Вечният календар на българите

Позната и непозната...

saradiva

Re: Вечният календар на българите

Непрочетено мнение от saradiva » 08 яну 2009, 17:16

Благодаря ти, Saint Denis! Страхотен труд! Чета го. Очаквай коментари... :)

saradiva

Re: Вечният календар на българите

Непрочетено мнение от saradiva » 10 яну 2009, 17:29

Saint Denis, прочетох материалът два пъти, защото исках да се убедя в някои свои констатации.
Преди всичко ето онова, което ме заинтригува:
- Никъде българите не се наричат славяни!/Браво!/
- Сравнителната характеристика Български календар- Календар на Енох – Календар на маите – Календар на богомилите. Заинтригува ме и мисля по темата…
- Етимологията на името Иван, макар че на места леко издъхва, но пък звучи доста интересно и различно от популярното твърдение, че "общия славянски корен между българи и руси се аргументира и с факта, че най-разпространеното в България и Русия е името Иван…" !?!?!?
- Наченки на разясняване произхода на популярното твърдение, че българите са „конен народ”. Съгласна съм, че то не е свързано с някакъв измислен номадски, скитнически начин на живот при българите./Скитащи номади градове не строят!/
- Изключително и най-много ме заинтригуваха тезата и аргументите, свързани с описания в песните впряг на воловете Сакар и Караман. /Върху това също ръзсъждавам в момента/
Между другото, авторът не се е подписал или може би си пропуснала да го споменеш? :?
Слабите моменти :
Според мен изследователят или този, който е автор на използвания от него източник за поставяне на тезите, свързани с народните ни песни и хора, не е много наясно с елементарната теория на музиката.
Цитат: „… По – запознати от нас с музика хора определиха такта на песента /Изгряла е месечинка” на Веска Сидерова/ – 5/8 (припева 10/16). Общото с Родопския химн /Бела съм, бела, юначе”/ е 8 сричния стих…" :roll: :roll: :roll:
Такова твърдение просто е ужасно грешно! Малко ми е неудобно пред музикалните ерудити да обясня защо, но още по-неудобно ми е да го оставя без обяснение. Но това, заедно с други акценти, съм поднесла в секция "Музика и танци" в този форум, тъй като не ми се иска да размивам конкретиката за Българския календар. А и в този раздел вече има тема за уникалните музикални размери в българските народни песни и хора.
Ето линк за по-бърз преход:
http://forum.tisitova.com/viewtopic.php ... 2ccbabbfc7

В това изследване ми направи впечатление и още нещо - много интересна е аналогията на свиващия се и разширяващ се кръг при Дайчовото и „диханието” на природата, кръговратът. За това – поздравления! Както и за лявото Великденско хоро. Уточнявам, че характерното име за това хоро е Буенек, в Ямболско има и друго наименование – Румбана. И двете хора се играят и в двете посоки.

purusha

Re: Вечният календар на българите

Непрочетено мнение от purusha » 11 яну 2009, 17:36

Прочетената книга възбуди в мен любопитство за тези 5 мъртви дни при календара на богомилите. По нататък пише, че когато има високосна година мъртвите дни стават общо 6.
Какво са искали да кажат богомилите на хората с тези 6 мъртви дни?
Може би богомилите са искали да кажат, че през това време /през мъртвите дни/ не трябва да излизаме извън нашите домове и да си стоим на топло? :cry: :roll:
Някой знае ли за какво става въпрос :?:

men
Мнения: 962
Регистриран: 21 дек 2008, 12:38

Re: Вечният календар на българите

Непрочетено мнение от men » 12 яну 2009, 10:01

"КАЛЕНДАРИТЕ НА БЪЛГАРИТЕ - на древните българи и богомилите"
Авторът на текста е Георги Кръстев, поне така пише в интернет.

saradiva

Re: Вечният календар на българите

Непрочетено мнение от saradiva » 17 яну 2009, 09:36

purusha написа:
"Прочетената книга възбуди в мен любопитство за тези 5 мъртви дни при календара на богомилите. По нататък пише, че когато има високосна година мъртвите дни стават общо 6.
Какво са искали да кажат богомилите на хората с тези 6 мъртви дни?
Може би богомилите са искали да кажат, че през това време /през мъртвите дни/ не трябва да излизаме извън нашите домове и да си стоим на топло?
Някой знае ли за какво става въпрос?"


От 11 януари прерових всичко, което можеше да се прочете в И-нет и някои книжки от семейната библиотека по въпроса за Календара на богомилите. Оказа се, че информацията за него е доста оскъдна и едва ли можем да стигнем по-далече от предположения и изводи, на база сравнителна характеристика с други дадености и обстоятелства, преди и по време на богомилите – сред българите и сред други народи.
Но мисля си, че тук трябва да продължим с темата за Вечния български календар /защото така сме я формулирали/, а, за да засегнем и други въпроси относно Богомилството и богомилите, ще отворя нова тема. Вярно е, че и двата календара са български /другите народи един не са създали, а българите - два!!! :P /, но предлагам да не ги смесваме, за да подчертаем уникалността на всеки един от тях. :)

tantan
Мнения: 27
Регистриран: 02 сеп 2009, 23:50

Re: Вечният календар на българите

Непрочетено мнение от tantan » 03 сеп 2009, 00:46

Писаното тук за календара е интересно и полезно но мисля че има какво още да се направи.

1 да се говори по въпроса с хора на изкуството да творят в тази посока.

2 за нова година да се организира прозводство на сурвачки (има много безработни и пенсионери) с които да върви и информация на хартия за календара и адреси на сайтовете занимаващи се с това. За сурвачката знам че е произлязла от Зурванизма и Зурван е принасял в жерва клонки от барс(бреза) за да му се роди син Ормазд който да създаде света.Твърде дълго е продължило това и той е започнал да се съмнява, а от съмнението му се е родил Ахриман който е носител на всичко отрицателно - тоест не се съмнявайте когато решите да правите добро. В началото зурванистите са поднасяли в жертва клонки за да измолят от бога късмет, плодородие и всякаква благодат но по късно нещата са се трансформирали до наричанията от Сурвакарчетата и очакването от тях за това да получат нещо е съхранило Сурвата до наши дни но в последно време се забравя.
Сурвачката носи символите на календара
дрян - Дърво
плодовете са червени - Огън
цветовете са жълти - Земя
украсява се с наниз от пуканки(бели) - Метал
и наниз от сушени сливи(черни) - ВОДА

3 може да се говори и със строители при завършването на сградата да се прави надпис със символите от Българския календар.

4 може да се говори и с тези които правят календари да предлагат на клиентите си включване и на информация за Българския календар

Можете да предложите и други идеи но мисля че ако сами не се стегнем и да работим по въпроса няма кой да ни задължи при тая Демагогия и Слободия в общественото пространство в което организирано и целенасочено се разпостраняват само оръжие, порно и наркотици - присъствието на Ахриман.

http://www.facebook.com/groups.php?ref= ... 8830043878

saradiva

Re: Вечният календар на българите

Непрочетено мнение от saradiva » 04 ное 2009, 00:03

Отдавна се каня да фрешна темата за Вечния календар на българите. Вероятно като се зададе краят на годината и отново се събужда любопитството към начина, по който е измервано времето от предците ни… :roll:
Всъщност още миналата година, докато се ровех из календарите, си нахвърлих някои неща и те не ми даваха мира. Продължих да търся – но така и не открих повече подробности. После се разпалих по другите теми във форума, но нахвърленото върху листа си стоеше и чакаше. Тази вечер реших все пак да го постна и ще се радвам да продължим по темата за уникалните български календари – древния и този на богомилите.

Търсенето ми бе провокирано най-вече от думите на Пуруша:
„Прочетената книга възбуди в мен любопитство за тези 5 мъртви дни при календара на богомилите. По нататък пише, че когато има високосна година мъртвите дни стават общо 6.
Някой знае ли за какво става въпрос?”


Тогава /в предния си пост от 17 януари/ подчертах, че прерових доста матерали и книги, но така и не открих нещо повече за тези пет мъртви дни в календара на богомилите. :?
Заинтригуваха ме твърде много – защо са пет, защо са наречени мъртви, дали не са остатък от голямото, но изчезнало познание на Премъдрите за грандиозния процес – създаването на Крешака?
Та ето какви разсъждения нахвърлих, без претенции за изчерпателност на темата. Просто хипотези…

Версия първа
Зададох си въпроса: какво биха могли да символизират тези пет дни в календара на богомилите, щом са в края на годишния цикъл и преди началото на новия?
Явно е, че са илюстрация на процеси – или на умиране на старото или на съзидание на новото. Изследователите обаче са категорични, че в богомилския календар е съхранено знанието на древните за първичното начало и за сътворението.
Антон Глогов пише в своята книга „Учението на богомилите”:
Етап 0
Мъртва точка

Догма: Началото бе мъртва точка, а първичност бяха само Силата на сътворението и Силата на разрушението
Разкъсване на мъртвата точка
Силата на сътворението и Силата на разрушението са били затворени дълго време в тази мъртва точка, от която нищо не се е започвало и нищо не се е свършвало. Силата на сътворението, като творческа сила не е могла да бъде вечно в тази мъртва точка, в която е била държана от Силата на разрушението. Тласкана от съзнанието за творчество Силата на сътворението влиза в борба със Силата на разрушението и тая борба свършва най-сетне с разкъсване на мъртвата точка, за да се премине от небитие към битие, т.е. да започне мирово сътворение, сътворението на света…”


Като изключа противоборството на двете сили, основни в повечето религиозни учения, описанието на този процес ми напомня една друга визуализация –
тази, която Съм представи за съзиданието на Крешака. :idea:
Всичко започва със самовзривяването на акумулираната в точка енергия.
Ето, сравнете:
„… При контакта между татвите се отделя енергия, която се разпространява в целия океан на Съзнанието. Тази енергия не се губи, а се натрупва. Така от тази натрупана енергия, се „ражда” Сила, която при своето движение създава огромно напрежение в океана на Съзнанието. С увеличаване на напрежението, татвите променят вече създадената Сила и правят така, че тя да се акумулира в себе си. Колкото повече се увеличава напрежението в океана, толкова повече Силата се самозатваря... като по този начин започва да се концентрира върху точка.
Когато, свиването стигне връхната си степен, тогава енергията се самовзривява в точката и така от нея се ражда проявеният аспект на Непроявеният Бог… Така се създава ограничение за новия пласт на съзнание, който е обожествен от древните с името Шива.”


Аналогията в илюстрацията на, така да се каже, първичния процес е безспорна. Разглеждам и „визията” на сътворението на останалите пластове от Крешака. Процесът там е аналогичен – концентриране, свиване на Силата и самовзривяване на енергията. Различен е обаче резултатът – при всяко взривяване се създават „ограниченията” на отделните пластове на проявеното Съзнание, обожествени под различни имена Шива, ПараБрахман, Вишну, Брахман.
Петият етап от процеса е делението на Брахман на трите му части – неговия Интелект, неговия Его-коефициент и неговата мисъл /Вират/.
Едва след тези пет процеса, се ражда материалната Вселена, Светът! :idea:

Вече верятно разбирате накъде клоня в разсъжденията си:
Мисля си, ако някъде там, в общността, сред която се е зараждало богомилството /манихейството, павликянството и пр/, е имало остатъци от познанието, дадено от Премъдрите, много вероятно е петте мъртви дни в календара да са илюстрация на петте етапа, през които е преминало Голямото съзидание – това на Крешака. Тези пет дни без дати в богомилския календар всъщност са представяли „времето”, в което Светът още не съществува, но през което текат процеси, предхождащи и обуславящи неговото раждане. Материалната вселена се е създала в шестия етап от целия този процес. Нейната илюстрация пък стават вече живите, проявени дни – 360-те в годината на богомилите.

Ще направя и по-смела стъпка при аргументиране на своето предположение. Ако погледнем към символиката на числата от едно до шест в мисленето и в живота на древните българи, ще доловим подчертана аналогия с онова, което се случва по време на петте етапа от съзиданието на Крешака, последвано от раждането на материалната Вселена. Вижте:
числото 1 - символ на върховното начало, от което започва всичко
етап 1– създаване на Шива
числото 2 - символ на пространството като множество.
етап 2– създаване на Парабрахман
числото 3 - символ на триединството, на устойчивостта
етап 3 – създаването на третия основен Бог, налице е Триединството.
числото 4 - символ на пространство-времето.
етап 4 - създаване на Брахман
числото 5 - символ на живота, на структурата, на организацията и на знанието
етап 5– възникват интелектът, Его-коефициентът и мисълта /Вират/ на Брахман
числото 6 - символ на максималната устойчивост
етап 6 – възниква материалната Вселена

материя=сгъстена енергия /новата енергия, която е създател на всичко / Сурова Ки – наименованието на първия ден от годината при българите
--------------------------------------------
Искам дебело да подчертая обаче, за да не влизам в излишни спорове и уточнения. Изобщо не правя аналогия между учението на богомилите и познанието за Крешака. :!: Сред всичко, останало от тяхната философия няма и следа от уроците на Премъдрите. Мисля си, че те изобщо не са били наясно какво илюстрират с тези пет дни, защо са пет и какво е трябвал да се прави в този нулев период на годината. Поне не съм попаднала на инфо за това.
Но в разсъжденията си заложих предположението, че някога в далечното минало е имало остатък от знанието за петте етапа на проявеното Съзнание, предхождащи раждането на Света. И от този период може би е останала традицията Новата година да се предхожда от пет дни на събуждащи се енергии…

В този порядък на разсъждения съвсем аргументирано вече зазвучава и твърдението на Кръстьо Минев /цитирано от Съм/ за сакралната позиция, в която е поставена петицата в българския календар /подобен е и акцентът в поста на Димитър/.
„… Вечният календар е космогоничен модел на системата Земя - Вселена, изразен по прост начин, на символен език. Най-интересната област в календара е неговият център, фундаменталното число 5 поставено в областта на “нулата”. Числото 5 играе ролята на условна нула в календара. То е инвертор на космически енергопроцеси. В този център се извършват 5 базови трансформации на енергията. В тази условна нула стават преобразуванията, смяната на един сектор на календара с друг, на един цикъл със следващ цикъл. По същност календарът представлява един грандиозен цикъл на непрекъснато движение, на преходи “енергия - материя” в сложна система…”

Версия втора
Тя е напълно противополжна на първата. Сиреч – при горната в основата на хипотезата ми бе, че петте мъртви дни в богомилския календар илюстрират Съзиданието на Крешака, докато в тази приемам, че петте дни са илюстрация именно на „мъртвото”, на тъмното и на освободеното зло.

Предизвикателство за това мое предположение бе прочетеното за календара на маите, считан от специалистите за подобен на богомилския по отношение на много детайли. Един от тях е, че и в календара на маите след поредица от месеци /18/ следват пет допълнителни дни. Те са наричани Уаеб. Някъде бях срещнала твърдение, че думата означава "спящи". Но ми прави впечатление, че по звуков състав "уаеб" е близка до китайското наименование за ярка луна – юеб. В темата „Те” има постинги, представящи въздействието на луната и още по-точно на пълната луна. Сетих се за всичко написано там и след като научих, че:
Маите са вярвали, че по време на тези пет дни, Уаеб, между нашия свят и астралния свят се открива портал, откъдето се изсипват само нещастия и катастрофи. Затова по време на Уаеб маите засищали глада на злите духове посредством жертвоприношения и различни ритуали. Това били дни на ужасяващ страх сред маите – те се скривали по домовете си и не излизали през мрачната петдневка…
Прочетох и друго - маите са предрекли, че краят на света ще настъпи на … 21 декември 2012 година, именно в дните Уаеб… :o 8-)
:IL :IL :IL
Ами това е…
Вие какво мислите за двете ми версии?
Или имате свои?
А може би нещо сте прочели, до което не съм успяла да се добера… :?:

men
Мнения: 962
Регистриран: 21 дек 2008, 12:38

Re: Вечният календар на българите

Непрочетено мнение от men » 05 ное 2009, 17:59

Здравей Сарадива!
Склонен съм да приема твоята втора хипотеза!
Когато Премъдрите са били на Земята, Крешака е бил в своите нормални граници и тогава са се почитали само двата нулеви дни като празници на Силата през четири години.
SUM ни каза че:
„Двата нулеви дни са били много почитани по времето на Премъдрите заради Силата, която „идва” директно от двата пласта на Крешака. И нещо друго важно да уточня за онова далечно време.
Освен коледата /365 ден от годината/, хората на този ден са празнували и проявлението на Силата на Любовта /от пласта Вишну/. След четири години в края на юни, хората са празнували деня на Силата, „обливаща” ни от другия пласт Шива. Така са се редували празненствата през четири години за двете Сили, идващи от двата пласта на Крешака.”
НО след Премъдрите е променена информацията в Крешака, заложени са нови програми и Крешака се раздува с излишно пространство. Великият Човек попаднал в това пространство/бездна/ се пръска и се раждат „ТЕ” изкуствените съзнания.
„Щом се пръска Великият човек, тогава всеки един от неговите центрове отива в раздутото пространство от съответния пласт на Крешака. Всеки център /Саклас, Небро и третият брат-близнак/ си има свое собствено отделно Колективно съзнание /това са гадните съзнания и те са част от Великия Човек/!
…И най-важното – братята-близнаци могат да съществуват само в своите пространства от съответния пласт. Например, Саклас и съзнанията около него не могат да съществуват в пласта /Вишну/, където е Небро с неговото Колективно съзнание.”
След като „ТЕ” са се появили, тогава е наложен календара, като една рамка в умовете на хората визираща годишното време спрямо 12-те зодии от зодиака.
Циферблата на времето е един безконечен затворен кръг! Едно е да се движиш по спирала съвсем друго е да се въртиш в затворен кръг. Може би затова, както ни писа SUM, Българите са наричали календара с думата „грешок” със значение „мъртвото небе в което съм” или „мъртвите дни в които съм”…
Хитро е измислено! Календара поставя начало, а има ли начало има и край, има от-до т.е. ограничение, обусловеност за Ума, има Време. Явно тази обусловеност е била нужна на „ТЕ”, които са подтикнали хората да създадат календара т.е. система за отчитане на естественото движение в природата.
В един сборник с исторически материали прочетох следното:
„3761 г. пр.Хр.- Начало на Еврейското летоброене – раждането на Адам.”
Годината дали е вярна в случая не е важно. По важно е, че имаме година Първа имаме Начало. Новият Бог вкарва в умовете на хората своите правила! И тъй хората започват да играят по чужда свирка година след година…
SUM ни каза:
„…че Саклас не създава материалния човек Адам, а чрез него създава СЪЗНАНИЕ!!! Това съзнание /чрез Адам/ започва да властва над човешките умове и така се ражда новото поколение от хора. Ново, защото започват да мислят и съответно да живеят по начин, определен от Саклас.”
Е ясно е вече на кого е бил нужен календара и на кого е било нужно да вкара Умовете на хората в калъпа на ВРЕМЕТО.
За богомилите този свят е творение на Саклас. И предполагам, че тези пет нулеви дни/а при високосна година шест/ посочени в техния календар, а и този на маите, са нужни именно на „твореца” на новото съзнание, за да влияе „съзнателно” върху татвичните процеси на всяка предстояща календарна година и така да задоволява своите нужди.
Така, че Сарадива, аз приемам твоята втора версия, че петте Нулеви/мъртви/ дни „са илюстрация именно на „мъртвото”, на тъмното и на освободеното зло” появило се на Земята след Премъдрите.
Всяка година през въпросните пет/шест/ „мръсни” дни, аз лично се чувствам много зле, всъщност усещам едно голямо напрежение. Може би това напрежение е резултат именно от „трансформации на енергия” идващи от раздутото пространство на Крешака в момента от който светлата част на деня започва да расте.
Хората са попаднали с чужда помощ между стените на … БРЕМЕТО и през решетките на ВРЕМЕТО търсят СВОБОДАТА и „дъхът на природата, който вечно се движи”!!!

saradiva

Re: Вечният календар на българите

Непрочетено мнение от saradiva » 06 ное 2009, 17:20

Историята на моя пост, Мен, е веселяшки дълга. Както уточних, през февруари, докато търсех повече инфо за „петте мъртви” дни, вече знаех за Крешака, но все още нищо не знаех за произхода на „ТЕ”. Тогава написах първата си версия. Приемете я като упражнение на тема „Крешак” /в студентския смисъл на израза!/
Втората версия ми хрумна тези дни…
Друго си е да знаеш повече! И да разбираш повече… 8-)
-------------------
Да, и аз вече съм се насочила към втората хипотеза. А и ти, Мен, яко си я подпрял с аргументи и силно слово!!! Изпипал си текста! Поздравления!...
:[)]I:
Междувременно открих, че Уаеб и маите са в сюжета на филми или компютърни игри за Лара Крофт и Томб Райдер. /Така ли се пишат на бълг.ез. тези имена – не знам :oops: / Четох в някакви вносни сайтове…
-------------------
Пък тази петица пусто все за пентаграма ми напомня… :?
-------------------
Сещам се и за друго.
Изследователите твърдят, че богомилството е религиозно учение, което представя развой на /или наподобява/ манихейството.
Числото „5” в религията на Мани има ключов характер. Ето:
„Добрият Бог е наричан Отец на величието, в различни източници още Отец на светлината, Цар на градините на светлината, Принц на светлината, Дух, Господар на рая, Бог на истината, Господар на всичко и с други имена.
В ерата на началото (на творението) той съществува в ПЕТ свои обиталища:
- разум, знание, мисъл, разсъдък, съзнание.
… Задължително за тях /манихеите/ е спазването на ПЕТ обета:
- да говорят истината
- да съблюдават ненасилие (вероятно по подобие на будисткия обет)
- да се придържат към определени норми на хранене (да не употребяват за храна месо)
- да съблюдават чистота на устата (както забрана за приемане на определени храни и ферментирали напитки, така и съблюдаване на чистота на словото, т. е. въздържане от злословие, богохулства и др.)
- да приемат блажената нищета
Религиозната практика на миряните има ПЕТ “опори”:
- спазване на заповедите (десет заповеди)
- молитва
- милостиня
- пост
- изповядване на греховете..."


Тук вметвам още две сакрални петици:
-------------------------
Всеки джайнист дава ПЕТ важни обета:
– за ахимса (ненасилие)
– сатя (да говори истината)
– брахмачария (да се въздържа от сексуална активност)
– астея (да не взима нищо, което не му е дадено)
– апариграха (да не се привързва към хора, места и неща).
По-късно е добавен още един - за въздържание от храна, след като се стъмни.
----------------------------
И нещо много интересно:
Сред най-известните в християнския свят апокрифи /лит. произведения на библейска тематика, които са извън канона - като напр. „Евангелието на Тома”/
е „Ходене на Богородица по мъките”.
В една композиция от гробищната църква „Въведение Богородично” на Рилския манастир от 1795 г. в облаците е нарисувана Богородица, заобиколена от ангели и над нея има надпис: “Майката божия Богородица отива да види вечната мъка”. Този сюжет, както става ясно, не е каноничен, т.е. не е застъпен в „праведните” библейски книги, и е представен въз основа на популярния по това време апокриф. Изрисуван е върху стена на църква, т.е. на място, където църковният канон би следвало категорично да се спазва. :? Този факт подчертава, че сред българите свободно се е четяла апокрифна литература, до степен заличаваща водораздела между каноничното и неканоничното четиво…
Но това все пак е друга тема.
Думата ми е за нещо далеч по-интересно и свързано с поставения проблем за сакралността на числото пет по нашитте земи.
Забележете:
В апокрифа за „разходките” на Богородица, Адът е с 9 кръга - популярна митологема.
НО
На картината в църквата на Рилския манастир е изобразено, че под земния пласт има ПЕТ КРЪГА МЪЧЕНИЦИ.
Откъде се е взела тази бройка и до днес изследователите на апокрифната книжнина и изобщо на средновековното изкуство в България нямат отговор. В апокрифа за Богородица единственото уточнение е, че архангел Михаил заповядва „да се отвори Адът”, но не пише къде се намира и какво представлява този ад. В другите апокрифи на библейска тематика, разпространени из българските земи, Адът е поставен на най-различно място, най-често на едно от небесата. Но никъде не е описан под земния пласт и НИКЪДЕ КРЪГОВЕТЕ НЕ СА ПЕТ!

Уточнявам, че земната дълбина, в която се мъчат грешните, ни напомня българските народни песни, разбира се и мита за Орфей; даже един от пророческите хадиси в Корана е: “Адът е под Земята.” Детайлът ми напомня и твърденията на Дънов, макар че той поставя Ада под кората на Луната…
Не съм открила обаче някъде да са представени пет нива на подземния пъкъл. Едва ли зографът е нарисувал някоя своя хрумка. Разчупването на традицията в изобразяването на библейски сцени е било по отношение на очовечаването на образите и на сюжетите /основната ренесансова тенденция/.
Но не и в промяна на митологемите!
Освен ако не е с цел закодиране на послание или подчертаване на важен акцент! А може би и разновидност на вярата, ерес.... :roll: Какво ли е знаел този художник?! В какво е вярвал и какво е чел?! :roll:

Поглеждам към биографията на зографа, за който се твърди, че е нарисувал композицията. Има интересни моменти, но пък няма обяснение за странния детайл.
Все пак:
Зографът е Христо Димитров – Доспевски. Според семейни предания, негови вуйчовци са монахът Паисий и игуменът на Хилендарския манастир Лаврентий /така става ясно и защо Паисий отива в този манасатир, нали?/. Като малък Христо е заведен в Света гора да учи иконопис при своите вуйчовци. А през 1770 година младежът пътува с Паисий по австрийските земи и получава отлична художествена подготовка, която оказва влияние при формирането на собствения му стил, отдалечаващ се от нормите на късновизантийската иконопис и поставящ началото на българската възрожденска живопис…
------------------------
Та, с какво числото 5 е толкова важно?! :roll:
Все пак е в центъра на Вечния български календар, нали?...

Отговори

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост