ТИ СИ ТОВА ◦◦◦ Tat Tvam Asi ◦◦◦ Thou Art That

Форум за Познанието
Дата и час: Вто Окт 17, 2017 4:59 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 3 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Йога
Ново мнениеПубликувано на: Пон Яну 19, 2009 6:25 pm 
Йога /обобщено според Патанджали/

Системата йога се състои от 8 степени:

1. Яма - морални принципи
2. Нияма - дисциплина
3. Асана - телесна поза
4. Пранаяма - контрол над дишането
5. Пратяхара - контрол над сетивата
6. Дхарана - концентрация
7. Дхияна - медитация
8. Самадхи - свръхсъзнание.


-----------------------------------------------------------------------------------------------

1. Яма са ограничения, морални принципи. Включва:

ахимса (ненасилие);
сатия (придържане към истината);
астея (некрадене);
брахмачария (съхраняване и култивиране на сексуалната енергия);
апариграха (непривързване).

2. Нияма е спазване на предписанията, дисциплина. Включва:

шауча (чистота на ума и тялото);
самтоша (удовлетвореност);
тапас (съзнателно усилие за самовъзпитание, аскетизъм);
свадхияя (изучаване на писанията и на себе си);
Ишвара пранидхана (отдаване на Божественото).

3. Асана са статични телесни пози, психо-физически упражнения укрепващи тялото. Конструирани са така, че да оказват въздействие върху всички мускулни групи, органи и жлези. Много от тях имат и лечебен ефект. По дефиниция асана е стабилна и удобна поза. Счита се, че тя е овладяна, когато може да се заеме с лекота, без усилие и да се остане продължително време в нея, без напрежение. Акцента при тях е поставен върху упражнения огъвкавяващи и заздравяващи гръбнака и крайниците. Асаните се делят на няколко основни групи:

Огъващи гръбнака пози - в Йога се смята че гръбначния стълб е "стълба на живота" и поддържането на здрав и гъвкъв гръбнак ни гарантира добро здраве и дълголетие. Тези пози огъват гръбнака напред, назад, настрани и го усукват. По този начин го поддържат здрав и гъвкав и успешно отстраняват рзлични здравословни проблеми в него.
Обърнати пози - това са пози, при които главата е надолу, а краката нагоре. Те отлично тонизират и зареждат с енергия. Оказват благотворно влияние върху цялото тяло и се смятат за най-ефективните асани в Йога.
Балансиращи пози - подобряват равновесието на тялото, заздравяват мускулатурата и засилват концентрацията на ума.
Седящи пози - позите с кръстосани крака и изправен гръб се използват основно за практикуване на медитация и пранаяма.
Пози за релаксация - използват се за пълно отпускане на тялото и успокояване на ума. Те възтановяват тялото и отстраняват всякакво телесно, умственно и психическо напрежение от него.
Съществуват и динамични упражнения наречени виняса, при които движението се синхронизира с дишането.

4. Пранаяма са дихателни техники за контрол над дишането, над жизнената енергия прана. Целта им е да засилят контрола над ума и процеса на осъзнаване, както и да подобрят и балансират циркулацията на енергиите в тялото. Те са мощно средство за акумулиране на жизнена енергия.

5. Пратяхара е процесът на отдръпване на сетивата от външните обекти и насочване на вниманието навътре към себе си. Целта е да се поставят сетивата под контрол за да не разсейват практикуващия и да го подготвят за предстоящия етап на концентрация.

6. Дхарана (концентрация) е съзнателен процес на еднонасоченост на вниманието, върху определен обект или процес. Обикновенно за обект на концентрация се използва тялото или някой негови части (например енергийните центрове чакри), както и процеса на дишане. Чрез техниките за концентрация се развива устойчивост на вниманието и се повишава способноста за съсредоточаване. Придобива се способност за съзнателен контрол над ума и мисловния процес.

7. Дхияна (медитация) е процеса, който се случва спонтанно след продължителна и задълбочена концентрация. Медитацията е особенно състояние на ума, в което съзнанието е напълно спокойно, а мисловният процес е спрял. Тялото и умът се сливат в едно и се изпитва вътрешно състояние на блаженство.

8. Самадхи е свръхсъзнателно състояние на съзнанието, съпроводено с чувство на върховно блаженство. При него се излиза извън рамките на фрагментарното съзнание и опита ограничен от сетивата и времево-пространствения континиум. Самадхи възниква спонтанно след продължителна и дълбока медитация и има различни степени. Това е крайната цел на Йога, при която йогина е напълно овладял себе си и придобил пълен контрол над дейността на съзнанието си, което довежда до цялостна трансформация на личноста.

-------------------------------------------------------------------------------------

Практика в йога

Всеки, който действително практикува Йога, ще постигне успех, независимо дали е млад, стар, слаб или болен, но не и този, който е ленив.
"Хатха Йога Прадипика" І.64-66

Базирана на холистичния възглед за единство между ума и тялото, при който контролирайки ума-контролираме и тялото, Йога внася баланс и хармония у всеки, който я практикува.

Специфичните йогийски упражнения, наречени асанa, имат за цел да изградят едно здраво и силно тяло. Имащи голям здравословен ефект, те помагат при лечението на много заболявания и предпазват от появата на други. Подобряват функцйите и дейноста на всички вътрешни органи и системи в тялото- сърдечносъдова, кръвоносна, нервна, храносмилателна, отделителна. Регулират хормоналния и енергийния баланс, както и обмяната на веществата. Засилват концентрацията на ума и подобряват дейноста на мозъка. Забавят процесите на стареене. Заздравяват гръбначния стълб. Повишават мускулната сила, гъвкавост и издръжливост. Огъвкавяват всички стави, мускули и сухожилия. Оформят тялото пропорционално и атлетично. Разтягането на мускулите при различните асани-релаксира тялото, зарежда го с енергия и тонизира.

Техниките за контрол на дишането (пранаяма), подобряват дихателния процес и енергизират тялото. А методите за концентрация и медитация успокояват ума, изчистват го от излишни мисли и подобряват способноста за съсредоточаване, осъзнатост и самоконтрол.

Основните правила при практикуване на Йога са:

Тялото не се насилва - упражненията се изпълняват дотам, докъдето ни е удобно и приятно, без болка и насилие. След заемането на дадена поза тялото се отпуска максимално в нея. Степента на огъване и времето на задържане в асаните е в рамките на комфортното и е индивидуално за всеки, съобразно неговите лични възможности.
Умът е концентриран върху изпълнението на упражненията или върху определени части на тялото.
Дишането е нормално и винаги през носа. При някой упражнения се синхронизира движението с дишането.
Спазването на тези основни правила гарантира максимална ефективност от йога практиката.


Източник:
http://daoin.com/yoga.php
http://www.clubpatanjali.net/yoga.html


Последна промяна ntsk на Пон Яну 19, 2009 6:27 pm, променена общо 2 пъти

Върнете се в началото
  
 
 Заглавие: Re: Йога
Ново мнениеПубликувано на: Пон Яну 19, 2009 6:25 pm 
Из книгата "Ти си това" на Румен Чорбаджийски:

Седемте системи на индийската философия са: Веданта, Йога, Самкхя, Вайшешика, Мимамса, Няя и Будизъм.

ВЕДАНТА: Аз съм самосъществуващото съзнание и блаженство - това не са мои характерни свойства, а самата ми същност. Не идвам от никъде и не отивам на никъде, а по скоро придобивам различни форми и имам различни имена. Моята същинска природа не подлежи на квалификации и ограничения. Аз съм като океан, а всички създания са като вълни. Индивидуалната душа по същество е Брахман -всеобхватна, всепроникваща. Безполовият АУМ е нейното име, той е центърът, а Вселената е нейно продължение. Това е абсолютната, трансцеденталната, безатрибутната реалност, а също така тя вечно въплъщава способността да сътвори отмерено в себе си своята вътрешна Шакти. И тази сила на Брахман, наричана Майа, се излъчва и създава впечатление на многообразна, но истината е че разнородност няма и че неограниченото никога не става ограничено. Има наслагване на ограниченото върху безкрайното, което се изкоренява, когато реалността отново се разбули. Тогава човек се осъзнава в Брахман, като самият той е Брахман. Той се отъждествява с Брахман и става едно с него. Ето и най-важните твърдения във Ведантическата философия, както са изложени в Упанишадите.
1. Тук няма нищо многообразно. От смърт към смърт броди онзи, който вижда нещата тук като разнородни.
2. Онзи, който е в покой, живее в Брахман, от когото се излъчва Вселената и в когото тя се стопява.
3. Всичко това е Брахман .
4. Брахман е чист гносист /интуитивно познание в духовното/.
5. Този Аз е Брахман.
6. Това си ти.
7. Аз съм това.
8. Аз съм Брахман.
Философията, преподавана от пророците на Ведите, била позната от дълбока древност. По-късно великите мъдреци Вяса, Гаудапада, Говиндапада кодифицирали тези древни философии и обучили много последователи. Великият учител Шанкара през 8 в.сл.Хр. систeматизира монистичните школи и създава философията, наречена Адвайта-Веданта или Брахма-видя, т.е. знанието за Божественото знание.
ЙОГА: В йогийската философска система индивидуалната душа е търсеща душа, а Космическото съзнание е първичната реалност, която тя открива вътрешно. Йога съвместява практическите аспекти от всички религии и философски системи. Докато живее в многообразното явление, наречено Вселена, душата трябва да се грижи за физическото тяло, да го причиства и да усъвършенства възможностите му. В тази система, човек трябва да практикува най-висшите принципи на поведение и контрол върху разновидностите на ума. Упражнявайки стабилност на телесната поза и дъха, човек се преобразява, като контролира сетивата си и посредством концентрацията и медитацията достига самадхи. Крайната цел на тази система е да се постигне кайваля /"усамотение"/. Йогийската система е била позната много хилядолетия преди Патанджали, който я кодифицира през І в.сл.Хр., като съставя 196 афоризма наречени Йога-сутри. Философските системи Йога и Самкхя са подобни.
САМКХЯ: Системата Самкхя е дуалистична и смята, че съзнателният Пуруша и несъзнателната Пракрти са отделни, едновременно съществуващи и независими реалности. В Самкхя съзнателния принцип също е двустранен: състои се от индивидуална душа /джива/ и Космическа душа или Бог /Ишвара/. Всички школи на системата Самкхя вярват в премахването на болките и злините, произтичащи от обвързването на Пуруша с Пракрти, при което съзнанието забравя своята вечно чиста и вечно свободна природа.
Като въже от три нишки, праматерията /пракрти/ има три свойства, наричани сатва, раджас и тамас /покой, действие и леност/. Всички явления във Вселената, вкючително и умствената дейност при хората, не представляват нищо друго освен взаимодействието между тези три гуни /качества/ на Пракрти /праматерията/. Когато трите гуни са балансирани, праматерията е в състояние на равновесие.
Всички индийски философски школи носят по нещо от философията на Самкхя в своите системи. Тази система е самата основа на индийската психология. Тя поражда позитивната наука математика, а по-късно и медицинската система на Индия, понеже да се разбере тялото, означава да се разбере цялата човешка природа. Основател на школата е Асури, а Капила - един от древните пророци, се нарича ачаря на тази наука. Следва ги Ишвара Кришна, който около 3 в.сл.Хр. систематезира философията в Самкхя Карика.
ВАЙШЕШИКА: Тази философия се занимава с физиката и химията на тялото и Вселената. Като разглежда елементите, техните атоми и взаимодействията им, Канада вероятно 300 г. пр.Хр., заявява, че предмета на неговата философия е дхарма - принципите и правилата, които водят хората към просперитет в този живот и към най-висшето добро в следващия. В тази философия се говори за девет елемента: земя, вода, огън, въздух, пространство, време, измерение, ум и душа и техните взаимодействия. Науката е доразвита от Прашастапада - 4 в.сл.Хр
МИМАМСА: Системата Мимамса е основана от Джаймини. В тази система Ведите се приемат за неподлежащи на съмнение свещени писания, разкриващи вътрешно познание. Тази система вярва в спасението чрез дела. Тя установява една подробна философия от ритуали, преклонение и етично поведение, която се развива във философията на карма. Тази школа оспорва надмощието на граматиците и логиците, които държат на лингвистиката и реториката. Това е една школа на философията в действие. Джаймини отнасяме към 400 г.пр.Хр.
НЯЯ: Няя е школата на логиците, основана от Гаутама, един от древните мъдреци. Тя възприема съмнението като предпоставка за философско изследване и подробно разработва правилата на дебата. Всички индийски философски школи и до ден днешен следват логическата система на Няя, която през 16 в. се доразвива и се нарича неологика - една сложна система, подобна на математическата логика на съвременната западна култура.
БУДИЗЪМ: Гаутама Буда е роден в Капилавасту, близо до древния ашрам на мъдреца Капила - един от основателите на философията Самкхя. Под ръководството на своя учител Адара Калама, Гаутама изучавал задълбочено тази философия и по-късно открил четирите благородни истини:
1. Съществува страдание
2. Съществува причина за страданието
3. Страданието може да се изкорени
4. Съществуват начини да се изкорени страданието
Тези четири благородни истини вече можели да се открият в Йога Сутрите на Патанджали, но разликата е в будистката доктрина за аната или за Не-Аза. Древните Ведически пророци напълно разбирали думата нети /"не това"/. Буда отказвал да участва в метафизически умозрения. Не искал да дискутира съществуването на Бог и да отговаря на въпроса дали Будистите съществуват след Нирвана. Просветленият, един изключително практичен учител, искал неговите последователи да следват осморния правилен път на действие, който ще ги отведе до Будхи/ интелекта/ - най-финото ниво на съзнание.

Тези седем философски системи се занимават с различни аспекти от нашата действителност. Те се стремят към една висока, свещена, божествена цел и по-някои основни черти си приличат. Без значение кой и как ги интерпретира, тези учения се приемат за абсолютни истини. По пътя към просветлението човек се запознава с много литература, която е свързана с обяснението на процесите както в нашите тела, така и в Космоса. Когато индивидът се развива физически и интелектуално, тогава в него се извършват вътрешни трансформации, които обобщено се наричат Йога. Има над 400 вида йога, но всъщност шест са основните пътеки.


Шестте основни пътеки в Йога (шестте йоги):

1. Бхакти йога. Пътеката на предаността е една от тях. Тази пътека на любовта е пътеката на себеотдаването и музиката е едно от тези религиозни изражения. Бхакти йога се основава на саможертвата, почитанието и състраданието. В тази пътека скромността, нежността, чистотата, простотата и искреността са важни добродетели. Тя е пътеката на сърцето. Това означава, че последователите и насочват силата на емоциите си към Бог. Мнозина от тази пътека започват да леят сълзи, когато чуят да се говори за Бог или когато се съберат да пеят. От философска гледна точка последователят на тази пътека не желае да слее личноста си с Бог, а предпочита да има своя индивидуалност и винаги да служи на Господа. Философията на освобождението според тази пътека е близостта до Бог. Освобождението означава да постигнеш такова положение в небесните полета, че да си в постоянна близост с Бог. Много хора следват тази пътека, но тя не е толкова лесна, както се струва на мнозина. Бхакти йога не е пътят на сляпото следване.
2. Джнана йога. Това е пътят на познанието и се нарича йога на интелекта. Тази наука включва не просто познавателния интелект, а по скоро един интелект, изострен от внимателното слушане словата на великите мъдреци. След това се преминава към съзерцание на тези слова и накрая се постига състояние на свобода. Тази пътека е като острието на бръснач и ако човек не върви по нея с дисциплина, може да стане егоцентричен. Постоянното общуване с мъдреците и съзерцаването с помоща на непривързаността са важни изисквания за тази пътека.
3. Карма йога. Тя е следвана от онези, които вярват в безкористното изпълнение на задълженията си. Тези последователи разбират, че всички плодове на човешките дела трябва да се предадат на Бог, който обитава сърцето на всекиго. Самоотвержения труд когато се върши умело, освобождава човек от веригите, създадени от плода на дейността. Познаването на Карма йога е изключително важно за постигане на освобождение. Като върши правилни дела, които не поробват и като постигне висше познание, човек се освобождава от кръговрата на раждания и смърт.
4. Кундалини йога. Един от аспектите се практикува от онези, които знаят много за тялото, за нервната система и за различните канали на енергията в човешкото тяло. Специалните дисциплини, които помагат на стремящия се да контролира телесните си функции и вътрешното си състояние, са от най-голяма важност. Първичната сила, която е в спящо състояние в основата на гръбначния стълб, съзнателно се събужда и се повежда по сушумна към най-горната чакра, където принципът на Шакти се слива с принципа на Шива. Сушумна е най-финият канал, по който пътува първичната сила. Без него силата на Кундалини не може да се издигне. Чакрите са колелата на живота, използвани във финото тяло.
5. Раджа йога е пътят на методичната дисциплина, която повежда ученика нагоре по стълбата от осем стъпала до състоянието наречено "самадхи" или единение с абсолютната реалност. Тази пътека е най-цялостна и е една много систематична и развита наука, в която се съвместяват Карма, Бхакти, Кундалини и Джнана. Философията на Раджа йога се основава на философията на Самкхя.
6. Шри Видя. Чрез нея изцяло се разбират микрокосмосът и макрокосмосът. Това е най-висшата от всички пътеки и се практикува от малцина напреднали йоги. Тя е практическа пътека, но преди да се потегли по нея, се изисква да имаш силна философска мисъл. Практиката, основаваща се единствено на информацията от книгите, може да отнеме много време и да се окаже опасна. За тази духовна пътека е необходим вещ учител. Преди да се направи първата крачка, трябва също да се познават издълбоко ученията на Тантра и на другите философии. Това е една много рядко срещана пътека, по която крачат само определени мъдреци.

Различните пътеки от ученията на йога отварят много въпроси, свързани с личното духовно усъвършенствуване на личността. При анализа им възникват няколко важни въпроса. Коя от всичките шест пътеки е подходяща за търсещия духовната истина? Анандамой Ма, известна духовна учителка, е споделяла със своите ученици:
- Онези, които не знаят какво искат, се объркват и често сменят пътеките си. Объркания ум не го бива да следва никоя пътека. Копнеещите по истината трябва да се научат да търсят напътствие от компетентен учител, като следят за определени знаци и качества у него. Това са себеотрицание, чесност, искреност и контрол над ума, делата и речта. Учениците правят грешки, когато станат идеалисти и не се съобразяват със способностите си и не спазват определената дисциплина. Виждат само онова което искат да видят. Привързват се към пътеката, която мислят, че следват. Изпълват се с фанатизъм и себелюбие и дори започват да се карат с хората. Това може да се случи с всеки търсещ човек, ако комплекса му за малоценност продължава да се задълбочава и да създава бариери, като така затваря вратите на познанието и го прави егоцентричен, необщителен и себелюбив.
Начинаещите често спорят и се хвалят за предимствата на своята пътека, но човекът, който е походил по нея, знае, че всички пътеки водят до едно и също място. Няма по-висши и по-нисши пътеки. Не е важно коя пътека да се следва, но човек трябва внимателно да наблюдава модификациите на собствения си ум и да се научи да ги разпознава.
Отричането от света по-висше ли е от живота в света? Коя е правилната пътека? В различни книги Бабаджи споделя:
- Не е необходимо всички човешки същества да се отрекат от света, понеже пътеката на отреклия се е много трънлива. Всъщност, не е важно да се отрекат материалните неща, защото човек в действителност не притежава и не е собственик на нищо. Затова не е необходимо да се отричаш от нищо освен от собственическото си чувство. Дали живееш в света или извън него, няма голямо значение.

...

Ползата, която отшелникът извлича от отричанието си от света, семейният постига чрез непривързаност. Отшелника постига просветление извън света, а семейният в света. Думата "непривързаност" не означава безразличие или липса на любов. Непривързаността и любовта са едно и също нещо. Непривързаността дава свобода, а привързаността дава робство.
Непривързаността и отричането разширяват съзнанието. Когато човек се научи да разширява съзнанието си или да се свързва с всемирното съзнание, Той вече не е в оковите на своята карма. Той е съвършено свободен. Такъв велик човек има сили да сочи и на другите пътеката към свободата.


Върнете се в началото
  
 
 Заглавие: Re: Йога
Ново мнениеПубликувано на: Съб Сеп 05, 2009 11:34 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Авг 22, 2009 9:38 am
Мнения: 66
Най-старият йога в света 108 годишен Swami Dew Murti посети Пловдив отново след 40 години.

http://www.vimeo.com/6145058

_________________
“за всяко нещо – едно място и всяко нещо на мястото си”


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 3 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2008 - 2013 форум "ТИ СИ ТОВА"