Никола Гигов в своята книга „Орфей и азбуката” описва важно откритие.
На ваза с изображение на Орфей открита в гр.Гела, Сицилия, Никола Гигов разчита, чрез силно увеличение думата КАНОС. Вазата е датирана от 5 век пр.н.е.
Ето какво пише Никола Гигов:
В свое изследване за смисъла и етимологията на владетелската титла KANAΣYBIΓI Иван Танев Иванов пише следното:ОРФЕЙ РОДОПЕЕЦА – КАНОС
Защо все по-често в Орфеевия свят се намества село Гела. Това смолянско село е в подножието на най-високите родопски върхове: Перелик (2191 м) и Карлък (2188 м). Чрез смолянското село Гела, което има древност от 3300 години, се разкриха и други съименни села и градове, свързани помежду си. Най-древно е родопското село Гела, следва гр. Гелион – Гърция, унищожен при земетресение, след това гр. Гела – Сицилия, и Гелатският манастир – Колхида, Грузия. По един или друг начин тези едноименни селища са свързани с паметта на Орфей и с Похода на агронавтите до Колхида (XIII в.пр.н.е.). През 1890 г. немският професор Фуртванглер, при разкопки, открива в гр. Гела – Сицилия, ваза с изображение на Орфей. Вазата сега се намира в гр. Берлин, Германия. На нея Орфей е изобразен с лира в ръце, седнал на скала, по време, когато свири, а четирима траки са заслушани в него. Вазата се нарича „Траки, заслушани в Орфей“. /датирана е 5 век пр.н.е./ Репродукция от това изображение държа от десетилетия в дома си. И винаги съм смятал, че в това изображение има неразкрита загадка. Отначало много професори (български и чуждестранни) датираха времето на Орфей в различни векове. Това водеше до много спорове – историческа личност ли е Орфей? Всеки от професорите държеше на своето, но никой не допусна, че има ПЕТИМА ПОЕТИ С ИМЕТО ОРФЕЙ. Години се лутах докато ги разгранича: Орфей Родопееца (XIII в. пр. н. е.), Орфей Епименид от остров Крит, Орфей от Кротон, Орфей от Камарина, Орфей от Атина (VI в. пр. н. е.). Като ги разграничаваме, можем да определим историческото им време – на всеки поотделно. Думата „Родопееца“ не е измислена от мене. Търсех я като разграничителен белег. Тя е изписана от ръцете на великите римски поети Вергилий и Овидий. Те пишат: "родопска вис", "заридаха родопски вершини" (за Орфей), „Орфей Родопееца“ и други. Питагор и Питагорейската школа възкресяват паметта на Орфей в Сицилия. Те го извеждат от забрава – векове преди тях
Орфей е убит, храмовете разрушени, книгите изгорени. Но през VI в.пр.н.е. запалват и Питагорейската школа и от 40 ученици на Питагор в умишлено запаления пожар изгарят почти всички питагорейци. Оцеляват само двама-трима. Те и техните потомци създават творби, в които кодират изпепелените тайни. Изображението на Орфей от Гела – Сицилия вълнува много.
Проучвал съм го десетилетия – детайл по детайл. И все не можех да открия закодираната тайна.
Реших да опитам да разкрия сакралната тайна чрез зумиране (увеличаване на детайлите). Правех го и с лупа, и с ксерокс, и с компютърни изображения. Увеличението достигна до 4 пъти.
Отначало над главата на Орфей се показаха чертици. При по-голямо увеличение те заприличаха на птици или звезди. А при четирикратното увеличение ПОНИКНАХА БУКВИ. ТОВА БЕ СМАЙВАЩО. ПРЕД ОЧИТЕ МИ ПОНИКНА ДУМАТА „КАНОС„. Повторена бе два пъти – над главата на Орфей и над
Орфеевата лира. ТОВА Е ОТКРИТИЕ. Вазописецът от гр. Гела – Сицилия, е кодирал тайната преди 2500 години и – ето – сякаш от небитието се появи на видимия свят. Сега трябваше да отгатна какво означава думата „КАНОС“. Езикът на траките е изчезнал в VI век след Христа. Вазописецът от V век пр.н.е. е умалил думата, надявайки се след векове или хилядолетия някой да отгатне кода. Орфей означава „Магнитна светлина“. „Родопееца“ определя планината, в която е роден Поетът – Родопа. А какво означава „КАНОС“? На санскритски „Кантха“ означава гърло – пеещо гърло. „Канда“ означава сборник с ведически песнопения. На старогръцки „канон, каноник, канонарх“ означава музикално правило, учител по храмова музика (каноник), диригент в съвременен смисъл (канонарх). На латински „Канос“ има следните съответствия: „канто“ – пея, „кантата, кантинела, канцонета“ – музикални жанрове, „кантостория“ – улични музиканти, „кантомания“ – лудост към пеене. На изчезналия език на траките „Кан“ означава „бог, цар, жрец“. Така е и на прабългарски – кан, хан, цар. Орфей е бил реален цар на траките, Върховен жрец и траките са го боготворили. Същевременно Орфей е бог, цар и жрец на песента. В думата „Канос“ е втъкана недостижимата му гениалност. Птицата „Каня“ в Родопите е много рядка птица. Тя е авгурска птица – издава една нота – „ла“ в горна октава. Участва в ясновидствата на древните ясновидци – траки (авгури). Това е птица – прорицателка на идващи големи събития. Обобщено думата „Канос“ означава цар на песните. Само в една дума – като ядро на атом – питагорейците са изразили цялото си преклонение пред Орфей Родопееца. И са добавили „Канос“. Велико признание.
За мен титлата на българските владетели КАНАС /КъНЯЗъ/ е с древен тракийски произход от думата КАНОС. Крайно време е нашите учени да спрат да търсят прародината на българите из пустините на Азия. Корените на българите са тук на Балканите, нашата прародина е тук на Балканите! Има достатъчно свидетелства за това, нужно е само българските учени да търсят в правилната посока … Балканите и района на Черно море.„Титлата “CANASVВHГY" - KANAΣYBIΓI - “канасувиги, канасювиги, канасубиги, канасюбиги) е засвидетелствана само за българските владетели Омортаг и Маламер (т.е. между 814-836 г)
…………………………………………………………………………………………………………………………
…целият израз KANAΣYBIΓI би трябвало да означава "КНЯЖЕСКА БОЖЕСТВЕНОСТ". Тази форма на превод се съгласува с по-късните титли и обръщения: "ваше величество, високоблагородие, превъзходителство" и др. под. В другия възможен вариант KANAΣYBIΓI ще означава буквално "владетел божествен", или на съвременен български "божествен владетел" или "владетел, чиято власт идва от бога". Това изглежда по-вероятно пред вид на смисъла на паралелната гръцка формула - "който е от бога владетел". Този смисъл на титлата се съгласува с философията на върховната власт при ранните българи, съгласно която владетелят е човек, а не бог (или божи син), но упражнява власт, която идва от бога.
Посоченият начин за етимологизиране на титлата KANAΣYBIΓI = "божествен владетел" показва, че още 50 г. преди княз Борис - Михаил, владетелската титла на раннобългарските владетели Омуртаг и Маломер е била KANAΣ, а не "хан", "кан" или "кана". Затова никак не е случайно, че такава титла се употребява и от внука на Омуртаг - Борис. След християнизацията (865 г.) и смяната на официалния гръцки език и писменост със старобългарски (893 г.), владетелската титла на Борис I (852-889) се изписва така: МИХАИЛЬ - ВЕЛИКИЙ КН¤ЗЬ БОЛГАРСКИЙ. Доста по-късно от Борис, владетелската титла "княз" се появява и при първите славянски държавици, образувани вътре в пределите на Първото българско царство - Велика (Южна) Моравия, или покрай него - Сръбско, Блатнешко, Хърватско, Северноморавско, Чешко, Краковско княжества. Подобно на Борис титлата "велик княз" се носи и от първите владетели на съюза на източните славянски княжества - Русская земля (Киевска Русь). В действителност, Борис не е княз, както често се твърди, а "велик княз", което предполага наличие на полунезависими княжества в пределите на неговата държава (примерно Южна Великоморавия, отвъддунавското княжество на Салан).”
………………………………………………………………………………………………..
„Изказаното твърдение може да се подкрепи и с Именника на раннобългарските владетели, (цитиран в началото на XX-ти век като Именник на раннобългарските князе, по-късно като Именник на раннобългарските ханове), който изобилства с прабългарски календарни термини и лични имена. Единствената владетелска титла спомената в този документ е "княз", с която е описано управлението на Аспарух и петимата му предшественици.”
Българите са Траки!
