е образувано от самскари и те трябвало да се унищожат. Когато човек постепенно ги унищожава всъщност бавно и системно унищожава центъра Его в себе си. А това означава, човешката личност нацяло да се унищожи. Унищожи ли се, тогава вече идва ред на „божественото съзнание”, което навлиза (забележете, че това става доброволно) в ума човешки на мястото на унищоженото Его. Просто нямам думи за сценария…
Сега за следващото важно от текста – според Сатянанда, когато човек започнел да си представя (визуализира) фигури като Христос, Буда или личния образ на гуру, тогава било възможно да се появят множество разсейващи символи, които са със „смущаващата форма на демони, дракони, призраци или змии;”.
Като прочетох това веднага ми идва да запитам Сатянанда – ти откъде си сигурен, че тези смущаващи образи не отговарят точно на описанията на Христос, Буда или на личния гуру?
Виждате ли как се застрахова Сатянанда? Ако някой от практикуващите случайно възприемат в медитация реалните образи на Христос или гуру (демон или змия), да знаят, че това не са реални, а са нереални символи. И че тези символи-образи са всъщност самскари, образуващи Его-то.
И така, йогинът започва да чисти реалните образи (понеже му е втълпено, че са нереални) и бавно, но сигурно се подготвя за „истинският напредък в йога”, който напредък се изразява в това някакво съзнание да обладае ума му, след което същото започва да упражнява тотален контрол върху него.

Всичко това е възможно да стане с вас, само ако съзнателно се стараете да постигнете йога нидра състоянието „безсъзнателен сън”.

Р.р. само за справка – помните ли в първата книга колко нива на съзнание съм описал… да подскажа, че четвъртото е турия.
Следващите нива помните ли ги?
Р.Ч.

Astronomer
Мнения: 135
Регистриран: 04 фев 2010, 09:40

Re: Сатянанда йога

Непрочетено мнение от Astronomer » 16 дек 2014, 00:21

Ето точния цитат от първата книга „Ти си Това”:
Тук искам да кажа нещо за проявата на съзнанието в неговите три форми:
будно, сънуване и дълбок сън без сънища. При будно състояние съзнанието на душата е в състояние на сетивни възприятия. В този случай Аз-ът живее в умствения свят на мисълта, а съзнанието е в ефирното тяло. И двете състояния будно и сънуване, са дуалистични и в двете от тях се възприемат множество обекти... Третото състояние – това на дълбок сън без сънища, се определя като състояние, при което преживяванията при будуването и сънуването се сливат в едно просто преживяване. При дълбок сън без сънища, умът се оттегля от активно участие, душата временно се слива с причинното тяло. Това е състояние на блаженство. Душата не съзнава нищо и след събуждането си е запазила в себе си единствено понятие за времето, през което “щастливо спях и не съзнавах нищо” /йога-сутра/. Така при това състояние единственият обект е усещането за “нищото”. Докато при другите две състояния се изпитва удоволствие от съществуването на финото и плътното тяло, в състоянието дълбок сън без сънища се усеща само блаженство, което не зависи от някакъв обект.
Само да отбележа, че това състояние на сън без сънища и блаженството ми прилича на Буда и на неговото учение с неговите сума ти последователи, които може би са "замрели" и "щастливо спящи" из някоя дупка из Крешака, но няма значение - да си спят и да са блажени :)

Продължение на цитата:
Освен тези три състояния, съществува и още едно четвърто – “Турия”. При това състояние наречено “Турия” се приема, че душата е във връзка със свръх-съзнанието. Съществува мнение, че освен гореизложените четири, има и пето състояние – “отвъд четвъртото”, което се постига чрез проявяване на упоритост и постоянство в четвъртото. При петото състояние се постига Брахман. Това състояние на съзнанието се нарича “Унмеса” - отварянето и затварянето очите на съзнанието /Брахман/. Има още едно шесто, за което не съм чел никъде. Не съм го срещал в индийската литература никъде. Това е последния етап преди постигането на идеалното Шива съзнание. Съществува и седмо ниво на съзнание, но за него не се говори.., защото трябва да се изпита лично… Но все пак е казано, ”безупречно чистият придобива най-висшето равенство и се слива с Върховния Шива”! Всички тези състояния на съзнанието са преминали през мене и лично са изпитани от мен и знам, че това е истина. Редът на съзиданието е следния: интелекта, после Аз-а /егото/, от егото произлиза мисълта, от мисълта сетивото, а от него - елементите. В човешкото тяло съзнанието е съсредоточено най-вече в главния мозък, но обхваща цялото материално тяло. Седалището на ума е между веждите, а петте центъра на елементите, са разположени от гърлото до края на гръбначния стълб. Именно оттук, от муладхара /1-ва чакра/, след като се “събуди” Кундалини, започва нейното издигане нагоре по Сушумна, слива се с елементите, а оттам и с ума. След това, на Великата богиня Шакти не й остава нищо друго и се разтваря в Чистото съзнание наречено Шива /7-ма чакра/.


Подчертаванията съм ги правил аз. Според мен никой не пита Гуру правилно ли е или не, защото като чуят "божествено" и вярват безпрекусловно. Думите "божествен" и "вяра" са от религиите, те искат да вярваш, да изпълняваш, да обожествяваш - я ум, я нещо друго. Религиите са създадени за контрол от Те. И си изпълняват задачите до сега.
Стенли

sum
Мнения: 2625
Регистриран: 15 дек 2012, 13:10

Re: Сатянанда йога

Непрочетено мнение от sum » 19 дек 2014, 08:05

Много добре, Astronomer.
Хайде сега да помислим върху този текст от стр.26 от книгата на Сатянана:
По време на сън умът се отдръпва и претърпява процес на обръщане навътре и трансформиране. В това време се получава настройване на праните. Когато настъпи сънят, праните се отвеждат надолу през различните чакри в съответствие с нивото на съзнание и състоянието на преживяване.При онези хора, при които моделите на съня и общите равнища на осъзнаване са останали недоразвити, праните функционират предимно в манипура и свадхищхана по време на състоянието на сънуване, до голяма степен по същия начин както при активното будуване. При хората с по-сатвичен темперамент праните понякога действат предимно във вишудхи, където се преживява пълна несъзнателност, а друг път - в анахата чакра, където се получават съновидения. Висшите психични и каузални функции също се модулират чрез тези чакри.
Но при хората, които са високо еволюирали, по време на съня праните се намират не във вишудхи или анахата, а в сахасрара по време на дълбок сън без съновидения и в аджна по време на сънуване или на получаване на видение. Това е тантричното обяснение на съня и сънищата.
Р.Ч.

Отговори

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта