Шанкара

за Познанието... Продължение на двете теми от форума на Спиралата.
men
Мнения: 962
Регистриран: 21 дек 2008, 12:38

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от men » 07 ное 2012, 18:32

Аз малко се обърках в писанията на Шанкара, от една страна той казва:
„Цялата тази вселена, за която говорим, за която размишляваме, не е нищо друго, освен
Брахман.”/стр.32/
„Чрез трансцендентното си виждане той е узнал, че няма разлика между човек и Брахман или Брахман и вселената.”
„Но мъдрецът знае, че тази вселена не притежава отделно съществуване, а е тъждествена с Брахман, първопричината.”
„Също така твоят Атман е едно с Брахман"/ стр.25/

От друга страна твърди:
„Аз, Атман, съм Брахма. Аз съм Вишну; аз съм Шива. Аз съм тази вселена.” Стр.32

Излиза, че според Шанкара Атман е едно с Брахман, няма разлика между Брахман и вселената и триадата Брахма, Вишну и Шива са в Брахман т.е. в Космическия разум!? *wacko*

miromiv
Мнения: 90
Регистриран: 27 ное 2011, 14:43

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от miromiv » 07 ное 2012, 18:46

Аз, Атман, съм Брахма. Аз съм Вишну; аз съм Шива. Аз съм тази вселена. Нищо не съществува, но аз съществувам. Аз живея вътре. Аз съм навън. Аз съм отпред и отзад. Аз съм на юг и на север. Аз съм горе и долу.
Прави ми впечатление, че се отъждествяват Вишну и Шива с Брахман, никъде другаде в текста не намерих да се споменават, нито Вишну, нито Шива, затова се чудя какво е разбирането му за двете?
Друго, което ме изненада, е че въпреки честото споменаването на Брахман, никъде не се казва за ʼʼдвете очиʼʼ.
Не се споменават и самскари, може би, защото за да се слеелеш с Брахман не е необходимо да ги изчистиш, а е достатъчно да направиш това с Ума, на когото те влияят...
men, засякохме се! Явно едно и също нещо ни е направило впечатление!

alex
Мнения: 682
Регистриран: 02 май 2011, 22:02

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от alex » 07 ное 2012, 19:35

Брама, Брахма и Брахман, едно и също нещо ли са ?

miromiv
Мнения: 90
Регистриран: 27 ное 2011, 14:43

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от miromiv » 07 ное 2012, 19:56

sum написа:Лично за мен съединяването на Атман с Брахман не води до друго освен до кармични цикли в океана на самсара.
Аз пък се чудя,след като ʼʼпознанието за Брахман прави ненужно четенето на свещените писанияʼʼ тогава как всички сляли се с него са стигнали до извода, че карма е прекъсната? Не е ли имало кой да ги ʼʼсветнеʼʼ че това не е така? Вярно че Умът не може да опознае сам себе си, но все пак...

miroki
Мнения: 730
Регистриран: 31 авг 2010, 14:11

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от miroki » 07 ное 2012, 22:35

Вероятно защото годините престой в Брахман са толкова много, че няма кой да остане и опише станалото. И няма как да се светнат.
От гледна точка настоящото си е цяла вечност.

miromiv
Мнения: 90
Регистриран: 27 ное 2011, 14:43

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от miromiv » 07 ное 2012, 23:19

Не е нужно някой да остава и да описва, постигналите Брахман в материални тела могат да си ʼʼговорятʼʼ със съзнанията там и да получават информация... или пък не е толкова просто...

sum
Мнения: 2599
Регистриран: 15 дек 2012, 13:10

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от sum » 08 ное 2012, 00:09

Alex:
Брама, Брахма и Брахман, едно и също нещо ли са ?
Не, не са едно и също.

Men, за запознатите с източната философия няма нищо объркващо… всъщност нека подредя нещата и ще разбереш.
Във веданта има термин „тримурти“, който означава „три форми“. И тези форми са триадата върховни божества Брахма, Вишну и Шива.
Ето идеята на източните философи, която явно е възприета и от монаха Шанкара:
Когато Брахман започва да твори и създава Вселената тогава приема образа на Брахма /или още Брама/. Когато поддържа и пази същата Вселена тогава Брахман е под образа на Вишну, а когато реши да унищожи собственото си творение тогава приема образа на Шива.

Тоест имаме върховен Бог /Брахман/, който създава, пази и руши творението си под три различни образа.

Както знаеш през годините не веднъж съм обяснявал каква е разликата между ведическото знание и това, за което пиша. Защото за мен Шива и Вишну не са част от трансформациите на Бога, а са отделни пластове в Крешака…
Не мога да кажа кога и как е станало объркването, но факт е, че за Шанкара върхът на познанието се изразява чрез триадата божества. В тази връзка не мога да не отбележа, че терминът „тримурти“ се появява в късните Пурани /терминът буквално означава "древни предания" и визира периода 4-8 век след Христа/.
Обаче преди Пураните във ведическата литература не съществува термин „тримурти“... и държа дебело да подчертая, че боговете Шива, Вишну и Брахман присъстват във ведическите текстове и тези на Упанишадите /тълкуванията на ведическите текстове, създадени през 6-3 в.пр.Хр/.
Така че за мен е неоспорим факт, че в периода 4-8 век след Христа някой пишман „мъдрец“ поради собствения си ограничен умствен капацитет изведнъж решил да събере трите основни бога в едно и така извел Брахман над всички. Резултатът: „ражда“ се „тримурти“ на Брахман.

Преди време показвах центровете на Брахман. Нека си ги припомним:
8.jpg
8.jpg (31.28 KиБ) Видяна 2072 пъти
Брахман /Космическият Разум/ е със шестоъгълна форма. Както знаете Силата създава в него ТРИ ОТДЕЛНИ съзнателни центъра /фиг.2в, 2г, 2д/. Това са Косм. Интелект на Брахман; неговият Косм. Аз; и неговата Косм. Мисъл /Вират/.
Смея да твърдя, че точно тези ТРИ центъра, които присъстват в бога Брахман.., на тях въпросният пишман „мъдрец“ е сложил имената Вишну, Шива и Брахма.
Така изведнъж Брахман става със статут на върховен Бог, а пък другите богове негови проявления.

Предполагам вече разбирате, че когато Шанкара създал доктрината за недуалността той имал грешно знание за боговете, изразено чрез термина „тримурти“.
А грешното знание води до грешни резултати. Следователно за последователите на Шанкара освобождението е невъзможно.
Р.Ч.

gydel
Мнения: 74
Регистриран: 07 ное 2012, 13:26

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от gydel » 08 ное 2012, 08:00

Първо, Привет на всички! От години (кога станаха) следя форума (прочетох книжките) и реших да се престраша да пиша.
Първото стъпало към освобождението се обозначава като съвършено откъсване от всички
невечни неща. След това идва упражняването на душевно спокойствие, самообладание и
търпение. Следва пълното прекратяване на всички действия, които са плод на лични
егоистични желания.
Не знам какво точно има предвид под "откъсване" и "упражняване", но според мен тези неща не могат да се насилят. Може да се упражнява известен контрол на поведението (външната проява) и пак да не е откъснат. За мен откъснатоста е невлиянието на "всички невечни неща". Да не ги приемаме емоционално и чувствено.
Изобщо целия текст касае Егото, но не съм сигурен, че с търпение можем да се отделим от Егото. "Откъсването от всички невечни неща" мисля че се отнасят само до Егото. А ние (в общия случай) основно мислим, действаме и чустваме(тук не съм много сигурен) от името на Егото. Идентификацията ни е с Егото. Просто защото нямаме друго, не знаем за другото, и съответно дори можем да си въобразим откъсване от Егото, но това ще е пак игра на Егото.
Аз самият съм пробвал такова откъсване. Не смятам че успях. Но мисля че успях да схвана какво е Егото. Особено и с помощта на форума. То пък се оказа, че има куп други неща, за които не знаех и които вече могат да поемат ролята на идентификатор. Поне да разбера, че има и неща извън Егото, с които бих чогъл да се идентифицирам(или не).
Мисля, че това е идеята за "неправенето" при Кастанеда.

След това ученикът трябва да разбере истината за Атман, да размишлява за това и без
прекъсване да медитира върху нея непрестанно дълго време. Така мъдрият постига
върховното състояние, в което съзнанието за субект и обект се разпада и остава да
съществува само безкрайното съзнание за единството, а той изпитва блаженството нирвана
още през своя земен живот.
Как да размишлява като няма адекватно описание за Атман? А разбирането изглежда трябва да стане някак от самосебе си - ако се приеме че ученика не владее техники за изследване на Атман и няма нужното знание.
"Върховното състояние, в което съзнанието за субект и обект се разпада" изглежда е някакъв вид релакс, отпускане. Това изглежда не е медитация.
А изпитването на блаженство в това състояние ме води до мисълта, че ученикът достига до Вишну, а не до Брахман.
Моето разбиране...
Метевторипластпочватретистралджамай2019

miroki
Мнения: 730
Регистриран: 31 авг 2010, 14:11

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от miroki » 08 ное 2012, 09:58

Може би нарича Крешака, Брахман.

alex
Мнения: 682
Регистриран: 02 май 2011, 22:02

Re: Шанкара

Непрочетено мнение от alex » 08 ное 2012, 11:39

sum написа: ...
Ето идеята на източните философи, която явно е възприета и от монаха Шанкара:
Когато Брахман започва да твори и създава Вселената тогава приема образа на Брахма /или още Брама/. Когато поддържа и пази същата Вселена тогава Брахман е под образа на Вишну, а когато реши да унищожи собственото си творение тогава приема образа на Шива.

Тоест имаме върховен Бог /Брахман/, който създава, пази и руши творението си под три различни образа.
...
...
Брахман /Космическият Разум/ е със шестоъгълна форма. Както знаете Силата създава в него ТРИ ОТДЕЛНИ съзнателни центъра /фиг.2в, 2г, 2д/. Това са Косм. Интелект на Брахман; неговият Косм. Аз; и неговата Косм. Мисъл /Вират/.
Смея да твърдя, че точно тези ТРИ центъра, които присъстват в бога Брахман.., на тях въпросният пишман „мъдрец“ е сложил имената Вишну, Шива и Брахма. ...
От това излиза че един от трите отделни центъра създава вселената, един я поддържа,един може да я разруши?
Косм. Мисъл създава? /нали мисълта твори/ от друга страна ако се ползва аналогия с пластовете значи мисълта я е приравнил към Вишну, значи Косм. Мисъл поддържа вселената.
Косм. Аз поддържа? от друга страна ако се ползва аналогия с пластовете значи Косм. Аз го е приравнил към Брахман, значи Косм. Аз създава..
Косм. Интелект, може да разруши?

Кой кое прави че съм се по/о/бъркал ::thinking:: :?:

Отговори

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта