Кибела - БЪЛГАРСКАТА Богиня-Майка

Позната и непозната...
Dimitar
Мнения: 351
Регистриран: 24 дек 2008, 01:59
Местоположение: София

Re: Кибела - БЪЛГАРСКАТА Богиня-Майка

Непрочетено мнение от Dimitar » 19 сеп 2011, 09:08

Боцмане, Боцманееее
Вземи намали пиратския ром и мини на Гинко Билоба.
Ама ти не разбра ли, че Kris до момента не е изразил мнение по темата, а само е копирал менията от другия форум?
Е как не видя, че в началото на всеки коментар е написал от кого е и кога е публикуван в АБВ-то!
С това издребняване станахте са смях, бе хора. Спрете се поне за малко и се самоанализирайте....

Rea
Мнения: 1
Регистриран: 19 сеп 2011, 11:39

Re: Кибела - БЪЛГАРСКАТА Богиня-Майка

Непрочетено мнение от Rea » 19 сеп 2011, 12:42

bozman написа:
EСТЕТ

Няма по-изразително изказване до ден днешен на отношенията между Тя и Той. "Бомбето" и чапразите са изключително изобразяване на всяка жена със символите на Богинята-Майка. Така че всяка българска жена е и САМОДИВА и ВЕЩИЦА - за омъжените. Колкото и юдо-православието да са профанизирали този дълбок смисъл.
Именно знака на Богинята Майка съставен от знака за Небесният свят и от знака за Земният свят се материализира в чапраз и е основен елемент от женската носия Този чапраз стои точно върху женската утроба и оттам идва смисълът на "митрариумите" и тайнството.


--- Е, защо тогава "самовилата" и по-късно "самодивата" СА в българския фолклор а "Богинята-майка" или Кибела - не ? Или смяташ онези четирима низами и бабата, които пазят ханъмата, за българи ?


Приятелски поздрави![/color]
Най-напред искам да изразя голямата си благодарност на хората, направили си труда да копират темата ми от АБВ-то и да изкажа немалката си радост, че тук - в този форум, срещам съмишленици, които милеят за българското. Благодаря! Спечелихте ме.
---

Здравей, Боцмане!

Ще си позволя да ти отговоря вместо ЕСТЕТ, защото той, най-вероятно, не е информиран, че отговаряш на темата му от тук.

Как да няма Кибела в българския фолклор? Нали точно това казвах в цялата предишна тема в АБВ-то - Кибела и Сибела/Сибила/Сивила е едно и също име. И ти дори беше съгласен с това мое хрумване. Да ти припомня:
bozman

коментар 05/09/2011, 14:37


--- На кастеяно (нарочван от всички в този момент "испански език", което си е чисто политически обединителен мотив) на "келтите" йм казват "селти", това е почти самонарицателно име, тъй като днешните кастилци се "водят" селто-ибери. Та от тази гледна точка може да има нещо вярно в думите на Гея, защото точно Кибела се нарича от испанците Сибелес. Връзката на Cibeles (Сибелес) със Сибела е очевидна и предполагам не подлежи на коментар. Точно испанската Cibeles е Великата Майка почитана от римляните. За троянската Сибела...
Сега - за Сивила в българския фолклор:

Ето защо не ни учудва появата й във фрагментарно запазена песен от с. Оброчище, Добричко - в нея "Анна Змеица" не е поканена на сватбата, с която "Димната Юда, Самодивата" син жени, щерка глави на Иеремия (1 май) [Добруджа, 1974, с. 372]16; тук тя замества познатата в други варианти Домна царица (figura etimologica < лат. domina 'господарка, владетелка'). Назоваването на интересуващия ни персонаж "Южска царица" ориентирало възприемателя към дирене на смисли не само в библейския текст (там Савската царица е наречена и "царица на Юга"), но и към някои полуапокрифни "тълковни" сказания, според които тя се опитала да съперничи по мъдрост на Соломон. В някои от тях тя е наречена "Сивила" [Буслаев, Ф., 1861, стлб. 975-977, "Из Хронографа, по рукописи, принадл. издателю"], което задава любопитна перспектива за семантиката на името "Сивелила", с което Южната царица е наречена в препис на Тълковната Палея [Тихонравов, Н. С., 1863, 1, с. 271-272, ХVI в.] и това по погрешка я слижава (до отъждествяване?) с известната от друго популярно сказание "Сивила пророчица" (впрочем, в него също се говори за Антихриста). В изследването си за старобългарската версия на "Сказание за Сивила" Ан. Милтенова [1984, с. 51] отбелязва многозначително, че "заемки от апокалиптичната й част (на гръцката Тибуртинска Сивила - б.м.) се откриват в интерполираната редакция на Откровението на Методий Патарски, Видение и Тълкувание Даниилово (по препис в Драголовия сборник от ХIII в.), Сказание Исаево и др." Пак там се привежда мнението на А. Н. Веселовский за народноетимологичното преосмисляне на името й (Сивелила-Сивила) в контекста на добре познатото домашно "самовила" (срвн. по-горе за "нелогичния" превод на гр. 'adikia като "одива"). В контекста на изследването ни от особена важност е и фактът, че Сивила-Мария пази девството си, защото очаква да бъде предречената Богородица - "Ето, Девицата ще зачене и ще роди Син, и ще му нарекат името Емануил" (Ис. VII, 14).

http://liternet.bg/publish/tmollov/mei/3_1.htm



СЛОВО ЗА СИВИЛА

Под името на Сивила се създават пророчески творби в течение на много векове — от пр. н. е. до късното средновековие. Предполага се, че първоначално Сибила е била легендарно демонично същество. На една монета тя се изобразява като богиня. По-късно се появяват няколко Сибили, като дейността им се свързва с различни култови средища. Известна е вавилонска Сибила, еврейска, елинска, римска. В християнските Сибилийни пророчества обикновено се пророкува за идването на Христа. Те са стихотворни поеми и в науката се наричат сибилийни. (вж. повече у Х е н е к е — Ш н е е м е л х е р, 2, с. 498—502.

http://www.kroraina.com/knigi/bg_ap/dp_17.html



Яздили са до три вили,
До три вили самовили,
Сур-елени хвърковати.
Първи елен шестокрилец,
Други елен деветокрилец,
А пък трети дванайсетокрилец.
Него язди Гюргя вила,
Най-млада най-пальива.

Слушана от баба Деспа, с.Ресен, Търновско и от баба Стояна, с.Кнежа, Оряховско.



РАБРО ЮНАК И ПИРИНСКА САМОВИЛА



Сабрале се сабор момци,
сабор момци, отбор момци,
триста момци коледаре,
сабрале са на Витуша,
да си метат, бре, бел камик,
да го метат от Витуша,
от Витуша на Перина.
Па не могле да го метнат.
Ка си дойде Рабро юнак,
той си метна, бре, бел камик,
от Витуша на Перина,
та си падна вов градина -
вов градина самодивска,
потроши и, поломи и,
поломи и ран босилек.
Разсърди са самовила,
разсърди са, разлюти са,
та си фана сур елена,
оседла го, обюзда го,
воседна си сур елена,
па отиде от Перина,
от Перина на Витуша
на юнацци проговаря:
- Слава Богу, триста момци,
триста момци коледаре,
що ви питам, кажете ми:
кой си метна, бре, бел камик,
от Витуша на Перина,
та ми падна вов градина -
вов градина самодивска,
поломи ми, потроши ми,
потроши ми, ран босилек?
Отговарят триста момци,
триста момци коледаре:
- Нали питаш, да ти кажем;
Това беше Рабро юнак,
що си метна, бре, бел камик,
от Витуша на Перина.
А Рабро са сас своя кон -
сас своя кон подиграва
по планина, по рудина,
самодиви на ядове.
Разсърди са самовила,
разсърди са, разлюти са,
па си Рабру отговаря:
- Дръж са, дръж са, Рабро юнак,
да ти предам танка стрелкя
коя ми е много души -
много души изгубила,
а за тебе що Бог даде.
Па си метна танка стрелкя
да удари Рабро юнак,
той си метна щит на себе,
защити си кон и себе,
улови и танка стрелкя,
потроши я, поломи я,
па си коня подиграва
по планина, по рудина,
самодиви на ядове.
Пукна тресна самодива,
пукна тресна от ядове,
па си дума самодива:
- Дръж са, дръж са, Рабро юнак,
да ти предам втора стрелкя,
втора стрелкя двойо стрелкя,
и тя ми е много жени
оставила все вдовици;
да ти предам трета стрелкя,
трета стрелкя тройо стрелкя,
и тя ми е много майки -
много майки разплакала,
а за твойта - що Бог даде!
Фърли стрела къде Рабро,
той си метна щит на себе,
защити си кон и себе,
улови и танки стрелки,
поломи ги, потроши ги,
и разигра добра коня,
и развърте буйно копье,
развърте си буйно копье,
та удари самодива
между двете черни очи...
накара я в черна земя.


http://liternet.bg/folklor/sbornici/senki/04.htm



КРАЛИ МАРКО И ВИЛА САМОВИЛА


Шетба шета Марко Прилепчанин,
шетба шета по земя безкрайна.
Па погледна горе в небето,
па видя звезда вечерница
как грее и ясно се смее.
И говори й Марко Кралевити:
— Ей, ти, звездо вечернице,
ще те питам, право да ми кажеш!
Ти грееш горе отвисоко
и си гледаш земя надалеко,
дали има по юнак от мене?
Говори му звезда вечерница:
—Ой те тебе, Марко Кралевити,
като ме питаш, право ще ти кажа:
аз си грея горе отвисоко
и си гледам земя надалеко,
като тебе юнак не видях,
ни е било, нито ще бъде.

***

Шетба шета Марко Прилепчанин,
шетба шета по земя безкрайна.
Три дни шета, вода не намира,
че си Марко за вода изгоря.
Пита овчар Марко, добър юнак:
- Къде има вода за пиене,
аз да пия, коня да напоя?
А овчар си на Марко говори:
- Хвала тебе, Марко, добър юнак,
тука няма вода за пиене,
ти да пиеш и коня да поиш,
че е Вила вода заключила,
заключила дванайсет извора,
заключила във гора зелена,
сред гората в едно сухо дърво,
навред сухо, на върха зелено.
Строши го парче по парченце
да протекат в гора извори!
Па ми тръгна Марко добър юнак,
па ми тръгна из гора зелена.
Па намери това сухо дърво,
навред сухо, на върха зелено,
па го строши парче по парченце.
Па протекли студените води.
Дочула е Вила самовила,
па излезе от сини облаци,
па ми погна Марко добър юнак.
Та откачи Марко боздугана,
па удари Вила самовила,
удари я по черните очи,
паднала е на черната земя...
И потекли извори студени,
изворите из гора зелена.


Българска народна песен

http://www.znam.bg/com/action/showArtic ... tedarticle

a4ovek

Re: Кибела - БЪЛГАРСКАТА Богиня-Майка

Непрочетено мнение от a4ovek » 19 сеп 2011, 20:37

Здравей Rea. Радвам се, че се регистрира за да продължиш тук по твоята изключително интересна тема, която принудително някой си модератор Астор затвори в АБВ –то. Нещо май се притесниха там. *wacko*

Аз не мога да си обясня за себе си къде се вписват евнусите при траките. Така де все още не мога да разбера имало ли е евнуси при нас по време на Одриското царство и ако е имало каква роля са имали в обществото? За гърците вече знаем че за тях било нормално да се скопяват момчета но при нас как е било :roll:
От постовете ти стана ясно, че жриците Сибилите са така да се каже пряко подчинени на Кибела. Ако е имало евнуси при траките те към кого трябва да са били на подчинение? При Кибела не може, тогава ?
Можеш ли да кажеш нещо по този въпрос?

miroki
Мнения: 730
Регистриран: 31 авг 2010, 14:11

Re: Кибела - БЪЛГАРСКАТА Богиня-Майка

Непрочетено мнение от miroki » 19 сеп 2011, 21:17

Радвам се за регистрацията Рея, ще стане интересно наистина.
Искам обаче да отворя една скоба, към всички.
Всички грешим понякога, някои повече други по-малко, нека не иронизираме.
Аз се казвам Мирослав!
И си харесвам името и затова първо нека дойде мира между нас, а после славата за всички. (понеже това ми значи името).
Всички хвърляме не малко сили да напишем мнение. Нека си ги уважаваме и да са смислени и носят послание. И да се радваме на пълноценните си теми.
Благодаря Ви.
::up::

solinvictus
Мнения: 59
Регистриран: 17 юли 2011, 21:28

Re: Кибела - БЪЛГАРСКАТА Богиня-Майка

Непрочетено мнение от solinvictus » 19 сеп 2011, 23:56

[quote="Rea"
Здравей и от мен!
Тълкуването на фолклора е трудна мисия и е достъпна за знаещи!
А ти си една от Тях!
Преди време се пробвах в блога си да провокирам интересна тази тема с цитирането на някои НАШИ фолклорни носители ,които съвпадаха с така наречените римски култове.Тези факти са достигнали до нас благодарение на "турското владичество" като езичници те са държали настрана фанариотите от тоталното промиване на мозъци (както се е случило по време Светата Инквизиция) та ристяните не са могли да ликвидират тотално обичаите НИ а са се приспособили къмТЯХ .С една дума са припознали традиции които идват много преди Христос да стане известен с Троицата си!
За да не бъда голослвен ще ти цитирам малко от една книга на известна етноложка(сложна думичка употребих) но ,тя се счита за една от най добрите в Бг.
Като махнеш комунистическата стилистика и задължителните споменавания и клишета мнаистина ни се открива интересна картина за тези НАШИ ритуали!

Ето малла част:
...Те(сивилите -самодиви) се събират и играят под високи стари дървета с голяма сянка(дъб, орех, топола), наричани самодивски.
Самодивите често живеят на бук, на дървета безвръх (аловити), а ясенът и яворът ги прогонват
В народната вяра и фолклора е разпространено вярването, че самодиви пазят извори и чешми.
Твърде сърдити същества и особено опасни за момите, ергените и младоженците са планинските самодиви, които живеят под корените на ония дървета, при които се намират извори.
Когато се налива вода, им се оставя малка жертва
Често на дърветата до такива извори има завързани конци, парцалчета от дрехи.
Те се оставят от здрав човек,за да не се разболее, като пие вода, или от болен, който иска да оздравее.



Попски анатеми
В Аврамовия сборник (XVII в.) за деня 28 декември се съветва да не се пие открита вода, защото „самодива блюе и человек полудява".

Йосиф Брадати, книжовник от XVIII в., пише :
„Но и да реку вам благословене християне: по много земли ходих, толко не сам видел по много бродници и самовили и магесници, колку у болгарска земя..."

Той осъжда като антихристови ученици тези, които ходят
„на самовили и на бродници и кои баят и залегают и завезуют скоти...".

Друг ревностен защитник на християнската вяра,
Теофан Рилски (XVIII в.), осъжда разпространените суеверия
„Како-ви християне есу, които говорат:
„Болен бех и отидох на самовила и оздравех..."
„По велика почъст имат на самовили и на магесници, нежели на светии и на духовници."
В тези поучения твърде често самовили, бродници, магесници, убаялници се употребяват като синоними.
Всъщност запазването на една традиция ,обичай или празник колко време му е нужно за да се изгуби?
Поздрав!
'He who will not eat of my body and drink of my blood, so that he will be made one with me and I with him, the same shall not know salvation....'

bozman
Мнения: 101
Регистриран: 27 юни 2011, 21:23

Re: Кибела - БЪЛГАРСКАТА Богиня-Майка

Непрочетено мнение от bozman » 20 сеп 2011, 17:17

Здравей, Боцмане!
--- Здравей Бадемовооко,

Как да няма Кибела в българския фолклор?
--- Е, къде е ? Дори в тези текстове долу я няма.

Нали точно това казвах в цялата предишна тема в АБВ-то - Кибела и Сибела/Сибила/Сивила е едно и също име. И ти дори беше съгласен с това мое хрумване.
--- Аз и сега съм съгласен с това твое мнение, ЧЕ Сибела/ Кибела и Сивила/Самовила са синоними, НО това СЪГЛАСИЕ не може да вкара Кибела в бълг. фолклор. Сивили и самовили има, Кибели и Сибели - Не. Какво си мислим тук е съвсем отделен въпрос.

Извън този въпрос ще разгледам с две думи едно явление, което съвсем условно ще нарека СИН (синдром на интелектуална недостатъчност), като използвам технологията при създаване на абревеатурата СПИН.
Данни:
1. Някой ( не му помня името) реши че Варна е област и тръгна да го доказва. Във всички доказателсва които предложи, Варна е река или неизвестно име. В края на материала се заключава - "ето че доказахме че Варна е голяма област".
2. Друга дивотия трето поколение. В РТ доказвах, че етнонима "българин" е влязъл в употреба в РИ, като качествено понятие, т.е. в ролята си на професия, като става впоследствие понятие за етнос. Интелигента Министър Димитров, заявява, че д-р Г. Ценов (моят патрон, чийто трудове ми импонират) бил казал, че българите били преминавали/ставали от едно качество в друго. Според тези думи, нещо като от вода в пара !. Едно новоизлюпено в/ниче, разпространявано в София безплатно ( т.е. от парите на данъкоплатците) скоро заяви, че "българите" вече са КАЧЕСТВО. Чудесии т.е. СИН дивотии.

Та мисълта ми е, като се тръгне да се доказва нещо Рея, аджеба, след свършване на доказванията, не е добре да се погледне назад, имат ли нещо общо доказателствата със заявените предварителни цели, или йок !?
Поздрави..

sum
Мнения: 2599
Регистриран: 15 дек 2012, 13:10

Re: Кибела - БЪЛГАРСКАТА Богиня-Майка

Непрочетено мнение от sum » 18 дек 2011, 13:45

a4ovek:
Аз не мога да си обясня за себе си къде се вписват евнусите при траките. Така де все още не мога да разбера имало ли е евнуси при нас по време на Одриското царство и ако е имало каква роля са имали в обществото? За гърците вече знаем че за тях било нормално да се скопяват момчета но при нас как е било?
От постовете ти стана ясно /става въпрос за постовете на Rea – б.м./, че жриците Сибилите са така да се каже пряко подчинени на Кибела. Ако е имало евнуси при траките те към кого трябва да са били на подчинение? При Кибела не може, тогава ?
Все пак според мен трябва да се разграничават евнусите от Сибилите, които са били жрици в храмовете на Кибела.
Евнух означава “пазач на леглото“ и за тях се споменава във всички древни писания. Самият Херодот пише, че кастрирането на мъже за слуги било популярно в Персия, а гърците продавали евнуси в град Ефес. Дори се споменава за кастриране на мъртъвци, за да служат в отвъдното…

От друга страна някои автори пишат, че в Рим живеели фригийски почитатели на богинята Кибела, които се самокастрирали. После след кастрацията мъжете бягали по улиците и захвърляли отрязаните си полови органи като ритуален акт в отворените врати на къщите. Тези семейства, които получавали такъв “дар”, го считали за много високо благоволение и една година им служили, като давали храна и подслон на кастратите.
Страбон пък в своята „География, 13:4:274", пише:
"Галите, жреците на Кибела, които са евнуси..."
Галия е наименование на област в Западна Европа. Гърците наричат племената живеещи в тази област келти, а римляните – гали.

Дори да приемем, че е имало кастрати евнуси, които според някой автори били жреци на Кибела в древен Рим и Западна Европа, аз не виждам никъде в текстовете, че и при одрисите на Балканите е било така. Напротив, смея да твърдя, че е било точно обратното. Защото предците ни ясно са изобразили ролята на евнусите в сюжета, изобразен при съкровището от Борово.
Тракийското съкровище от с.Борово, Русенско, е датирано към втората четвърт - средата на IV в. пр.Хр. от времето на Одриския цар Котис I /385-359г. пр.Хр./.

Нека видим как предците ни са изобразили на кана евнух, служещ на царицата и на царя, който пие вино от ритон.
/евнухът е с мъжът с крилата/
borovo_1.jpg
borovo_1.jpg (70.89 KиБ) Видяна 3904 пъти
borovo_2.jpg
borovo_2.jpg (64.28 KиБ) Видяна 3905 пъти
borovo_3.jpg
borovo_3.jpg (72.64 KиБ) Видяна 3906 пъти
До царя е изобразен друг мъж, пиещ също от ритон, който обаче гледа към друг танцуващ евнух:
borovo_4.jpg
borovo_5.jpg
borovo_5.jpg (67.34 KиБ) Видяна 3909 пъти
borovo_6.jpg
borovo_6.jpg (66.3 KиБ) Видяна 3907 пъти
А ето снимка на цялото съкровище – това са кана, купа и трите ритона с изображение на бик, кон и Сибила.
borovo_222.jpg
borovo_222.jpg (50.02 KиБ) Видяна 3944 пъти
От снимките предполагам стана ясно, че царят пие от ритона, на който е изобразен Сибила, а човекът до него пие от ритона с коня.

На артефакта ясно е разграничена ролята на евнусите в одриското общество. Те са били служители на царицата и са изпълнявали ролята на танцьори, и на обслужващ персонал.

Така че, при одрисите евнусите не са изпълнявали ролята жреци на Кибела.
Р.Ч.

kulian blagar
Мнения: 98
Регистриран: 03 авг 2009, 23:41

Re: Кибела - БЪЛГАРСКАТА Богиня-Майка

Непрочетено мнение от kulian blagar » 18 дек 2011, 18:33

Sum защо реши, че крилатите мъже са евнуси?

В религиозните сюжети крилати са посредниците между тоя и божия свят – Ангелите.

А и на тия по никакъв начин не им личи да имат някакъв дефицит в мъжествеността.
Ти сам пишеш, че „ … след кастрацията мъжете бягали по улиците и захвърляли отрязаните си полови органи като ритуален акт в отворените врати на къщите.” – всичко си им е на място!?

sum
Мнения: 2599
Регистриран: 15 дек 2012, 13:10

Re: Кибела - БЪЛГАРСКАТА Богиня-Майка

Непрочетено мнение от sum » 18 дек 2011, 18:40

Здрасти, kulian blagar.
Прецених, че това са евнуси, защото този, който обслужва царицата е момче. Погледни втората снимка. На нея ясно се вижда, че ако царицата се изправи ще е доста по-висока от крилатия персонаж.
Докато фигурата на танцьора не е на момче, а на зрял мъж.

Все пак за евнусите пише, че някой от тях не са били кастрирани, а само им е правена операция на канала, за да нямат потомство и т.н..
Р.Ч.

kulian blagar
Мнения: 98
Регистриран: 03 авг 2009, 23:41

Re: Кибела - БЪЛГАРСКАТА Богиня-Майка

Непрочетено мнение от kulian blagar » 18 дек 2011, 18:46

А ангелските крила на „евнусите”?!
А многобройните църковни стенописи с ангелчета – малки дечица?!

Отговори

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост