ТИ СИ ТОВА ◦◦◦ Tat Tvam Asi ◦◦◦ Thou Art That

Форум за Познанието
Дата и час: Нед Окт 22, 2017 4:03 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 9 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Гробницата в Александрово
Ново мнениеПубликувано на: Нед Юли 18, 2010 12:40 am 
Реших да отворя отделна тема за гробницата, намираща се край хасковското село Александрово.
Всъщност може би по-правилно е да се каже храмът при Александрово, понеже вече установихме в темата за Свещари по какъв начин са се използвали така наречените куполни "гробници".

Още повече, че вече има отделен раздел специално за този тип храмове, така че няма как да не обърнем полагащото се внимание и на този уникален комплекс.

Оригиналният храм за съжаление не е достъпен за посетители, но в близост до него е построен музей, в който е направено негово пълно копие. Също така има изложени и много интересни артефакти, открити от района на Хасково и на т.нар. гробница. Всичко е направено, както се казва, с акъла си - аз поне останах впечатлен, когато посетих мястото за първи път. Отворено е за посетители и определено си заслужава да се види.
Всичко това е построено чрез средства, получени като дарения от Япония, което си е абсолютен жест на благородство от страна на японците. :[)]I:

Вътре не е позволено да се снима. И трите пъти когато посетих музея, не успях да снимам, така че не мога да представя снимков материал. Успях да направя само едно клипче, но мисля че няма нужда да го публикувам.
Доколкото разбрах, sum скоро е посетил мястото и в крайна сметка са били по-благосклонни към него, като са го оставили да направи няколко снимки.
Сега аз ще покажа няколко фотоса от външната страна на музея, а също и на самата могила, под която се намира оригиналния храм. Той буквално е на стотина метра от копието :D .
Надявам се sum да представи някои от по-интересните снимки от вътрешността, за да можем да обсъдим по-подробно как точно се е използвал храма.

Ето няколко от моите снимки:

Прикачени файлове:
P2190071.JPG
P2190071.JPG [ 155.82 KiB | Прегледано 343 пъти ]
Прикачени файлове:
P2190073.JPG
P2190073.JPG [ 683.76 KiB | Прегледано 354 пъти ]
Прикачени файлове:
P2190074.JPG
P2190074.JPG [ 686.19 KiB | Прегледано 349 пъти ]
Прикачени файлове:
P2190076.JPG
P2190076.JPG [ 678.98 KiB | Прегледано 354 пъти ]

Когато миналата година за пръв път отидох до мястото, реших да мина първо през могилата, където е истинската гробница /вижда се на последната снимка/, но имаше охрана и не ме пуснаха. Също така има ограда около нея и входа е блокиран. Казаха ми, че външни лица не могат да влизат вътре, защото храмът се рушал и сега се опитвали да запазят това, което е останало.
Наложи се да се задоволя само с копието, което както ми разясниха, било абсолютно точно.

Още при влизането в голямото помещение където е купола, ми направи впечатление, че няма каменен ковчег или нещо подобно, което да може да бъде покрито с капак. Напротив, имаше си каменно ложе, идеално за лягане! Попитах намерени ли са човешки останки вътре, но ми казаха че е нямало открити такива. Още тогава се чудех как така официално са обявили подобно място за гробница... И разбира се да не забравяме датировката - 4 век пр.н.е. ...
Значи те първо не могат да решат със сигурност гробница ли е или храм, при условие, че грам кости няма вътре, но датировката е ясна като бял ден... брао бе господа, не ви е срам... :applause: ...както и да е...
Друго, което ми направи впечатление, беше фигурата точно в средата на тавана. Казаха ми, че това е тракийска двойна брадва, един вид оръжието на владетеля. Тази брадва имала символично значение, защото от единия край била оцветена с червено, а от другия с черно /или тъмно синьо/. На мен друго ми мина през ума, но реших да си замълча и да продължа с огледа. По стените в кръг се виждаше изрисувана интересна сцена. Направиха ми впечатление животните, които участваха и разположението на хората. Разбира се веднага ми беше обяснено от "съгледвачите", че това е ловна сцена, на която се вижда владетеля и още няколко други от обкръжението му...

Също така ме впечатлиха някои от намерените предмети в околността, които бяха изложени в няколко витрини. Видях статуетка на Кибела, но на табелката пишеше "Деметра". :shock:
Имаше и части от златни украшения, както и накити от материал, чието име ми убягва в момента, които бяха датирани, забележете, от около 5000 г. пр.н.е. и нагоре! Точно те ме удивиха най-много! Значи не само във Варна имало от онуй... "най-старото злато в света"... :roll:

Но нека да изчакаме снимките на sum и после евентуално ще коментираме с повече подробности.
Това е засега от мен.
Ако някой разполага с някакви лични материали или интересни такива от нет-а, може да ги публикува и да ги обсъдим.


Върнете се в началото
  
 
 Заглавие: Re: Гробницата в Александрово
Ново мнениеПубликувано на: Сря Юли 21, 2010 5:08 pm 
Здрасти, ntsk.
Японските учени са направили удивителен музей до Хасково. Освен „гробницата” с реални размери в музея има представени много любопитни артефакти, като например обработеното злато, което е на 7000 години. Но интересно защо никъде не се пише и говори, че паралелно с т.нар. Варненска цивилизация до Хасково също са обработвали злато…
Ето изложеното злато във витрината.
Прикачени файлове:
Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg [ 78.67 KiB | Прегледано 357 пъти ]

Като за начало нека видим на карта територията на траките Одриси.
С червения цвят нашите учени са представили територията на други тракийски племена.
Прикачени файлове:
Clipboard02.jpg
Clipboard02.jpg [ 213.67 KiB | Прегледано 340 пъти ]


Върнете се в началото
  
 
 Заглавие: Re: Гробницата в Александрово
Ново мнениеПубликувано на: Чет Юли 22, 2010 4:39 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Дек 21, 2008 1:38 pm
Мнения: 946
Един голям поклон пред Японския Народ и Японското правителство изградили този великолепен музеен център „Тракийско изкуство в Източните Родопи” край село Александрово, Хасковска област, като дарение на Българския Народ в знак на приятелство и сътрудничество. Само истински приятели могат да направят такова велико дело и да дарят толкова много пари за съхраняване на Българското културно наследство.
Добре ще е всеки българин посетил този музеен център да изрази своите впечатления от него до посолството на Япония.
Аз изразявам своята голяма благодарност към държавата Япония!
………………………………….
Здравей SUM!
Като гледам картата на Одриското царство реших да я сравня с картата на Трако-Българското землище маркирано от Българската Екзархия създадена със Султански ферман през 1870 година или 2500 години след появата на Одриското царство в писаната история. Необходимо е само към територията на Одриското царство да добавим територията на географската област Македония т.е. местообиталището или земята на Тракийския народ на Едоните. Землището на Траките-Българи маркира и границите на Сан Стефанска България. А днес през 2010 година ние Българите продължаваме да носим в кръвта си онзи древен ген, който доказва, че 50 % от нас през последните 7800 години не сме напускали тази свещена земя Мизия, Тракия и Македония.


Прикачени файлове:
BULGARIAN-EXARCHATE.jpg
BULGARIAN-EXARCHATE.jpg [ 110.67 KiB | Прегледано 325 пъти ]
Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Гробницата в Александрово
Ново мнениеПубликувано на: Съб Юли 24, 2010 3:43 pm 
Sum, благодаря за снимките, заслужава си да се видят.
И аз това се чудя, защо никой не говори за златото, което се е обработвало в Хасковско преди 7000 години...

Картата също е красноречива, макар че може би относно териториите, населявани от тракийските народи, са поспестили някой и друг километър във всички посоки.

Според мен т.нар. Варненска цивилизация /от неолита/ не е точно варненска... И Александрово хич не е в периферията й...
Напоследък родните археолози такива неща откриват покрай брега около Созопол и на юг чак до границата, че свят може да му се завие на човек.
Ако видим на картата земите в жълто и добавим още към стотина километра навътре в Черно море, може би ще добием реална представа за територията на тази древна изгубена цивилизация. Нейни потомци са и самите траки с множеството общности, процъфтяваща култура и обширните земи, които в по-късни времена населяват.


Men, много правилно наблюдение относно територията на Одриското царство... Напълно съм съгласен с теб.


Върнете се в началото
  
 
 Заглавие: Re: Гробницата в Александрово
Ново мнениеПубликувано на: Съб Юли 24, 2010 8:29 pm 
...Чудя се дали да покажа всички фотоси, които съм снимал… За да не разтягаме излишно темата, реших да наблегна само на най-важното.
Ето как изглежда тракийският храм, възстановен от японците:
Прикачени файлове:
1.JPG
1.JPG [ 841.13 KiB | Прегледано 345 пъти ]

Това е храмът, погледнат отвън.
Нарочно започвам с тази снимка, защото искам да ви насоча вниманието към стъпаловидно наредените камъни, защото този елемент е много важен…
Нека сега погледнем как изглежда храмът отвътре, в посока навън.
Прикачени файлове:
2.JPG
2.JPG [ 379.11 KiB | Прегледано 328 пъти ]

Обърнете внимание на дупките в стената над вратата. Това са отвори, които са служели за захващане на вратата към храма. Има още един отвор, който се намира отдолу вдясно на пода и е служел за заключване на вратата отвътре.

Нека сега видим какво представлява оригиналната врата, снимана от предверието:
Прикачени файлове:
3.jpg
3.jpg [ 127.14 KiB | Прегледано 343 пъти ]

Виждате ли халката с въжето, което отива нагоре в правоъгълната дупка на вратата?
Предполагам става ясно, че халката и въжето служат за това вратата да се отваря отвън!

Ето как древните са ползвали светилището.
След като човек влезе в храма той се е заключавал отвътре. Сядал е на леглото и е започвал да практикува практики, свързани с конкретни медитации. Напълно е възможно на такова място практикуващият да изпадне в толкова дълбока медитация, че с дни да не излезе от храма. Точно тук идва мястото на халката с въжето. Ако ученикът не излизал от храма в определеното време, тогава други са отваряли вратата отвън и са го изкарвали от медитацията.

Това е цялата работа…


Върнете се в началото
  
 
 Заглавие: Re: Гробницата в Александрово
Ново мнениеПубликувано на: Нед Юли 25, 2010 9:03 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Дек 17, 2008 1:59 am
Мнения: 369
sum написа:
Ето как древните са ползвали светилището.
След като човек влезе в храма той се е заключавал отвътре. Сядал е на леглото и е започвал да практикува практики, свързани с конкретни медитации.

Мисля, че си заслужава отново да публикуваме снимката предоставена от sum в темата "Сборяново и Свещарската гробница", представяща ни видимо захабеното от употреба ложе в Александровската „гробница”, потвърждаваща неоспоримо по-горния цитат.
Прикачени файлове:
122.jpg
122.jpg [ 413.22 KiB | Прегледано 341 пъти ]


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Гробницата в Александрово
Ново мнениеПубликувано на: Пон Юли 26, 2010 5:39 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Дек 21, 2008 1:38 pm
Мнения: 946
Специалистите казват, че храмът "гробница" край село Алекснадрово/Хасковско/ е изрисуван през 4 век пр.н.е. и това твърдение може да е вярно, но според мен не трябва да се обвързва с изграждането на самия храм. Специалистите стигат до извода, че съоръжението – храма има два периода на използване.
Защо строителството на храма и неговото първоначално предназначение не го обвързват с неговото измазване и изрисуване? Няколко косвени податки:
- Кръглата и правоъгълната камери са изградени от добре обработени каменни блокове с рустицирани лица без спойка и без железни скоби т.е. няма железни скоби, които да го обвързват с желязната епоха.
- В Тракия има и други куполни храмове „гробници” без мазилка / Мезек, тази под връх „Шейновец”, Голямата Косматка и др./
- Входът на храма фасадата на който е разрушена още в античността, се е намирал на изток, на около 10 м от периферията на могилата, което подсказва, че първоначално храма не е бил покрит със земен насип /могила/ и могилата е изградена в по късна епоха когато вече фасадата на входа и 10 –тина метра от коридора са били разрушени. Но факта, че входът на храма е открит на 10 метра от периферията на могилата е основателен аргумент за по късното издигане на земния насип над храма.
- Грубият строеж на коридора контрастира с прецизния строеж на двете камери. Възможно е коридора да е пристроен по късно в друга епоха.
- Когато е предприето измазването и изрисуването на храма в 4-ти век пр.н.е. е било необходимо той да се изпразни от всички движими предмети в него.
- Наличие на изтъркано и излъскано от употреба каменно ложе, което подсказва за мнооого дълга употреба. Изниква и въпроса каква е била тази дълга употреба на това каменно ложе? /sum отговори на този въпрос/
- Вратата на храма е със сложен механизъм на заключване и то отвътре.
- Измазването и изрисуването на храма не е задължително да се обвързва с погребението на знатен човек. Ако днес измажем и изрисуваме храма в Мезек по православния християнски канон и го наречем параклис на Св. Иван, нали това няма да отговаря на истината за първоначалното предназначение на куполния храм в Мезек?!
- Намерените артефакти в храма може и да са от 4-ти век пр.н.е, но това по никакъв начин не доказва, че и строителството на храма е също от 4-ти век пр.н.е.
Цитат:
„Височината на могилния насип е около 15 м, а диаметърът му надхвърля 70 м.
Гробницата има дълъг около 15 м коридор, ориентиран в посока изток-запад. Входът, фасадата на който е разрушена още в античността, се намира на изток, на около 10 м от периферията на могилата. Той е изграден от каменни квадри с различни размери, без каквато и да е спойка помежду им.
…………
Вратата се е заключвала със сложен механизъм, от който е оцеляла една бронзова халка.
Кръглата и правоъгълната камери са изградени от добре обработени каменни блокове без спойка, с рустицирани лица, върху които е положена мазилката и извършено изписването. Това говори за поне два периода на използване на съоръжението.
Доказателство в тази насока са и откритите две подови нива в кръглата камера - първото от каменни блокове, а второто - от трамбована глина.
Грубият строеж на коридора, както и частичното изписване само в западния му край - пред преддверието, контрастира с прецизната строителна техника, приложена при двете камери. Дори мазилката, върху която е нанесен живописният слой в дромоса, на запад не е подравнена във вертикална права линия, а е скосена вълнообразно, като създава впечатление, че нещо е накарало строителите и художника да бързат. Какви са били причините за това, сега можем само да гадаем.”/От сайта на град Хасково/

Сменят се епохите, а с това и знанията и разбиранията на хората.
Споделям мнението, за първоначалното предназначение на куполните „гробници” в Тракия, че са храмове за медитативни практики.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Гробницата в Александрово
Ново мнениеПубликувано на: Сря Юли 28, 2010 8:36 am 
Ами то трябва да си хептен изкукуригал когато видиш изхабения камък на каменното легло да не вденеш за какво е било използвано...... :D Чудя се как така някои учони не са лансирали досега идеята ,че там в храма на леглото се е изпълнявало физарятка и най вече упражнението „падни-стани”. :lol:
Представяш ли си MEN храма да е строен от войни-траки и там да са се обучавали на военни техники.
Влиза старшината-трак и с хронометър засича времето на боеца-трак колко бързо ще влезе храма.... :P Щото излиза, че коридора има още 10 метра и е бая дълъг -а това значи че това не е коридор..а тунел който е строен с цел спихически да се атакува боеца....... :rofl: После страшината-трак му засича за 15 мин. колко пъти ще стане и легне от каменното легло.....То за туй камъка се е изтъркал я.... падни-стани, падни-стани , падни-стани....
Та тъй от бойци-траки е издълбан камъка на леглото............. :lol:


Върнете се в началото
  
 
 Заглавие: Re: Гробницата в Александрово
Ново мнениеПубликувано на: Вто Апр 03, 2012 12:37 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Дек 21, 2008 1:38 pm
Мнения: 946
Ето как изглежда според Павзаний Храм на Великата Богиня Майка в Аркадия /Пелопонес/ :
Цитат:
Павзаний, Описание на Елада – кн. 8
НЕЩАТА В АРКАДИЯ
…………….
15 Фенеатите имат също светилище на Деметра, с прозвище Елевзиния и извършват мистичен обряд в чест на богинята, като казват, че церемониите при Елевзин са същите като установените при тях. Защото Наус, твърдят те, дошъл при тях по оракул от Делфи, а той бил внук на Евмолп. До светилището на Елевзиния е била поставена така наречена Петрома, състояща се от два големи камъка, скрепени един до друг./31 Ориг. lнqoi… megбloi. Описанието наподобява мегалит./
2 Когато те празнуват всяка година така наречените “Големи тайнства”, отварят тези камъни. От тях изваждат писания, отнасящи се до тайнствата, прочитат ги на глас пред мистите и същата нощ ги прибират. Повечето фенеати също така, както знам, полагат клетва при Петромата по най-важни поводи.
3 Отгоре има кръгъл похлупак с маска на Деметра Кидария. Тази маска си я поставя жрецът по време на Големите тайнства, който по някаква причина бие с пръчки подземните, фенеатите разказват, че преди Наус да дойде, скитанията на Деметра я довели и до техния град. На онези фенеати, които я посрещнали гостоприемно в домовете си, богинята дала всякакви бобови растения, освен фасула.
/ПОРЕДИЦА “АНТИЧНИ АВТОРИ КЪМ ИЗВОРИТЕ ЗА ТРАКИЯ И ТРАКИТЕ”
Авторски права: © Валерий Любенов Русинов – превод, © Кирил Йорданов Йорданов – бележки, © Център по тракология “Проф. Александър Фол” – БАН/

Относно същия текст на Павзаний „Нещата в Аркадия”, Катя Меламед в своя статия казва следното:
Цитат:
„За нас сега интерес представлява описанието на Аркадия. Според Павзаний жителите на град Финей имали светилище на Деметра, наричана Елевзинска, защото обредите в него били същите, както в светилището на Деметра в град Елевзина, близо до Атина, прославено с мистериите си.
При светилището на Деметра във Финей имало грамада, построена от два големи камъка, с кръгъл похлупак отгоре. Всяка година по време на Голямата мистерия фенеатите отваряли каменната грамада,
Вземали отвътре таблички със свещени писмена, които се отнасяли до посвещението и ги четели на посветените. После ги връщали обратно още същата нощ. Най-свещените си клетви фенеатите изричали край каменната грамада. Наред със словата, там се съхранявала и маската на Деметра Кидария. Епитетът Кидария описвал образа на Великата богиня - майка. Кидарис означава тиара, диадема, с каквато богинята се коронясвала, както и специален apкaдски обреден танц за нейна прослава. Жрецът поставял на лицето си маската и така свещенодействал.
Фенеатите имали свой свещен разказ за Деметра, запазен от много древни времена.
………….
В планината Килене, близо до Феней те учредили мистерии В нейна чест, които Все още се извършвали и по времето, когато Павзаний направил наблюденията си. Най-вероятно обаче историята и организирането на мистериите с обредите се отнасят към бронзовата епоха, в трето - второ хилядолетие пр. н. е.
В заключение: имаме светилище, направено от грамада камъни, с отвор отгоре, който се отваря по време на свещенодействие. Влизаме в пещерата, слизаме Отвъд, за да се появим отново с нови знания, в ново качество, вече посветени. А зад Деметра трябва да виждаме Великата богиня - майка.” /Катя Меламед , сп. БУДИТЕЛ 1(23)/2012


Относно Елевзенските мистерии:
Елевзински мистерии се наричат ритуалите в чест на Великата Богиня Майка Кибела, която елините наричат Деметра Началото на тези мистерии се търси в пред елинската Микенска епоха (около 1500 г.-1600 г. пр.Хр.) Те са се чествали в Елевзина в продължение на почти две хиляди години. Според археолозите светилището на Великата Богиня Майка в Елевзина е представлявало една стая с две вътрешни колони, поддържащи покрива. Съществували са Малки и Големи мистерии. Малките мистерии се провеждали през февруари-март, а големите мистерии през септември – октомври.
В средата на светилището имало постройка достъпна само за първожреците, където се съхранявали свещените предмети. Част от комплекса е свещена пещера, пред която е издигнат храм на Плутон /в Римската митология брат на Юпитер/Бал, Сарапис/.

По традиция жреците в светилището на Великата Богиня Майка са наследствени, и са представители на два рода — на Евмолпидите (Eumolpidae) и на Кериките (Kerykes). Според легендата Евмолп е тракийски цар, който помага на елевзинците във войната им с атиняните. Легендата представя Евмолп, като основател на мистериалния култ в Елевзина. Евмолп е митичен герой от епохата на Орфей и името му означава "хубавопеещ".

Легендата също казва, че Тракиецът Евмолп е основател на град Евмолпия/Пловдив/ в Тракия. Следователно Евмолп е пренесъл в Елевзин характерните за Тракия мистерии в чест на Великата Богиня Майка, а също и начина на изграждане на култовите комплекси за тези мистерии. Между другото в Пловдив на Небет тепе е запазен циклопския градеж на крепостната стена, същия като в Микена от т.н. Микенска епоха.
Павзаний е живял през 2 век и в горния цитат е описал Светилище на Великата Богиня Майка в Аркадия /част от Пелопонес, където е и Микена/, което било същото като в Елевзин. Павзаний е описал светилището като каменна грамада, с два големи камъка, които се отварят и кръгъл похлупак отгоре. Вътре в храма се съхраняват свещени писания, които се изваждат и четат по време на Големите мистерии. Също по време на Големите мистерии жрецът си поставя маска.
Какво има в Тракия, откъдето е донесен в Елевзин Култа към Великата Богиня Майка.
В Тракия също има храмове в чест на Великата Богиня майка, само че нашите учени им викат гробници ………. датирани 4-5 век пр.хр.??? В Тракия също има и златни маски…
Важен елемент от култовия комплекс в чест на Великата Богиня Майка е пещерата. В планината е лесно там има пещери и подходящи места за изграждане на Светилища. Какво да правят тези хора, които живеят в полето, ами просто е, и те ще си построят на поляната култов комплекс подобен на този в планината, включващ всички елементи нужни за церемониите в чест на Велика Богиня Майка.
Нека разгледаме например Храма Голямата Косматка. Този храм, които е в полето е изграден от каменни блокове, има каменни двери, има кръгъл похлупак, има и 60 тонен кух каменен блок залепен към основната постройка, които замества пещерата от планинските светилища.

В своята книга за Гробницата в Мезек, Богдан Филов пише следното:
„Гробниците от този вид са били градени в Гърция САМО през микенската епоха, приблизително до края на 12 век пр.хр. Най късно те са се задържали в Тесалия, дето ги срещаме още и през ранната желязна епоха /1000-800 год.пр.хр./ След тази дата те изчезват съвсем. До сега в Гърция не е открита нито една гробница от този вид, която би могла да се датира след 8 век пр.хр.
Ако сравним гробниците от Мезек и Курт кале с Микенските гробници от Гърция , ще трябва преди всичко да констатираме, че ……имаме пълно сходство не само в архитектурната форма, но и в строителната техника. Съществени различия намираме само в размерите на постройките. Гробниците от Мезек и Курт кале са много по малки и по своите размери се схождат с най малките куполни гробници в Гърция, каквито са тези например при Елевзис, при Торакос и при Мармариане.”

Описаният от Павзаний Храм на Великата Богиня Майка в Аркадия точно съответства на Храмовете в чест на Великата Богиня Майка в Тракия.
Така че това на което нашите учени казват Тракийски гробници са всъщност Храмове на Великата Богиня Майка Кибела или на Върховния Господар Бал/Бел, както не еднократно е подчертавал SUM.
Ето как изглежда отстрани Храмът край Алекснадрово без земния насип – каменна грамада, с каменни двери и кръгъл похлупак отгоре.

п.п. Така и не ми стана ясно, защо преводача на Описание на Елада от Павзаний не превежда думата Петрома!?


Прикачени файлове:
1.jpg
1.jpg [ 63.67 KiB | Прегледано 181 пъти ]
Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 9 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2008 - 2013 форум "ТИ СИ ТОВА"