
Вече знаем, че за митраизма е изказано становището, че „може да се разглежда като народна религия” в нашите райони, заради римските легиони, образувани предимно от местни хора. Тоест идеята е, че предците ни, влизайки в римската армия са въвели своя култ към Митра в пограничните лагери. Или казано по друг начин – преди да станем римска провинция, одрисите дълги години извършвали мистичен ритуал, който включвал ритуално убийство
/или само пускане на кръв/ на бик в пещера, наречена митреум.
Ако горното съждение е вярно това означава, че предците ни трябва много да са почитали това свещено тайнство. Казват, че само избрани били допускани до мистериите… сиреч за хората трябва да е било огромна чест да присъстват на събитието.
Щом митраизмът /според различни автори/ бил наша „народна религия” това означава, че за него трябва да има останали следи както при одрисите, така и при хората след тях.
Точно тук е проблемът, защото всъщност се оказа, че предците ни никъде не са изобразявали каквото да е мистично тайнство, свързано с ритуалното убийство на бик… Ако култът е бил „народна религия” как така няма да има следи за него по времето на Одриското царство?
Това е невъзможно…
За да реша тази загадката се наложи да прегледам всичкия си наличен снимков материал… и вижте на какво попаднах. Разгледайте добре хората от графиката: Римският войник /вдясно/ е с препаска и нож. До крака му с покорно наведена глава виждаме биче. Горкото, сякаш знае какво го чака…
Веднага става ясно, че на графиката виждаме предисторията на митраиския, загубен във времето ритуал.
Всички знаем /от снимки/ сцените, на които виждаме как войникът убива бика. Но досега никой не е показвал какво е ставало ПРЕДИ да го убият… Иначе легенди много.
Забележете сега какво държи в дясната си ръка – това е кръгъл съд. Същия виждаме при Кибела, нали? /ако увеличите снимката ще забележите малкия кръг-точка в средата/
Но тогава какво прави в ръката на войника един от атрибутите на Великата Майка?..
…И сякаш го подава към трите жени, които категорично са му обърнали гръб!!
Защо?
Защото войникът едва ли има право да носи един от свещените атрибути на Кибела. Тоест авторът на творбата е показал тяхното категорично несъгласие. Дори жената до мъжа /вляво/ сякаш му казва „как не го е срам тоя…”.
Другата двойка /зад войника/ са отправили погледите си тайно един към друг и от позицията им може да се каже, че обсъждат ситуацията, разиграваща се пред тях.
Мнението ми е, че на графиката виждаме сцена, свързана с това как римският войник зарибява местното население за бъдещия „мистичен” ритуал в митреума, като за целта използва свещеното за одрисите животно бик и паницата на Кибела /символ за нейните дарове/, за да накара хората да повярват в добрите му намерения. Както виждате по реакцията на хората те не му вярват…
Следва логичният въпрос: щом хората така игнорират войника за каква народна религия въобще може да става въпрос?
Та нима ако митраизмът бил така разпространен по време на Одриското царство тогава при появата на войника-одрис с бика и паницата не трябваше ли да видим как жените го посрещат с хляб и сол?!
Няма такова нещо… Напротив, точно обратното е – виждаме погнуса и категоричност на неприемане от страна на обикновените хора.
Така че от графиката можем да заключим, че митраизмът е чуждо явление за местното население. Следователно култът е привнесен и няма нищо общо с нашата народна религия.
Поздрави!