Браво, men! Сети се.
bozman:
Те умниците историколози вече 150 г. са я втасали, та чак са се вкиснали, ти искаш тук да се реши кардинален пролем за нула време.
150 години!?.. Нямам толкова. Дал съм си време до сряда, другата седмица…
Когато отворих темата нищо не знаех за Митра. Намереното в нета не ме задоволи и затова си купих няколко книги, за да наваксам пропуските. Прочетох ги и реших сбито да представя това, което разбрах за бога Митра.
И така…
Легендата за Митра е, че „
той се появил на бял свят в сянката на свещено дърво на брега на реката. Само пастирите, скрити наблизо зад планинските възвишения, присъствали на чудното му раждане. Те видели как богът се отделил от скалната маса с глава, украсена от фригийска шапчица… Възхвалявайки божественото дете, те дошли при него, за да му предложат най-добрите дарове на своя труд. Всичко в легендата става още преди на земята да са съществували хора”.
…А откъде тогава са се появили тези пастири?!
Най-древните и надеждни сведения за Митра се съдържат в книгата „Авеста”, а Заратустра е един от пророците, който е писал за него в своето произведение Гатите. Времето, когато е живял мъдрецът е много оспорвано и се разпростира в период от близо 700 години /1200 – 530 г.пр.Хр./. Крайното мнение е, че той е живял в периода 660-583 г.пр.Хр..
Мъдрецът ясно пише за Митра, че е божество, което съблюдава договорните отношение между хората.
/Яшта Х/: „негодяите, които са лъжливи по отношение на договора, водят към гибел цялата страна... Никога не нарушавай договора, о ти, от рода Спитама, независимо от това, дали си го сключил с носител на лъжата или с притежател правдата…”.
/Яшта Х,2/: „…бързи коне дава Митра, притежаващ обширни пасища за добитък, на този, който не е лъжлив към договора”.
Подобни текстове, в които се пише за потвърждаване на договора има и в други текстове /Х,3,45,107,109,111,116/; /Видевдат 4,2/.
От горните цитати ясно се разбира, че за Заратустра Митра е върховен пазач на договора, който следи за него с „хиляди възприятия и десет хиляди очи”.
Можем ли да твърдим, че Митра е свързан с някакви кървави ритуали, свързани с жертвоприношения?
Не. Защото масовото клане на жертвени животни е било публично заклеймено от Заратустра! Пророкът често се е застъпвал в полза на преживните животни. Подобна антипатия пророкът имал и към ритуалите, свързани с ведическата сома, при които изпълнението се стигало до преживяване на висша екзалтация.
Важно е да се знае, че мъдрецът е определил ролята на Митра основно при социалния елемент и неговата връзка с космическия принцип. Всъщност, Херодот обяснява, че под Бог персите разбирали целия небесен свод и принасяли дарове и жертви на Слънцето, Луната, Земята, Огъня, Водата и Ветровете. „Това са единствените богове, на които са принасяли жертви от самото начало” /този текст описва времето на Артаксеркс 465-425 г.пр.Хр./.
В авестийската митология връзката на Митра със Слънцето не е основна, но все пак соларните му функции са видни от епитети като „изпълнен със светлина”, „блестящ” и т.н.. От друга страна допирните точки на Митра с Ахура Мазда /Ахурамазда/ е обяснена много добре от Зороастър.
Ахурамазда моделира космологичните елементи на вселената, а Митра ръководи социалната организация на хората и осъществява посредническа функция между горе и долу, ляво дясно, небето и земята. В следствие на тази основа той се превръща в бог на договора.
След реформата на Заратустра, забележете, че Ахурамазда е вече със статут на един единствен бог, а Митра изгубва мястото си редом до него и дори е изключен от кръга на Спентите.
/единственият текст от „Авеста”, чийто сигурен автор е Заратустра е Гатите. Точно в този текст Митра намира място като помощник на Ахурамазда в по-нисък ранг – сред язатите.
Спентите са шест на брой и заедно с Ахурамазда съставряват седем божества, които създават седем творения, образуващи цялата вселена. Тези шест божества на свой ред извикват към живот други добри божества, едно от които е… Митра. Самият Зратустра ги е описал – Митра, Апам-Напат, Сраоша, Аша и Геуш-Урван. Най-често използваното име от Заратустра в Гатите е това на Аша/
Така.
Другото важно е, че нито Дарий I /521-485 г.пр.Хр./, нито Ксеркс I /485-472 г.пр.Хр./ споменават в своите текстове името Митра! Едва Артаксеркс II /406-362 г.пр.Хр./ за първи път го включва в официалните си надписи и той в тях остава такъв, като бог, следящ спогодбите, съгласието, договорите както между хората, така и между хората и Ахурамазда.
Зороастризмът е станал официална религия едва при Сасанидската династия /225 г.пр.Хр. до 652 г.сл. Хр./.
Доколкото разбрах тогава свещените текстове са претърпели някакво пренареждане, но какво точно не разбрах… а и не е толкова важно. По важното е, че при тази династия зороастризмът вече си имал своя доктрина, свещена книга и вярващи.
По време на управлението на династията Митра си запазва статута на следящ за договорите до инвазията на мюсюлманите през 651 година.
В книгите попаднах на една странична и не дотам утвърдена теория, че ако въпреки всичко Митра е бил включен в свещените текстове на зороастрийците, това е станало заради това, че е бил обект на древен култ, който бил много популярен в Кападокия… Не на едно място срещнах изречения подобни на това: „каподокийски магове, около понтийския ареал, изпълняващи своите мистерии”.
Според мен, когато става въпрос за „мистериите на Митра” трябва да се насочи вниманието към Кападокия и маговете там, а не към зороастризма.
Към всичко, което изложих по-горе трябва също да се знае, че оригинални съчинения, излагащи учението на Митра или някакви богослужебни правила, липсват напълно. Другото важно в тази насока е, че няма документиран нито един митраиски посветен. Така че пълното познание за ритуала на посвещението, мистичните церемонии, при които последователите на „древния господар са се кичели с глави и имена на животни”, са напълно изгубени.
Предполагам вече става ясно, че за митраизма засега можем да си създадем само най-обща представа и да се пише за това учение с вероятности. Всичко, което четем за него е от пета и шеста ръка…
Единствено, което можем да направим е да разчитаме не на текстове, а на артефакти като каменния релеф, който коментирахме в предните постове. Затова предлагам да наблегнем на изображенията, свързани с това мистично учение и да не се влияем от това кой какво е писал за него.
Поради тази причина нека се насочим към артефакти за митраизма от Римската република.
Някой може ли да покаже на снимки сцени с митраисти от периода 5-1 в.пр.Хр.? Ако имате заснети такива артефакти пуснете да ги видим…