Шанкара

за Познанието... Продължение на двете теми от форума на Спиралата.
иво

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от иво » 09 ное 2012, 15:57

miromiv не може УМА да е мисловния орган защото Шанкара ясно е написал че за него мисловния орган е мисълта. Добре е че сам си писал..... че това за ума си е твоя стъкмявка. ::okey:: :D

Свободния Дух
Мнения: 373
Регистриран: 17 дек 2008, 00:59

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от Свободния Дух » 09 ное 2012, 16:13

sum написа:Обаче още по-веселото е, че изведнъж философът твърди, че има и „интелектуална обвивка“. На стр. 16, пише:
„Способността за различаване и интелигентността, която е в основата й, заедно с органите на възприятие се нарича „интелектуална обвивка". Нейното характерно качество е способността да причинява. Тя е причината за раждането, смъртта и прераждането на човека.“
На мен също ми направи силно впечатление въпросният пасаж, когато го прочетох, заради абсурда на твърдението. Въпреки, че Шанкара никъде не говори за самскари, все пак той многократно обръща внимание на кармичната обусловеност на човека, водеща до зацикляне в раждане, смърт и прераждане. Смайващото за мен (а предполагам и за вас) в горния цитат е твърдението на автора, че структурата наречена от него „интелектуална обвивка“, образувана от интелекта + органите на възприятие (очи, уши, нос, език, кожа), е в основата на кармичния кръговрат. От познанието споделено от sum стана ясно, че това което движи цикъла на самсара са самскарите, запечатани в т.нар. самскарна решетка. Всеки, постигнал дори съвсем умерени резултати в чистенето ѝ, би могъл да потвърди правотата на това познание. И тъй като въпроса с носителя на кармата е ключов за правилното разбиране на „голямата картина“, не мога да не коментирам, че на Шанкара явно не му достига знание по разглежданите от него въпроси.
Днес съм Тук, а утре Там - ex, че скитник съм голям.

sum
Мнения: 2626
Регистриран: 15 дек 2012, 13:10

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от sum » 09 ное 2012, 18:17

Охо… напипал си част от проблема, Свободен Дух. От написаното от Шанкара става ясно, че кармичните тенденции се съдържали в „интелектуалната обвивка“. За отшелника тази обвивка е Аз и чрез нея индивидът изпитвал радост и тъга. След като „интелектуалната обвивка“ се преражда това означава, че същата трупа много опит.
Обаче…
Има друг голям проблем в написаното от Шанкара. Защото твърди, че „Тя е без начало“!
Разбираш ли, ако „интелектуалната обвивка“ няма начало, това означава, че не е родена и въобще няма никаква връзка с Атман!!! А това не може да бъде вярно, защото изцяло противоречи на доктрината за недуализма.
Но страшното е друго, защото Шанкара пише, че „интелектуалната обвивка“ се намирала близо до… АТМАН. /ужас…/
Ето цитата:
Тази интелектуална обвивка свети с ярка светлина, защото е близо до блестящия Атман. Тя е дреха на Атман, но човек се отъждествява с тази дреха и преброжда в тая измама цикъла на раждането, смъртта и прераждането.

Е как „интелектуалната обвивка“ ще е близо до Атман в сърцето, като в нея присъстват органите на възприятие. Това са очите, ушите, носът, езикът и кожата. Няма как органите на възприятието да са в човешкото сърце…
Но нали вече видяхме, че същите органи на възприятие присъстват в… „мисловния орган“ и образуват т.нар. „умствена обвивка“!?!?!?
Нека припомня написаното от Шанкара на стр.15:
Мисловният орган заедно с органите на възприятие образува „умствената обвивка".“

И какво излиза, че де що има в човек някаква обвивка… умствена, интелектуална или каквато и да е… органите на възприятието трябва да ги търсим там. Ужас. Защото не знам за вас, но моите очи, уши, нос и език са на главата ми, а не в сърцето при Атман.

Грешното знание води до грешни резултати.

…Но все още не съм ви показал най-голямата духовна трагедия, свързана с това учение…

Преди това обаче ето още един парадокс.
На стр.22 великият мислител на Индия твърди, че интелектът не може да разбере Брахман:
Той е отвъд областта на сетивата. Интелектът не може да Го разбере. Той е отвъд областта на мисленето“

Обаче само една страница след това същият гуру твърди, че Брахман може да се разбере интелектуално. Ето факта:
Истината за Брахман може да се разбере интелектуално.

На това вече се казва шизофрения.
Р.Ч.

men
Мнения: 962
Регистриран: 21 дек 2008, 12:38

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от men » 09 ное 2012, 18:27

"Тя /интелектуалната обвивка/е причинителката на всички действия и начинания. Под натиска на предизвикани в миналите животи склонности и впечатления тя извършва добродетелни или грешни действия и преживява техните резултати.
Тя събира опит през многото си раждания в по-високи или по-ниски стъпала на
съществуване.
Тя /интелектуалната обвивка/ е дреха на Атман, но човек се отъждествява с тази дреха и преброжда в тая измама цикъла на раждането, смъртта и прераждането.”
Аз също съм много учуден от твърдението на Шанкара, че „интелектуалната обвивка” е причина за карма. Според Шанкара излиза, че спомените от склонности и впечатления през различните прераждания се запечатват в „интелектуалната обвивка” на човека и под натиска на тези запечатани в нея впечатления в днешния си живот човек извършва определени действия. От своя страна „интелектуалната обвивка” обгръща Атман и вкарва човека в цикъла на карма.
Разбирам, че според Шанкара спомените/самскарите са в „интелектуалната обвивка” или интелекта.
По надолу на стр.31 Щанкара обобщава :
„Тялото, жизнената сила, сетивните органи, мислите, интелектът и „аз"-ът са обвивките на Атман. Когато човек се отъждествява с някоя от тези обвивки, той приема тяхната природа и явление. Щом престане това отъждествяване, медитиращият с лекота се освобождава от тези обвивки и изпитва постоянно пълнотата на несекваща никога радост.
Пълното освобождаване от всичките тези обвивки означава вътрешно и външно отречение, което може да упражнява само този, който е безстрастен. Безстрастният, който се стреми към освобождение, може да упражнява както вътрешно, така и външно отречение.
Значи пълното освобождение от спомените/самскарите, от оковите, според Шанкара, човек ще постигнем с безстрастие и отречение, чрез силна воля. А отречението според него - е отказването от всички радости на окото, на ухото и на другите сетива, отказът от всички обекти на преходна радост, изоставяне на желанието както по отношение на земно тяло, така и на най-висшия вид божествено духовно тяло.

Добре казано но на практика как ще стане? Колкото и да се напъва човек с воля да отрича и да е безпристрастен, ТЕ самскарите пак си стоят там, където ни е казал Румен здраво запечатани в самскарната решетка около сърцето на човек. Отърване няма …!
С отричане и безпристрастие, няма как да се отървем от самскарите/спомените/, казвам ви го от личен опит!

Така и не разбрах според Шанкара къде е Умът в човека…?

sum
Мнения: 2626
Регистриран: 15 дек 2012, 13:10

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от sum » 09 ное 2012, 20:28

Men:
Така и не разбрах според Шанкара къде е Умът в човека…?
Ами според Шанкара в човек няма Ум, а „умствена обвивка“, която се появява, когато прана е активна. В нея също са мисловният орган и органите на възприятие, чрез които контактуваме с обектите в този свят.
Обаче…
Шанкара ни поднася поредната изненада. Защото на стр.24, четем:
Когато мисловният орган бъде постепенно привлечен към Атман, той лека-полека се
освобождава от желанието по отношение на обектите на сетивно възприятие. Когато той се е
освободил от всички желания, образът на Атман вече не е скрит
.“

Разбираш ли… изведнъж някакси този мисловен орган, както си съществува в „умствената обвивка“ постепенно се отделя от нея /кой го прави това отделяне така и не става ясно/ и бива привлечен към Атман. Все едно пред теб да има боб с наденица и някой да придърпа наденицата от чинията /умствената обвивка/ и да я сложи при друга /Атман/…
Както вече обърнах внимание в цитата не става ясно КОЙ прави това „постепенно привличане към Атман“

…Изведнъж не щеш ли на стр.26 Шанкара ни поднася решението на ребуса, свързан с мисловния орган:
Когато мисловният орган на човека е овладян от извънредно голямо невежество, той създава
мисълта за „аз" чрез Отъждествяването си с обвивките. Когато „аз"-ът е съвършено
унищожен
, мисловният орган се освобождава от всички пречки, които помрачават знанието
му за неговото единство с Брахман.


Ето това е коренът на духовното знание на Шанкара. Целият зор на отшелника е да изкара мисловния орган от „умствената обвивка“. И защо е всичко това?
Защото според Шанкара мисловният орган /сиреч мислите/ са единни с Атман/Брахман. И заради това единство всичко останало е обречено да умре – материално тяло, интелектуална обвивка, умствена обвивка, Вътрешния орган /в който да припомня, че мисловният орган също присъства !?!?/ и финото тяло
/мисловният орган също е описан и там/.
И така… Шанкара „вади“ мисловния орган от всички тела и обвивки, образуващи човек, като в същото време ги обрича и заклеймява за ненужно бреме, което води до кармични тенденции и прераждания.

И сега вече от тази позиция великият мислител на Индия пише /стр.29/:
Както желязото пръска искри, когато влезе в досег с огън, така изглежда че действа и
възприема мисловният орган
, понеже е в досег с Брахман, чистото съзнание.


Шанкара, Шанкара… сигурно „така изглежда“… ама не би. И сигурно, може би, евентуално или някакси е възможно и да се окажеш прав. Обаче и лудият е прав за себе си.
Аз не виждам разлика.
Р.Ч.

miromiv
Мнения: 90
Регистриран: 27 ное 2011, 14:43

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от miromiv » 09 ное 2012, 21:08

Имах учителка по математика, която така обясняваше, че никой нищо не разбираше :D
Може Шанкара да е същия случай, но аз друго се чудя. Ако приема, че знанията му стигат до Брахман, защо при толкова изписани страници и многократно описание на това какво е, не е споменал за ʼʼДвете Очиʼʼ ?

иво

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от иво » 09 ное 2012, 23:27

Охоо...... много добър въпрос ::yes:: :D

sum
Мнения: 2626
Регистриран: 15 дек 2012, 13:10

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от sum » 10 ное 2012, 10:55

Отговорът на въпроса „защо Шанкара не е споменал в книгата си за Двете Очиʼʼ е много прост. Защото не познава тази реалност. Ако я познаваше, щеше да я опише, но понеже мъдрецът не я познава, затова не я е описал. Ти можеш ли да опишеш нещо, което не познаваш?

Предполагам, вече ви се изяснява какво представлява пътят на отречението на Шанкара. Той преминава през скъсване на връзките със света. Първо отрича тялото си и паралелно с това връзката с хората – близки, приятели, роднини, семейство, деца… всичко. Зарязва нормалния живот и хваща гората и заживява под някое дърво или в пещера, за да може да умъртви останалите си тела/органи: пранично, умствено, интелектуално и фино. Умъртвявайки ги.., като в същото време не знам как, но според мен си въобразява, че измъква мисловния орган от тези тела. Това е важно за отшелника, защото според него мисълта е идентична с Атман.
След това аха да умре от глад и изтощение… обаче точно в този момент Шанкара твърди, че трябва да се пробуди „само едничката мисловна вибрация“. Нека видим от текста коя точно:
Пробуждай неуморно само едничката мисловна вибрация: „Аз съм Брахман". Така ще се освободиш от Отъждествяването с не-Атман.“

Предполагам, вече разбирате, че не-Атман всъщност е петте тела-обвивки /обобщаващият термин за тези тела е „Вътрешния орган“/.
И така след като разграничил своя не-Атман, Шанкара чрез мисълта си се уеднаквява с него. Затова отшелникът твърди, че мисълта е ИДЕНТИЧНА с Атман. Тоест те са приблизително еднакви и като такива няма голяма разлика между тях.
Стигнал дотук, вече от тази позиция, мъдрецът препоръчва в книгата си:
Мисли: „Аз съм Брахман, аз не съм индивидуалната душа" и отхвърли всичко, което не е Атман. Постарай се така да унищожиш заблуждението, което е възникнало в миналото поради твоето желание по отношение на нещата на сетивата.“

Да видим друг /стр.30/:
Когато мисленето, пречистено от непрестанна медитация, навлезе в Брахман, постигнато е състоянието самадхи. Тук няма повече чувство за двойственост. Изживява се цялостното блаженство на Брахман.

Забелязвате ли отправната точка в цитатите – това е мисленето.
Ето още един /стр.32/:
Не позволявай на мислите си да се занимават с нещо, което не е Атман. Всичко друго е злина и източник на нещастие. Медитирай върху Атман, чиято същност е абсолютно блаженство. Това е пътят към освобождението.

И още /стр.33/:
Когато мисленето е погълнато напълно във върховното битие, в Атман, в Брахман, Абсолютното, тогава светът на явленията изчезва. Неговото съществуване е само една празна дума.

Даа, много интересна позиция. Защото разбирам, че Шанкара препоръчва на хората нещо като автохипноза. Седнали в поза лотос и убили своя не-Атман, тогава чрез мисълта си „аз съм Атман“ те не правят нищо друго, освен да се зомбират.
Вижте, моля ви, абсурда. Той твърди „Когато мисленето е погълнато напълно във върховното битие… тогава светът на явленията изчезва“.
Шанкара, Шанкара… когато на един гладен човек мисълта му е погълната от върховното битие да се нахрани… тогава всички други явления около него изчезват. Когато мисълта е насочена към любимия човек до теб, тогава всичко останало в света на явленията изчезва. Ти си потопен в мига на това блаженство и в този момент друго нито виждаш, нито чуваш.
Същото изпитваме, когато човешката мисъл е погълната от творчество, поезия, наука и прочее. Вглъбиш ли се в това, което ти харесва, тогава светът около теб изчезва.

И трябва ли да се отричаш от света, от жена си и децата си.., трябва ли системно да убиваш тялото си и своя не-Атман, за да стигнеш до висшата промисъл, че когато си помислиш, че „аз съм Атман“, ще постигнеш реалността на Брахман, само защото в този момент мисленето напълно е погълнато в Неговото върховно битие!?!
Че аз това мога да го практикувам пред камината, или в двора, или където и да е. Защо трябва да хващам гората за нещо толкова просто…
В тази връзка ето още един цитат от Шанкара /стр.36/:
Тъй като мисълта му остава непрестанно в наслаждаване на блаженството на Брахман, той не е способен да различава между вън и вътре. По това се познава човек, който е освободен още в този живот.

И какъв му е проблема на Шанкара това да го направи у дома при майка си не мога да разбера. Сяда в медитация и започва да си мисли „Аз съм Атман“… потапя се в това върховно за него битие и това е. А в другата стая майка му чисти и готви, и не му пречи да преживее „изчезването на света на явленията“.

~~~~~~~~~~~~

А сега към пирона на неговото объркано духовно знание. На стр.37, четем:
Пробуди ли се човек за познанието, че той е Брахман, всички насъбрани причини от милиони и милиони животи се разтварят. Когато спи, човек може да сънува, че извършва добри постъпки или ужасни грехове. Но как може такива действия от съня да го отведат на небето или в ада, когато сънят свърши?

Хайде, коментирайте този цитат…
Р.Ч.

Astronomer
Мнения: 135
Регистриран: 04 фев 2010, 09:40

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от Astronomer » 10 ное 2012, 13:53

„Пробуди ли се човек за познанието, че той е Брахман, всички насъбрани причини от милиони и милиони животи се разтварят. Когато спи, човек може да сънува, че извършва добри постъпки или ужасни грехове. Но как може такива действия от съня да го отведат на небето или в ада, когато сънят свърши?“

Аз разбирам от този цитат, че когато човек се пробуди от съня за познанието, че той, а не някой друг, е Брахман, всичките му самскари, т.е. причини от минали животи се разтварят, т.е. премоделират се... (къде и в какво се разтварят не става ясно). През всичкото останало време (когато човек няма познанието че е Брахман), човек сънува и в този сън може да сънува, че извършва добри и лоши неща. Но след като сънят свърши, демек след като човек се събуди за познанието на Брахман, тези действия от съня не могат да го отведат на небето или в ада щото са разтворени..., т.е. отвеждат го някъде другаде, но така и не става ясно къде. И явно това е освобождението според Шанкара.
Стенли

gydel
Мнения: 74
Регистриран: 07 ное 2012, 13:26

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от gydel » 10 ное 2012, 15:05

„Пробуди ли се човек за познанието, че той е Брахман,
всички насъбрани причини от милиони и милиони животи се разтварят.
Когато спи, човек може да сънува, че извършва добри постъпки или ужасни грехове.
Но как може такива действия от съня да го отведат на небето или в ада, когато сънят свърши?“


Как тогава се "насъбират причини" по време на сън? Ако има предвид, че причините отвеждат в ада или на небето.
Или причините са натрупани като се пробуди "за познанието че той е Брахман"? Което си противоречи с това, че точно тогава тези причини се разтварят.

И накрая
според него, излиза че когато след цялата садо процедура се "събуди" "за познанието, че той е Брахман", тогава и само тогава отива "на небето".

Това изглежда е нещо като самоиндуцирано състояние на преживяване на "аз съм Брахман". Подобно на описаното за будистите.

Едно самоизиграване на пробуждане, без особени последствия в кармично отношение.

Винаги съм се чудел на думите: "Блажени вярващите и тяхно е царството небесно" (или нещо от сорта)
Метевторипластпочватретистралджамай2019

Отговори

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост