ТИ СИ ТОВА ◦◦◦ Tat Tvam Asi ◦◦◦ Thou Art That

Форум за Познанието
Дата и час: Вто Дек 19, 2017 1:13 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 8 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Тракийския календар
Ново мнениеПубликувано на: Вто Юли 11, 2017 11:13 am 
Offline

Регистриран на: Пон Май 02, 2011 10:02 pm
Мнения: 684
Всъщност темата е за българския календар, но в основата си прозира тракийското начало.
Нека започнем с развенчаването на стария Български календар.

Основата от която се изхожда за разбирането на българския календар е "Именника на българските ханове". В самия именник и веднъж няма споменато титлата "хан" но пък има титлата "княз". Само това подсказва че изследователите са пристрасни и търсят ханове там където всъщност ги намя. Така за самите термини също се търсят тюркски варианти за разчитане. Като се сменя една дума например за да пасне на друга тюркска.
Ето го най-стария препис на именника:
Прикачени файлове:
1280px-NominaliaOfTheBulgarianKhansUvarovManuscript.jpg
1280px-NominaliaOfTheBulgarianKhansUvarovManuscript.jpg [ 570.54 KiB | Прегледано 16 пъти ]

Официален прочит:

Цитат:
Авитохол живя 300 години. Родът му Дуло, а годината му дилом твирем
Ирник живя 150 години. Родът му Дуло, а годината му дилом твирем.
Гостун, наместникът бидейки, 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
Курт 60 години държа. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Безмер 3 години. А родът на този Дуло, а годината му шегор вечем.

Тези петима князе държаха князуването от другата страна на Дунава 515 години с остригани глави. И след това дойде на страната на Дунава Исперих княз. Същото и досега.

Исперих княз 61 години. Родът му Дуло, а годината му верени алем.
Тервел 21 години. Родът му Дуло, а неговата година теку читем.
..................................................................твирем
(неизвестен княз) (Вероятно Кормесий) 28 години. Родът му Дуло, а годината му дван шехтем
Севар 15 години. Родът му Дуло, а годината му тох алтом.
Кормисош 17 години. Родът му Вокил, а годината му шегор твирем. Този княз измени рода Дулов, тоест Вихтун.
Винех 7 години. Родът му Укил, а годината му имен шегор алем.
Телец 3 години. Родът му Угаин, а годината му сомор алтем. И този заради друг.
Умор 40 дни. Родът му Укил, а [годината] му дилом тутом.


Направи ми впечатление последната дума "тутом". Когато се вгледах в оригинала се вижда че У-то всъщност е ижица с кендами?!
Прикачени файлове:
.png
.png [ 14.08 KiB | Прегледано 735 пъти ]

https://bg.wikipedia.org/wiki/Ижица

Е запитах се ако една буква може така да се замени, какво остава за останалото и проверих целия текст. Има още няколко подобни замитания.
Годината на Исперих е "веренис елем" а не "верени алем".
На Винех вместо "имен" всъщност е "имл", но тъй като "имен" е кон на някакъв тюркски език ясно е че е имен нали така ... ?!
Така годината на Винех е "имлшегор алем".
Тервел всъщност е Тервен. Годината на Ирник от 108 е променена на 150, незнайно защо... така и така не влиза в изчисленията на календарните цикли. Вероятно за да е по-достоверна епичността на 300-те години живот на Авитохол и половината от тези години са за Ирник като наполовината от величието на Авитохол.
Ето всъщност как се чете целия именник според мен:
Цитат:
● Авитохолъ житъ лѣт . ҃т. рѡд ему Дуло .а лѣт ему .дилѡм твирем.
Ирникь. житъ лѣт . ҃ри. рѡд ему Дуло .а лѣт ему дилом тверимь.
Гѡстунъ наместникь сьï два лѣта рѡд ему .Ерми .а лѣт ему. дохсъ втиремь.
Курт . ҃ѯ. лѣт дръжа рѡд ему .Дуло .а лѣт ему шегоръ вечемь.
Безмеръ . ҃г. лѣт. а рѡд сему Дуло .а лѣт ему шегоръ вемь.

Сii . ҃е. кнѧз. дръжаше кнѧженïе обону страну Дунаѧ. лѣтъ . ҃ф. ҃еі. остриженами главами.
И потѡм пріиде на страну Дунаѧ. Исперих кнѧз тожде и доселѣ.

● Есперих кнѧз . ҃ѯа. лѣт. рѡд Дуло .а лѣт ему веренис елем.


● Тервень . ҃ка. лѣто. рѡд ему Дуло .а лѣт ему теку читем. твирем
. ҃ки. лѣт. рѡд ему Дуло .а лѣт ему дванш ехтем.
Севаръ. ҃еі. лѣт. рѡд ему Дуло .а лѣт ему тох алтом.
Кормисошь . ҃зі. лѣт. рѡд емув Окиль .а лѣт ему шегоръ. твиремь.

Сïи же княз измѣни рѡд Дулѡв. рекше Вихтунь

Винех . ҃з. лѣт. а рѡд ему Ѹкиль .а лѣтъ ему имлшегор алемь.
Телець . ҃г. лѣта. рѡд Ѹгаинъ .а лѣт ему соморъ. алтемь
И сïй иного рад.
Уморъ . ҃м. днïи. рѡд ему Ѹкиль .а ему дилѡм тѷтѡм.

Цитат:
● Авитохол, живя в година 300, рода му е Дуло, а годината му дилом-твирем.
Ирник, живя в година 108, рода му е Дуло, а годината му дилом-твирем.
Гостун, наместник за две години, рода му е Ерми, а годината му дохс-твирем.
Курт, 60 години управлява, рода му е Дуло, а годината му, шегор-вечем.
Безмер, 3 години, рода му е Дуло, а годината му шегор-вем.

Тези 5 княза, управляваха княжеството от другата страна на Дунав 500 години, 15 бяха с остригани глави. И после дойде от тази страна на Дунав Исперих княз, така е и досега.

● Есперих княз 61 години, род Дуло, а годината му веренис-елем.


● Тервен, 21-ва година, рода му е Дуло, а годината му теку-читем-твирем
…………… 28 години, рода му е Дуло, а годината му дванш-ехтем.
Севар, 15 години, рода му е Дуло, а годината му тох-алтом.
Кормисош, 17 години, неговия род е Окил, а годината му шегор-твирем.

Този княз, тоест Вихтун, измени рода Дулов.

Винех, 7 години, рода му е Оукил, а в годината му имлшегор-алем.
Телец, 3 години, род Ѹгаин, а годината му сомор-алтем.
И този е от друг род.
Умор, 40 дни, рода му е Оукил, а годината му дилом-титом.




Ако някой има съмнения относно достоверността на българския календар, да дава инфо :)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Тракийския календар
Ново мнениеПубликувано на: Вто Юли 11, 2017 6:25 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Май 02, 2011 10:02 pm
Мнения: 684
Разлките са следните:
Годините които са споменати за Ирник и Авитохол са години от началото на даден цикъл. Вероятно по времето когато е писан или е започнат да се пише именника не еимало достатъчно информация за тези двама владетели от рода Дуло. Но се е знаело годината на възкачване. Така за тях е определена една година в която със сигурност са живяли, т.е. годината на възкачването им. Така 108-та и 300-та година от началото на даден цикъл са се падали дилом-твирем.
Ако се казваше че Ирник и Авитохол са живяли по 150 и съответно 300 години, щеше да е като при Курт. Тоест не "житъ лѣт . ҃т.", а "лѣт . ҃т. житъ".

За Гостун се упоменава, че е намесник от рода Ерми. Интересно е че годишния термин вместо твирем е написан втирем.
За Курт че е "дръжал" - управлявал 60 години, а безмер 3 години.

Самия текст е написан доста сбито. Има три главни букви. В самия сборник от където е изваден, всяка главна буква ознаменува нов документ. Така би трябвало да се разглежда и именника. Но виждаме че Есперих е стставено само от едно изречение. Така тези документи вероятно са преписани или от много вехт и разпокъсан документ или от препис на такъв.

В следващия ред:
Цитат:
Сii . ҃е. кнѧз. дръжаше кнѧженïе обону страну Дунаѧ. лѣтъ . ҃ф. ҃еі. остриженами главами.
И потѡм пріиде на страну Дунаѧ. Исперих кнѧз тожде и доселѣ.

се вижда че 500 и 15 са разделени с точка. Въпреки че не е невъзможно да се изписват така години принципно се пишат слято тоест . ҃феі.
Съответно според мен 500 са годините а 15 са владетелите с остригани глави. За 500 години в зависимост от това дали са включени тези 5 княза в 15 остригани глави или не (тоест владетелите са или 20 или 15 общо), следва че средно за всеки владетел се пада 25 или 33 години управление.
Друго интересно от този пасаж е че не се казва че територията е завладяна по времето на Исперих а просто че управлението е преместено от тази страна на реката.
Цитат:
● Есперих княз 61 години, род Дуло, а годината му веренис-елем.

Тук някои историци твърдят че тези години са общо годините му на живот. Може и така да е. Но интересно е объркания годишен термин... Интересно как се създава цял календар по грешни данни ::yes::
За мен обаче след като се среща термина елем и алем в един и същи документ това показва че вероятно са използвани и двата термина.
Тъй като става прекалено дълго ще спомена още няколко тънки момента.
Годината на Тервен е 21-ва пак от даден цикъл понеже е написано "лето".
В реда за Кормисош специфичното е че рода не е Вокил, а е написано.
Цитат:
рѡд емув Окиль

Тоест "неговия род е Окил. Всъщност излиза че Оукил и Вокил са един и същи род... и "родоначалника" е Кормисош.
В следващия ред е написано че Кормисош всъщност е Вихтун (знае се че владетелите са имали по две имена), и не само това ами и че е променил името на рода Дуло. Не ви ли се струва малко странно един владетел от един род да промени името на друг род?!? И в същото време този Кормисош да е родоначалник и ли първия от даден род. Според мен Кормисош като първенец на рода Дуло, по някакви причини е решил да промени името на рода на Окил (Оукил). Така тои е и първия владетел от този "нов" род.

И какво излиза че всеки един който не е от този род Дуло/Окил е вписан като намесник или му е дописано че не е от този род както е случая с Телец:
Цитат:
Телец, 3 години, род Ѹгаин, а годината му сомор-алтем.
И този е от друг род.


Изглежда този документ е бил изработен за личния архив на рода Дуло/Окил.

P.S. Относно последния ред, тутом което според Златарски е 4-ри а според Добрев е 2, всъщност се чете титом което означава всички, или край. Тоест това е края на описвания цикъл. Това обяснява и краткия период вписан за Умор - 40 дни, което ни насочва че 40 дни след встъпването на Умор е края на даден цикъл.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Тракийския календар
Ново мнениеПубликувано на: Чет Юли 13, 2017 12:34 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Май 02, 2011 10:02 pm
Мнения: 684
Относно изследването на бългаския календар ето статия на Петър Добрев.
Цитат:
ВЪРХУ СТАРОБЪЛГАРСКИЯТ КАЛЕНДАР

Петър Добрев

В началото на проучванията върху българския календар някои учени предположиха, че той принадлежи на лунните календари, при които годината се измерва с помощта на лунни месеци и продължава 354 дни. Този сравнително несъвършен начин за измерване на времето е характерен най-вече за арабите и за повлияните от тях народи ­ турци, азърбейджанцзи, татари и други източни етноси. Най-убеден привърженик на идеята за лунния произход на древния български календар беше проф. В. Златарски, който, придържайки се към нея, преизчисли всички календарни данни, посочени от древните български канове, от слънчеви в лунни години и промени значително числата, посочени като периоди на царуване на ранните български владетели в Именника на българските канове.

Всичко това наложи да се да се подложи на тест тази доскоро популярна в България идея на базата на конкретни календарни материали. Направената проверка показа, че древният български календар определено не е от лунен тип ­ той се различава от лунните календари по всички свои основни особености. Работата е там, че лунните календари имат две специфични свойства, които изцяло отсъстват при българските календарни данни: първото е по-малката дължина на годината, която при лунните календари се състои от 354 дни; второто е променящото се начало на новогодишния ден, което непрекъснато се мести от един месец към друг. Поради тази особеност лунните календарни години се движат с допълнителна лунна година, поради което между лунните и слънчеви години липсва пряка кореспонденция и синхронност.

В българския календар се наблюдава обаче една постоянна и силно изразена синхронност с датите, записани с помощта на слънчевите календари. Особено ясно личи това от следния обобщаващ пример: според хрониката на Зигеберт, датирана в слънчеви християнски години, преселението на Аспарух е станало в 680 г., а възцаряването на кан Телец ­ в 760 т., т.е. точно 80 години след основаването на България. А според Именника на българските канове Аспарух е дошъл отсам Дунава в Годината на дракона (Верени) по древния български календар, която е 680 г., а Телец се е възцарил в година с име Сомор (Плъх), съответстваща на 760 християнска година. Срокът от време между тези две събития е абсолютно еднакъв по хрониката на Зигеберт, датирана чрез слънчевия християнски календар, и по данните, записани с помощта на древния български календар. И в единия, и в другия случай той се равнява на 80 години. А това съвсем не би било така, ако българският календар беше от лунен тип. Тогава в хрониката на Зигеберт щеше да стои величината от 80 години, но в българския летопис щяха да бъдат вписани не 80, а не по-малко от 82 години, поради което в него нямаше да се появи като година на възцаряване на Умор годината с име Сомор, а съвсем друга година ­ годината на тигъра или барса.
На този фон става очевидно, че българският календар е бил не от лунен, а от слънчев тип. Дължината на годината в него не е била 354 дни, както предполага проф. В. Златарски, а 365 дни, колкото е във всички слънчеви календари.

Остава сега да проверим от какъв точно слънчев тип е нашият стар календар. Защото от древни времена до наши дни слънчевите календари по света се делят на два вида ­ обикновени слънчеви календари и лунно-слънчеви календари, в които на всеки две-три години се правят специални процедури (интеркалации), за да се приравни годината към средната дължина от 365 дни. Най-важната особеност на обикновените слънчеви календари е, че в тях новогодишният ден се мести около една специфична календарна ос поради периодичната добавка на допълнителен тринадесети месец, чрез която се поддържа слънчевата дължина на годината. Българските народни традиции показват, че от най-древни времена в България новата година се чества в един строго определен неизменен ден ­ 22 декември, наричан с народните имена Еднажден, Единак и Поляз. Смисълът на всички тези народни имена е “единствен ден”, “отделен ден”, а също и “ден, с който започва (полазва) новата година”. В ранните исторически дати, записани в древния български календар, се проследява една силно изразена корелация със слънчевия християнски календар, в който като постоянен новогодишен празник се е чествал някога 25 декември, а в последствие 1 януари. Тази особеност показва, че древният български календар е принадлежал към календарите със строго фиксиран новогодишен ден, т.е. към обикновените слънчеви календари, а не към лунно-слънчевите, характерни за китайците, тюрките и други източни народи. Според народните разбирания измерването на годината с лунни месеци е “турска особеност”.
След като изяснихме този принципен въпрос заслужава да разгледаме и някои съвсем нови опити да се докаже, въпреки изложените вече съображения, че в древния български календар годината се е измервала не в слънчеви месеци, а в лунни месеци, при което периодично се е добавял тринадесети допълнителен месец ­ така наречения емболичен месец, характерен за лунно-слънчевите календари. Подобни опити у нас предприе най-вече М. Москов, който по този повод изказа предположението, че чрез особените термини Алем и Елем в Именника на българските канове са записани имената на тринадесетия допълнителен месец.

По-горе посочихме, че срещу тази идея въстава един съвсем елементарен факт ­ в България от стари времена началото на годината се свързва от народа с един строго определен ден ­ 22 декември, докато в лунно-слънчевите календари началото на годината се мести в интервала от 16 януари до 15 февруари. Но към това трябва да добавим и още един интересен факт. Неотдавна в Рилския дамаскин не открита старинната българска дата ЕЛМА ВЕШ ОСМЪ ДНЕ (месец Елем, осми ден). Но с особеното име Елма (вариант Елем) в случая е наречен не предполагаемия от М. Москов тринадесети месец, а месец септември, когато се е празнувал празникът Вяра, Надежда, Любов. Ето защо предположенията, че с термините Алем и Елем се е наричал допълнителният 13-и месец, който в лунно-слънчевите календари се слага винаги след декември, не се потвърждават. С тях са се наричали у древните българи обикновени годишни месеци, а не предполагаемия тринадесети месец.

След като ясно изпъкна принадлежността на българския календар към слънчевите календари с твърдо фиксирано годишно начало, остава един последен въпрос: по какъв начин са били разпределени месеците в древната българска година. Да отговорим на този въпрос ни помагат отново българските народни традиции. Според тях в началото на годината е стоял т.нар. Голям месец, наричан Голям Сечко, а самата година се е деляла на четири равни части, извън които е оставал един-единствен ден ­ така нареченият Единак. Има следи, че някогашните българи са поддържали това свое специфично деление на годината в течение на много векове. И за да може то по-лесно да се разбира и помни, са измислили дори специални нагледни описания и гатанки, които са разказвали на своите деца. В едно от тези описания годината се оприличава на дърво с 365 листа, от които 364 са оцветени и само един е останал неоцветен. Този отделен лист несъмнено е деня на Нова година, която българите са чествали като специален ден, невключен в никой месец и затова наричан Единак.

С помощта на фолклорни материали се установява, че обикновените месеци в българската година са имали 30 дни ­ едно традиционно число, което се среща във всички източни слънчеви календари с постоянно начало, като се започне от древноегипетския календар, където всички месеци от най-древни времена са имали по 30 дни и се продължи с персийския, согдийския, хорезмийския, сакския, арменския, грузинския и множество други източни образци, разпространени най-вече сред народите от иранския и кавказки кръг.

В основата на древния български календар е стояла също тази, константна за посочения тип слънчеви календари, величина. Но той имал една своя особеност ­ за разлика от посочените по-горе календари, в които извън стандартните месеци от 30 дни са оставали 5 допълнителни дни, в него, като неразпределен остатък, е оставал само един-единствен ден ­ Новата година, и това ставало благодарение на това, че част от месеците в годината били големи, т.е. удължени и са се състояли от по 31 дни. Общо в годишния цикъл са се включвали четири удължени месеци ­ по един на всеки годишен сезон и ако се съди по това, че първият голям месец и до днес стои в началото на зимния сезон може да се предположи, че и другите дълги месеци са стояли в началото на съответните сезони. Чрез тази своя специфична структура древният български календар се откроява като един от най-рационално подредените календари в света. И макар че по принцип е твърде трудно да се установи как и откъде се е взела тази негова изключително проста и хармонична вътрешна подредба, заслужава да се спомене един неотдавна открит от науката факт: в Близкия изток преди повече от 2000 години е съществувал един древен календар с почти същата вътрешна структура като българския. Това е известният Кумрански календар, намерен през 1947 г., в който годината се е деляла на четири равни части от по 91 дни, всяка от които е съдържала по един голям месец от 31 ден и по два обикновени слънчеви месеци. С откриването на този близък двойник на нашия стар календар става ясно, че българските календарни традиции отразяват идеи и познания, възникнали преди хиляди години в най-цивилизованите райони в древния свят. А това обяснява окончателно най-важното свойство на древния български календар ­ неговата висока точност и прецизност, която с нищо не отстъпва на най-високите световни образци.

http://www.protobulgarians.com/Statii%2 ... lendar.htm

Вижда се че основата от която се изхожда, не са данни от местен характер а съпоставка със съществуващи други календари...

Ето какви са основите от които се изхожда за построяването на българския календар:
Чаталарски надпис:
Цитат:
Кан субиги Омуртаг е от Бога архонт в земята гдето се е родил. Обитавайки стана на Плиска, съгради малък стан на Тича и премести войската си срещу гърци и сляавяни. И направи изкусно мост на Тича заедно с малкия стан и постави в този малък стан четири колони, а върху колоните два лъва. Нека бог да удостои поставения от бога архонт, като гази добре с крака си императора, докато тече Тича и докато ..., като владее над многото българи и подчинява враговете си, да проживее в радост и веселие сто години. Времето пък, когато се съгради това, беше по български шегор елем, а по гръцки индиктион 15.


Рилски дамаскин:
Цитат:
Текстът - подобно на българския Именник, е достигнал до нас в късна средновековна редакция, благодарение на това, че е вмъкнат в един от преписите на добре известния книжовен паметник Рилски дамаскин, който се съхранява в библиотеката на Рилския манастир. Ето как изглежда пасажът, в който е интерполиран този текст в неговия пълен вид:
"Тры сут великыи добродетели вера надежда и любы. Но надежди оубо и любы. Елма веш осмь днiа. Мала речемь. Доверьи хьше рашинекъа."

http://atil.blog.bg/history/2016/03/09/ ... -q.1436009

Според мен последните три изречения се четат: "Девети месец осми ден. Кратко казано. Вярата ще ни е аршин."
Днес празника Вяра Надежа и любов се празнува на 17-ти септември. Тази дата от стария стил би била вярна между 1 март 1500 – 28 февруари 1600, ако не греша в сметките.

Преписка на Тудор Доксов:
http://macedonia.kroraina.com/zv/zv6_6.html
Цитат:
ПРИПИСКА НА ТОДОР ДОКСОВ

Тия благочестиви книги, наречени Атанасий, преведе по поръка на нашия български княз Симеон на славянски език от гръцки епископ Константин, ученик на Методий, архиепископ на Моравия, в годината от сътворението на света 6414 (906), индикт 10. По поръка на същия княз ги преписа черноризец Тодор Доксов на устието на Тича в годината 6415 (907), индикт 14, гдето е съградена от същия княз светата златна нова черква. В същата година почина на 2 май в събота вечерта божият раб, бащата на този княз, живеещ с чиста вяра и правоверното изповедание на нашия Господ Иисус Христос. Това бе великият, честният и благоверният наш господар български княз на име Борис, чието християнско име бе Михаил. Този Борис покръсти българите в годината етх бехти. В името на Отца и Сина, и Светия Дух. Амин.



Цитат:
Сїа книги бл҃гочестныѧ, наричемыѧ Аѳанасїи. повелѣнїем кнѧза нашего болгарска. именемⸯ Сїмеона прѣложи и(х) епископ Констонтин, вⸯ словенскъ ꙗзык, ѿ гречьска. в лѣто ѿ начѧла мира, ѕ҃.у҃.і҃д. ин(д). і҃. ꙋч҃нк сы Меѳодовⸯ. Архїепїскопа Моравы. напса же и(х) Тѹдѡр черноризе(ц) Доѯовⸯ тѣмж(д)е кн҃зем повелѣлъ, на ꙋстїи Тычѧ. в лѣ(т), ѕ҃.у҃.і҃е. идеже с҃таа златаа ц҃рквы новаа. сътворена е(с) тѣмж(д)е кн҃змⸯ. вⸯ се ꙋбо лѣто ꙋспе раб б҃҃жїи сего кнѧзѧ ѡ҃цъ. в блазѣ вѣрѣ живыи, в добрѣ исповѣданїи г҃а нашего Іѵ҃ Ха҃. великїи и ч(с)тны и бл҃говѣрны госпо(д) нашъ кнѧз болгарскъ. именем Борисъ, христїаное же имѧ емꙋ Михаил. мс҃ца маїа въ в҃. д҃нь, в сꙋботны вечер. сеи же Борисъ болгары кр(с)тилъ е(с) в лѣ(т) етхь бехти. въ имѧ ѡ҃ца и с҃на и ст҃го д҃ха. амин.

http://scripta-bulgarica.eu/bg/sources/ ... zec-doksov

Интересно е да се види оригинала, защото една чертичка дели това дали самия борис е бил "болгарь" и се е кръстил, от това че е покръстил българите :)
Годишния термин е "етхъ бехти".


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Тракийския календар
Ново мнениеПубликувано на: Чет Юли 13, 2017 2:18 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Май 02, 2011 10:02 pm
Мнения: 684
Според мен е ясно че -ом и -ем са наставки на числителните. Така например може да направим паралел между числителното ехт- и термина етх бехти.
В самия термин "етх бехти" вижда се че няма наставка на бехти, и логично местата са разменени. Тоест докато в "Дванш-ехтем" имаме "животно-число", в "етх бехти" имаме "число-животно".

Има две водещи предположения относно годишните термини:
Дата Тюркска теория
(Васил Златарски)

дилом твирем Змия, 9-ти месец
дохс твирем Глиган, 9-ти
шегор вечем Вол, 3-ти
верени алем Вълк (др: Дракон), 1-ви (други: „допълнителен“)
текучитем твирем Куче (други:Кон, Овца), 9-ти
тох алтом Кокошка, 6-ти
шегор твирем Вол, 9-ти
(имен) шегор алем Кон, 1-ви (други: „допълнителен“)
сомор алтем Плъх, 6-ти
дилом тутом Змия, 4-ти

Дата Иранска хипотеза
(Петър Добрев)

дилом твирем Змия, 4-ти месец
дохс твирем Глиган, 4-ти
шегор вечем Вол, 5-ти
верени алем Дракон, първи
текучитем твирем Кон, 4-ти
тох алтом Фазан, 12-ти
шегор твирем Вол, 4-ти
(имен) шегор алем Вол, 1-ви
сомор алтем Плъх, 12-ти
дилом тутом Змия, 2-ри

Българския език е индо-европейски, но защо не се търси такава връзка не знам.

Според мен числовите термини могат да се проследят и в българския донякъде и изобщо от индо-европейски корени.

ЧИТЕМ-ТВИРЕМ
ако премахнем членуването "чит-твир" слято би изглеждало "читвир". В момента казваме "четвър-ти". Според мен означава четно две.
ТВИРЕМ
означава две. Виждаме че самия термин се среща в две вариации - "твир" "втир". Сега се замислете за разликата между "две" и "втор-и".
ЕХТЕМ
Ехт може да се изведе от индо-европейския корен за осем. Сега в английския се среща eight "ейт".
ЕЛЕМ
Се разбра че е девет. Има теория че девет (nine) идва от new (нов), което изначава нов набор от числа. Тук виждаме нещо подобно. Бизоста между АЛЕМ и ЕЛЕМ подсказва същото.
АЛЕМ и ВЕМ
Не се знае със сигурност етимологията на единадесет в английския. Тези числа не се извеждат от другите. Например в съвременния български използваме "един-над-десет" "два-над-десет" и т.н. Обаче в англиския не е така. Има теории че eleven се извежда Old English endleofan; и Proto-Germanic *ainalif
https://www.google.bg/search?client=ope ... HHXsrIivgF

Всъщност явно може да се изведе от тези стари термини като - алемвем - тоест едно десет. Същото важи и за дванадесет - twelve - което би звучало "твирвем".
Тоест десет е ВЕМ, като това е членувано и остава само В като 10. Вечем също мисля че е десет.
Алем е едно и както стана ясно е свързано с девет (елем) като едно ново начало на набор от числа. Което подсказва осмична бройна система.

АЛТОМ
нямам убедително извеждане но установих че е 5. Числото 5 е много важно в българския календар. Деня е бил разделен на пет части, месеците също са били пет, има пет годишен цикъл, има пет главни звездни сектора. Алт-ом може да се свърже с думата "злато". Не знам кое на кое е придало името си, но както числото 5 е важно за календара така и златото е ценно като метал.

За шест и седем нямам предположения но за три мисля че би било близко до "трем" "тром" и т.н. все включващо "тр" в състава си.

Връщайки се към термина ЕТХ БЕХТИ се вижда че термина ЕТХ би трябвало да съответства на ЕХТ - тоест осем. БЕХТИ би трябвало да е животински знак, но виждаме че в състава му има ЕХТ. Според мен има едно животно което може да има в състава си числото осем, и това е осемглавата ламя. Има засвидетелствано на камък осемглава ламя:
Прикачени файлове:
lamq7.jpg
lamq7.jpg [ 82.31 KiB | Прегледано 40 пъти ]


За мен обаче самия термин бехти също е умешан като числовия, по-натам ще изясня.
P.S. Да обобщя: алем=1; твирем=2; трем=3; читем-твирем=4; алтом/алтем=5; ехтем=8; елем=9; вем/вечем=10; алемвем=11; твирвем=12


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Тракийския календар
Ново мнениеПубликувано на: Пет Юли 14, 2017 12:34 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Май 02, 2011 10:02 pm
Мнения: 684
Според едни изследователи годишните термини се разделят на годишен знак и числително редно. Като годишните знаци са 12 и числителните редни 12. За числителните редни се твърди че са месеци. Но според мен това са по-големи цикли от време. Тоест годишните периоди се редуват в други по-големи цикли които са означени с числителни редни.

Направих една проверка. След като 108-та и 300-та година година попадат на един и същи термин. Следва че може да се провери какви са възможните цикли. Тук ще вмъкна и друга връзка към календара която ще помогне в този анализ.

Преди няколко дни вмъкнах във форума приказката за юнака що бозал 25 години. Според мен това е календарна приказка в която се описват календарни цикли.

Ако прочетете приказката ще установите няколко неща.

Ако приемем че началото на времето в приказката започва със ражданетно на юнака. Докато стигне долната земя са минали 300 години.

През което време той преминава 5 небеса. Тоест всяко небе е по 60 години. В китайския календар също има цикъл от 60 години.

Самия юнак представлява 25 години. Неговите побратими са явно "по-слаби" от него и са във връзка с елементите. Тоест единя може да изпие морето - елемента вода. Друг може да дълбае с голи ръце камани - елемент земя. Друг може да чуе къде има бой, свързва се със въздуха понеже когато духа може да се чуе самия вятър, а той самия може да чуе къде има бой. Този който може да осече с мустаците си гората се свързва с елемента огън, понеже самото действе, да отидеш в гората за дърва се свързва със резултата - оганя в камината. Остава самия юнак който би трябвало да е елемента светлина (или етер).

След като побратимите са 4 (общо са 5) и са по-слаби от 25 години. Следват два варианта, че всеки е самостоен и представлява период от 5 години, или всеки следващ юнак представлява и предишния период(тоест първя е 5 години, втория е 10 години, третия е 15 години, четвъртия 20 години). Въщност самата битка със титана който излиза от водата подсказва, че е втория вариант. Така всеки се пробва да го побехти.

Разбираме че титана е някакъв период от години между 20 и 25. Тоест 21,22,23 или 24. Когато мерят сили юнака и титана, юнака побеждава и отрязва главата му, но титана си я взима и се гмурва в морето. Юнака се впуска в преследване на титана. Но в самата приказка той не настига титана. Има варианти в които го настига но има и в който повече не се споменава за него. Според мен титана представлява 24-ри годишен цикъл. Така ако проследим преследването на титана и на юнака, се оказва че юнака ще настигне титана след 600 години. Което е пътуването до долната земя и обратно (2*300).

Среща 3 принцеси които са дъщери на титана. Ако се търси период свързан с всяка от тях трябва да е 8 години (3*8=24).

При движението си надолу, към долната земя той среща последователно няколко обекта които могат да се свържат с годишните цикли (цар,бивол,овен,змия,орел,ламя) и след това пак среща първите два (цар, бивол). Когато споменава овена, принцесата му казва че има два варианта или да го отведе нагоре или да го отведе надолу в зависимост от това кой овен е (бял и черен).

Тоест самите годишни знаци могат да са или бели с движение нагоре или черни с движение надолу. Но все пак след като се изброят всичките календарни символи се започва пак от цар и вол.
---
Приказката ни помага да изберем какви календарни цикли са възможни. Явно е че календарните цикли трябва да дават 600 годишен период като пълен. Направих един анализ и се оказаха доста малко варианти.
1. Три повторения на осем годишни цикли и след това обърнато движение (1-3 след това 3-1)- което отпада понеже имаме числителни по големи от 3 което важи и за животните.
2. Осем повторения на 12 годишен период.
3. Дванадесет повторения на 8 годишен период с обърнато движение. Тоест 1-12 и след това 12-1.

Третия вариант дава много добри разултати. Един цикъл от този вариант би бил 12*8=96 години.
За 600 годишен период имаме 6 подобни цикъла. Които ни дават 576 години. Остават 24 години, които според мен са тези три принцеси които юнака изкарва на горната земя, та даже е казано че се разпределят... :D

Така ако не сте разбрали до сега, според мен числителните не са месеци а са годишни цикли съставени от по 8 години. Тосет първия осемгодишен цикъл е Алем, втория Твирем и т.н.
Ето една екселска таблица с датировка:
https://drive.google.com/file/d/0BxHu7C ... sp=sharing

За мен е уникално че имаме запазен петроглиф с изображение на нашия тракийски календар!
Прикачени файлове:
13-11-01-61818_1.jpg
13-11-01-61818_1.jpg [ 53.84 KiB | Прегледано 560 пъти ]


От едната страна имаме 24 точки в три сектора (3*8) а от другата 25 в пет сектора (5*5).


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Тракийския календар
Ново мнениеПубликувано на: Пет Юли 14, 2017 1:34 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Май 02, 2011 10:02 pm
Мнения: 684
Тази гатанка се използва като доказателство за 364-те дни, което се води златно календарно число (което се дели на много числа). Но същевременно се игнорира останалата информация от самата гатанка.
Цитат:
Гатанка от с.Смърдеш, костурско.Записана е на магнетофонна лента и на лист от поета и фолклориста Христофор Дзавела, съобщена му е през 1970г. от Малина Стамболджиева, 70 годишна, необразована, бежанка от с.Смърдеш, което се намира недалеч от с.Загоричене, където е роден и самият Дзавела. Текстът: “Един орех има 12 клона, на всеки клон по 4 гнезда, във всяко гнездо по два сухи листа, всичките зелени листа на дървото са 364, а един е от бога небоядисан.”.
Ето тълкуването му: „Разбираме, че бог е направил годината от 365 дни, но -“боядисал” в зелено само 364 дни, а човекът, древния български календарист “измъкнал” един от ръцете на бога и така денят останал “небоядисан” от бога и човекът, древният българин, сложил този ден под своя власт, отделил го като нулев ден.”

12-те клона са дванайсетте 8 годишни цикли. В едно гнездо (един орехов плод) има два сухи листа (два семедела), което общо за 4-те гнезда прави 8.
12*4*2=96 години...


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Тракийския календар
Ново мнениеПубликувано на: Пет Юли 14, 2017 1:44 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Май 02, 2011 10:02 pm
Мнения: 684
Множество са примерите от тракийските съкровища които носят белезите на календара. Един пример е тавата от панагюрското съкровище:
Прикачени файлове:
7776e9668d7192450d67b1d14410f108_XL.jpg
7776e9668d7192450d67b1d14410f108_XL.jpg [ 445.53 KiB | Прегледано 41 пъти ]

Главите са 24 колони по 4 реда (като най-вътрешния ред главите са стилизирани като жълади)= 96. Извират от точки (12) около центъра. В последния ред също има точки (24) между главите, което вероятно говори за още 192 "глави" които са в "зародишно" състояние.

Малко известен факт е че златото на тавата е с различна чистота от останалите съдове от комплекта. На самия съд има надпис който се тълкува като теглото на тавата но всъщност има руни които кореспондират с по-стари надписи.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Тракийския календар
Ново мнениеПубликувано на: Пет Юли 14, 2017 6:33 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Май 02, 2011 10:02 pm
Мнения: 684
В началото се учудиш че има подобно обратно движение на циклите 1-12 12-1, но се оказа че причината е елементарна - броенето на пръсти.
Палците като броячи могат да изброят 8 други пръста:
Прикачени файлове:
8.png
8.png [ 205.46 KiB | Прегледано 19 пъти ]

Могат да изброят и 24 фаланги по тези пръсти.
Прикачени файлове:
24.png
24.png [ 268.72 KiB | Прегледано 30 пъти ]

Когато по фалангите се брои с по осем получаваме пълния цикъл от 192 години (2*12*8).
Прикачени файлове:
192.png
192.png [ 221.8 KiB | Прегледано 13 пъти ]

Но самата причина поради която имаме право и обратно движение (1-12 и 12-1), е това че самите фаланги като същности са огледални, тоест на една фаланга на едната страна ще отговаря друга в другата ръка:
Прикачени файлове:
kalendarno.png
kalendarno.png [ 222 KiB | Прегледано 11 пъти ]

Така след като приключи човек с отброяването на втората рака, няма да има значение дали започва пак отначало или ще се върне на обратно...
----
Последно което ще кажа за календара е пълния цикъл който логично се извежда за да са завършени циклите. Той е от 4800 години. Този период кореспондира с прецесията на земята, и 5-те звездни сектора които са имали. Тоест 4800*5=24000 години колкото приблизително е едно пълно завъртане на прецесията (23800).
Прикачени файлове:
Drawing1-Layoсдаut1.png
Drawing1-Layoсдаut1.png [ 224.14 KiB | Прегледано 19 пъти ]

---

Това е за сега ако имате критики, забележки, идеи, предложения, информация и т.н. давайте!


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 8 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2008 - 2013 форум "ТИ СИ ТОВА"